Nybegynner flaks

Halla.

Er ny her i forumet, og har brygget Øl\Lager 1 gang, da brygget jeg Continal (noe i den duren) Lager. Ble veldig fornøyd med resultatet. God, spesiell, smak. Men etter min mening skulle jeg tilsatt litt mere sukker, for å oppnå mere Alkohol, og sterkere smak, enn den oppskriften jeg fulgte.

Men denne gangen, skal jeg brygge hjemmelaga vin fra bunnen av.

Problemet  er at jeg bor i et stabbur. Har ikke tillatelse til å brygge i et hus. Så at romstempraturen skal holde et stabilt nivå. Er det vanskelig for meg og holde en temperatur i 21 grader, døgnet rundt.

Problem 1: Jeg har lagd en boks, som jeg har plassert en Ovn inne i for å holde jevn temperatur. Altså rom temperatur, slik at jeg ikke dør av varme, i tilegg til TV og PC her i rommet, blir det utrolig varmt. Derfor lagde jeg en boks. I et jevnt område i STABBURET.

Problem 2, Er ganske nylig i øl brygging.. Men skal brygge et par flasker, som er ferdig laget, Blåbær saft. Har vært oppbevart en stund..

Problemet med det er at Saften Inneholder Sukker..

Og blander du det med vann, smaker det saft. Men i dette tilfellet, skal jeg blande det med Kokende sukker(Ingrediense 1)

Hvordan ville dette falt i smak for dere erfarne brukere?

Vist dere skjønner opplegget.. Ettersom saft har sterk kontrast i smaken,.. vil jeg egentlig tilføre mest mulig LYS Vin, med mye Alkohol prosent.
Men er litt redd for at Saften allerede inneholder sukker, og dermed at jeg tilsetter en viss mengde sukker, kan vinenen bli ødelagt.

Formålet er: En lys vin, Lignende Vodka, men god smak, Men mindre kontrast

Jeg har store problemer med å forstå det du skriver, det virker nesten på grensen til trolling. Men, i fall det ikke er det, skal jeg prøve å hjelpe.

1. Vodka er ikke vin, det er sprit. Du vil aldri få brygget en vin med ett alkoholinnhold i nærheten av vodka, ei heller samme smaksprofil. (det nærmeste du kommer er sats, og det er ikke nærme)

2. Å brygge vin fra noe blåbærsaft du har stående, er ikke anbefalt fremgangsmåte, men om du bare vil ha noe med alkohol, så går det sikkert ann å prøve å peise på med noen liter, litt vann og en pakke vingjær.

Hvis du er ny til vinbrygging, og det er formålet, tror jeg der er andre forum som kan være til betydelig mer hjelp. Ellers vil jeg anbefale å prøve deg frem med vinsett fra Europris i stedet for blåbærsaft.

Har hørt det før, men av og til, skriver jeg rett fra hjertet.

1. Skjønner hva du mener, Vin er med Fruktbevart innhold.  Men Vodkaen, hadde fått litt mere saft smak, mere sukker, og litt smak?

2. skjønnte ikke helt hva du mente ..

Ja, Er ikke så interessert i smaken fra vin denne gangen, litt vann og vingjær. Skjønner deg..  Skal bestille litt ingredienser til Øl brygging.. Så da gjelder det gjær... så bestiller jeg evt gjær til Vin. på europris samtidig...

Er ganske ny skjønner du.. Slik jeg forsto deg, tilsetter jeg Vann til Saften, som allerede inneholder sukker(Oppbevart Saft)

Så er det vanlige prosedyren.. Tilsett Sukker (vann) (Hvor mye jeg ønsker i Alkohol prosent)  .. ( Vin Gjer )

Og oppbevare det i rom temperatur, 1 mnd til 3 mnder

Jeg går ut i fra at du har dysleksi, så det er ganske vanskelig å forstå hva du skriver her. Kan være jeg misforstår.
Almyke skrev:
Problem 2, Er ganske nylig i øl brygging.. Men skal brygge et par flasker, som er ferdig laget, Blåbær saft. Har vært oppbevart en stund..

Problemet med det er at Saften Inneholder Sukker..

Og blander du det med vann, smaker det saft. Men i dette tilfellet, skal jeg blande det med Kokende sukker(Ingrediense 1)

Hvordan ville dette falt i smak for dere erfarne brukere?

Aldeles forjævlig. Dropp prosjektet, dra på Europris.
Kan jeg spørre hvorfor du bor i et stabbur?
Almyke skrev:
Har hørt det før, men av og til, skriver jeg rett fra hjertet.

1. Skjønner hva du mener, Vin er med Fruktbevart innhold.  Men Vodkaen, hadde fått litt mere saft smak, mere sukker, og litt smak?

