nybegynner fra Sula/Langevåg

Hei!  Jeg er en ung mann på 30 vintre som har blitt hekta på ølbrygging.  Tenkte å investere i litt utstyr og kunne tenke meg å få litt input fra dere mer erfarne bryggere. Har laget en ipa. Den står til gjæring i skrivende stund. Fra første brygg gikk jeg rett på allggrain med mesking og full pakke.  Brukte dog svært primitivt utstyr. Tresleiv, kokeplate,  gjærkar, og gryte samt en bærsil. Så hva anbefaler dere? Tror det må bli et ok BIAB sett i første omgang. Hvis noen har noen til salgs så skrik gjerne ut. Og skulle det være noen på Sula som er medlem her og vil dele litt kunnskap så tar jeg imot med åpne armer.

Mvh
Bendik
 
Velkommen  :)

Her er bryggere både fra Sula (bulleland fra Langevåg) og nabokommuner. Så det blir sikkert ikke noe problem å få tips, eller bli med på en bryggedag :)
En flott hobby denne brygginga  ;D

Per Arne
 
Noen som kan gi et forslag til utstyr? Tenkte å kjøpe meg en kompaktbrygger. Hvilken er å anbefale?  Vil ha med innebygd varmekilde.  Speidel er utelukket pga student økonomi.
 
Velkommen! Kjekt med flere Sunnmøringer. BB30 her også. Fortsatt fornøyd etter 35 batcher selv om Speidel-trangen blir større og større for hver dag som går :)
 
Hei,
Har brygget med speidel siden 2008, kan absolutt anbefale den. Jeg går med planer om og kjøpe speidel no2. Har 50l varianten.
 
Da har jeg begynt å bygge meg utstyr. Har kjøpt meg igloo kjøleboks. Der monterer jeg kuleventil , og bazooka. Så er jeg i markedet etter en god kjele med ventil og en kjøler. Hvis jeg ikke får tak i brukt bygger jeg lett en kjøler selv. Skal også skaffe meg kjøleskap og montere UT 200 slik jeg får et prima gjæringskammer :) har også kjøpt gjæringskar, ochslevekt, termometer, hevert, flaskefyller e.t.c. Så tror jeg er good to go innen et par tre uker :)
 
Du kan jo kjøpe kjele på Coop obs. 499,- for krabbegryte. 36L hvis ikke jeg tar helt feil. Om du tenker å brygge ute så kan du jo kjøpe hele krabbekokesettet og bruke propan. Kuleventil og gjennomføring finner du på Biltema, båtbutikk, evt på bryggenettsider.

Velkommen til en flott hobby! :)
 
Skare skrev:
Hei,
Har brygget med speidel siden 2008, kan absolutt anbefale den. Jeg går med planer om og kjøpe speidel no2. Har 50l varianten.


Blir mesket i kar, skal investere i et større bryggeri seinere hvis basillen holder seg. Da håper jeg å få skoget tak i et lite mikrobryggeri ;)
 
Fiskerstranda :) ikke værst, vokste opp der før jeg flyttet til vågen i voksen alder. Jeg må si at speidel lysta har økt så det blir vel det med tiden. Har du mange brygg på speidelen?


Mvh

Bendik
 
Nei det har ikkje blitt mange enda. 1stk juleale som har begynt å bli veldig bra no:) litt seint men bedre enn aldri. så har ej satt 2 stk IPA som blei veldig bra:)Og no til helga så blir det tapping av en belgisk trippel. det skal ver en Bøvelen klone, men traff ikkje heilt. Blei litt mer alkohol. Håpe den smaka likt da:)
 
Tilbake
Topp