Ny Speidel eiers 1 brygg

Må nok be om litt hjelp til selvhjelp her. En kamerat av meg kjøpte seg 20liters Speidel for et år siden, men av div årsaker ikke fått brygget med den før.

Jeg har selv ingen erfaring med Speidel Bling, men lurer litt på om noen har kunnskaper om hva startpakken består av? Og hvilket øl han kan brygge av det?

Han har fått tak i Ny gjær. Danstar, Nottingham.

Undrende Torga :help:
 
Om det er startpakka han har kjøpt og den har stått et helt år så bør han brygge en svart IPA med masse Nelson Sauvin eller kanskje en lyyyyys IPA med masse cascade tørrhumle.
Blir nok vanskelig med noe annet.
 
Dan Simen skrev:
Om det er startpakka han har kjøpt og den har stått et helt år så bør han brygge en svart IPA med masse Nelson Sauvin eller kanskje en lyyyyys IPA med masse Cascade tørrhumle.
Blir nok vanskelig med noe annet.

Er Rimelig sikker på at det er lys malt i den startpakka
 
På min Speidel fulgte det med Kølsch. Vil tro at det er noe Kølschlignende der også.
Bare bruk det som er med og tilsett den gjæren du har kjøpt så blir det sikkert et drikkende øl av dette. Men jeg mener det skal ligge informasjon om maltsammensetning og humletype på startsettet. Nå kan det vel være en fordel å tilsette litt mere humle også, avhengig av hvordan den gamle er lagret.
 
Dan Simen skrev:
Jojo, men den bruker du ikke. Kjøp nytt og lag deg en svart IPA.

jeg spurte vell om dette ...."men lurer litt på om noen har kunnskaper om hva startpakken består av? Og hvilket øl han kan brygge av det?"

Ikke hva jeg kan kjøpe.... >:D
 
Torga skrev:
Dan Simen skrev:
Jojo, men den bruker du ikke. Kjøp nytt og lag deg en svart IPA.

jeg spurte vell om dette ...."men lurer litt på om noen har kunnskaper om hva startpakken består av? Og hvilket øl han kan brygge av det?"

Ikke hva jeg kan kjøpe.... >:D

Gammel malt?, oppbevart åssen da? :)
 
Ett år gammel malt er vel ikke så gammel.. Har brygget med eldre enn det uten problemer. Tviler også på at all malten vi får kjøpt fra diverse pushere alltid er ferskere enn et år heller, spesiellt spesialmalten. Hvis malten i pakken har vært knust hele tiden stiller det seg muligens litt annerledes.
Men hva startsettet består av, det vet jeg ikke... Følg bruksanvisningen og se hva det blir!
 
På generell grunn.... Ikke  svar komplisert på nybegynner spørsmål. Vi som har gjort dette i snart 20 år.. Vi kan svare det mest utrolige. Men så lenge det ligger i denne kategorien.... Ikke svar om du ikke vet hva  du prater om. Svar kun om det folk spør om.. Det er VEELDI viktig at vi svarer nybegynnere på et fornuftig grunnlag, og ikke bare prøve å fremheve oss selv.  :yes:
 
Min pakke bestod av 50% Pils malt og 50% Hvete malt. 2 typer humle som det ikke stod navn på. Brukte Safbrew 06.
Brygget med dette for å lære Speidelen å kjenne og hadde ikke store forventninger men det ble godt øl!
 
Da jeg kjøpte min Speidel tidlig i fjor høst fulgte det med en Kolsch. Etter litt søk kom jeg frem til følgende innhold:

Pale Ale malt - 76.1% - 3.500g
Cara malt - 2.2 % - 100g
Wheat malt Dark - 21.7% - 1000g
50,0g Hallertauer Mittelfruher (4,5%) - 60 min
15,0g Hallertauer Mittelfruher (4,5%) - 15 min

Brukte WLP029 Germal Ale/Kolsch gjær, og det ble en bra batch :)

Har selvsagt ingen garanti for at de ikke bytter ingredienser i pakkene, men ser ikke problemet om du bruker eksisterende malt, evt. bytter ut/kompenserer for gammel humle og; i hvert fall kaster medfølgende tørrgjær  :yes:

Edit: Og det med gjær vet du selvsagt og har presisert det i startinlegget, men svaret er basert på hva jeg gjorde  ;)
 
Tilbake
Topp