2. skjønnte ikke helt hva du mente ..

Fruktbevart innhold? Jeg veit ikke hva det er. Jeg tolker det som at du beskriver et prosjekt der målet er et produkt som kan minne om vodka, men med mer sødme og smakspreg, men ikke som vin. Med andre ord ønsker du enn veldig tynn, men sterk vin. Jeg foreslår at du kjøper Sake, og vurderer om det er noe du liker, for det er nemlig det du beskriver her.
Alternativt bland vodka med blåbærsaft.

Du kan ikke lage vodka, det er brennevin og forbudt å lage i Norge. Hvis du forsøker å lage vodka i stabburet ditt risikerer du å dø i en voldsom eksplosjonsbrann. Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Sry misforståelsen, Tror jeg har fått svar på det meste. Er i yngre 20årene, Bor i et stabbur for visse grunner....
Har heller ikke dysleksi.

Blir vel feil av meg og si, vin nærmere vodka, kanskje lys vin, med sterk smak.
Dropper det as.

Har uttallige flasker med Rødbær vin, Blåbær vin, er god smak på dem pga Holdbarheten.

Det jeg vil frem til, er at har ikke så mye alternativer med rådvarer. Så vil prøve å lage vin, utover saft, har sett folk gjøre det på Youtube.

Men har noen bekymringer innenfor det, 1. er at saften inneholder mye sukker, så visst jeg tisletter mere sukker. vil Alkohol prosenten stige veldig høyt.
2. Hvordan vinen kommer til å smake, godt eller ikke drikkebart.
3. Er det vanlig prosedyre? Hell vannformet saft i en bøtte, tilsett sukker, gjær. Ferdig, opphold det i romtemperatur til prosedyren er ferdig 3-4 uker.

Det andre jeg prøver å formidle, er en hjemmelagd boks, som jeg plasserer Ovn inni, og Flasken (svær flaske), slik at varmen holder seg inne i boksen, og jevn temperatur, slik at jeg ikke dør av varme i stabburet.

jeg lurer på om det var hetvin du hadde i tankene jeg.
tar jeg ikke helt feil så er vel portvin en het vin.
kan vel prøve noe slikt

Almyke skrev:
Det andre jeg prøver å formidle, er en hjemmelagd boks, som jeg plasserer Ovn inni, og Flasken (svær flaske), slik at varmen holder seg inne i boksen, og jevn temperatur, slik at jeg ikke dør av varme i stabburet.

Du trenger ikke dø av varme, og du trenger neppe noen ovn: romtemperatur er ca 20 grader celsius, og er som navnet tilsier vanlig temperatur et rom. I romtemperatur vil du nok få heilt grei utgjæring.

Okey.. Har startet bryggeprosessen nå. Plasserte det ved vinduet i jevn romptemperatur 19-24-25 grader...

Begynnte med å helle 5 liter vann i en bøtte... tilførte 2 flasker Tyttebær saft mens jeg rørt
Tilførte 4dl kokende vann med ca 100gram sukker ( kan jeg tenke meg )...
Deretter tilførte jeg 3-4 spiseskjeer med Tørr Gjær... Om jeg trenger mer Gjær innen få dager, hiver jeg opp mer Tørrgjær eller andre type Bake gjær...

Men fikk et nokså lite sjokk da andre hadde erfart at flasken hadde sprengt... I mitt tilfellet er lokket igjen, i en standard 25liter bøtte...
Kan det være fare for at trykket stiger, og bøtten eksploderer, eller da jeg tar av lokket, at det fyker i været ?

Vil vel ikke si at 19-24-25 grader er jevn romtemperatur.
Spør du meg høres dette ut som et tvilsomt prosjekt. Hvorfor kjøper du deg ikke et vin eller ølsett hvis du vil ha et noenlunde ok resultat?

Kan prøve å holde temperaturen på 22-25grader, bare lest at det skal være mellom 16 og 25grader ;) Akkurat nå er det 24 grader.
Har ikke så mye penger for øyeblikket, ellers skulle jeg kjøpt meg noen ingredienser til hjemmebrygget Lager. Mens jeg avventer ny jobb, prøver jeg å brygge Saft til Vin, noe jeg ellers ikke er så begeistra for. Men er spent på resultatet... Saften er lagret i 3-4 år, så kan være litt heldig. Men har ikke så å tape på det, bare litt sukker, og et par flasker med Saft.

Blir doug veldig varm luft her inne i stabburet, da temperaturen skal holde mellom 20-25grader.. Er det mulig å såkalt "Lufte" rommet, å la det ligge på 15grader mellom 2-3 timer? Uten at det skal ødelegge (Gjæringprosessen), så å skru varmen opp igjen til 23-25 grader ?

Tilbake
Topp