Ny innen ølbrygging.

Hei :)

Jeg tenker nå og begynne og brygge øl selv, men veldig usikker på hva jeg skal velge av utstyr.
Har sett på disse to settene :

http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l
&
http://bryggeland.no/komplette-startsett/coopers-diy-startpakke-microbrew-kit.html

Hva ville dere ha gått for ?

Tenkter jeg skal prøve meg på ekstrakt sett til og begynne med.

Håper det er noen som er villige til og hjelpe meg litt :) dette er sikkert tatt opp mange ganger på dette forumet, men håper at noen vil svare meg :)

Mvh
Emil Eide Stjern

Helt klart det første settet. Kjøpte også det da jeg startet med brygging. Ekstrakt vs all-grain er en smakssak. Jeg har aldri brygget ekstrakt, men mange starter med det før de evt. går over på all-grain.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tusen takk for svar :) ekstrakt, er da alt i en "boks" så du bare blander det med vann og eventuelt sukker ?
All-grain er oppkoking og miksing av inngrediensene selv ? Er ikke all-grain veldig vanskelig ?

Tusen takk for svar :) ekstrakt, er da alt i en "boks" så du bare blander det med vann og eventuelt sukker ?
All-grain er oppkoking og miksing av inngrediensene selv ? Er ikke all-grain veldig vanskelig ?

All-grain er å lage øl helt fra bunnen med malt som du mesker. Det er ikke så vanskelig, men det er viktig å ha god kontroll på temperaturene for å få et godt resultat.

Ekstrakt er rett og slett ferdig mesket og nedkokt vørter om man kan si det sånn, en maltsirup rett og slett som du blander og koker opp med vann. Her koker du som vanlig med humle som du gjør med all-grain, men du slipper meskeprosessen. Kanskje ikke så dumt å starte med.

Du får jo disse settene som kommer på boks som er ferdig humlet osv, det er jo forsåvidt ekstrakt dette også men her gjør du det enda enklere da du slipper å tilsette humle.

Jeg har ingen erfaring med ekstrakt da jeg hoppet rett på all-grain. For min del har jeg ikke angret ett sekund da det er fantastisk arrtig å lage øl helt fra bunnen av. For ikke å snakke om den fantastiske lukta :)

Nei, ikke helt. Man varmer ekstrakt og vann, eventuelt steeper man også noe malt før man koker det hele. Derfra er resten av prosessen ganske lik all-grain (correct me if I'm wrong dere ekstraktbryggere der ute). All-grain er ikke noe vanskelig, bare litt mer jobb. Til gjengjeld får man litt flere muligheter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det hørtes bra ut ! :) startet du med det fra bryggselv ? Hva mere trenger jeg eventuelt til oppstart ? :) hvilke ølsett skal jeg kjøpe osv ? :) takk for svar :)

Kjøleskap for å kontrollere gjærings temp, + noe for å styre tempen i kjøleskapet. Bruker selv en Ut-200 som jeg er veldig fornøyd med, koster 600,- hos Bryggselv.

Man kan fint brygge godt øl uten kjøleskap. Keep it simple! Dersom du har et rom som holder relativ stabil temp på 18-20 grader, så er det mer enn godt nok. Begynn i det små og det blir supert resultat.

Etter en stund, hvis brygging blir din nye store hobby, kan du vurdere kjøleskap.

Eh.. jeg skal selv kjøpe kjøleskap snart. Kremt.

Hva om du bruker litt tid på å lese deg opp på all-grain først? Det finnes mye bra litteratur om hvordan man brygger med malt, og det behøver ikke være dyrt eller vanskelig å starte med allgrain.

Denne hobbyen kan inkludere mye mer enn selve bryggingen (og å drikke brygget..). Mye handler også om å utforske og å teste nye ting, og da har du et vesentlig større spillerom om du går for all-grain :)

Lær deg teorien, finn ut av teorien bak hvordan oppskrifter påvirker farge, bitterhet, smak og hvordan du kan behandle vørteren under gjæring etc. Om du er interessert i mer enn selve ølet, mener jeg at du vil få mer glede av å brygge med all-grain. Kun "My opinion" :)

Jeg startet sammen med en kompis med kit fra Bryggselv, men vi kjøpte to kit, så vi fikk med kjele, meskepose, hydometer, kjølespiral, etc. Vi kjøpte altså http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2 i tillegg.

Første brygg var rent ekstraktbrygg, en blonde ale som ble veldig god, og vi ble bitt av basillen! Vi lagde så porter og amerikansk pale ale, før vi begynte med BIAB (som også er all grain). Siden har jeg gått over til kjøleboksmetoden og partiskylling (batch sparge), med små utstyrsutgifter utover det jeg/vi allerede hadde.

Jeg er enig med Stig Aa. og palve som sier at du vil få mer glede av all grain, i hvertfall på sikt. Starter du med kit er det bare en bitteliten ekstra investering for å begynne med BIAB. Eventuelt kjøleboksmetoden. Men de første ekstraktbryggbatchene er en enorm glede i seg selv, og ølet blir ikke dårlig. Ekstraktbrygg vinner også konkurranser. All grain hever ikke kvalitet i seg selv. Temperaturkontroll under gjæring er for eksempel enda viktigere ifølge mange eksperter.

Tilbake
Topp