Nybegynner med høy OG

Tagis

Hei,

Jeg har nettopp startet med hjemmebrygging, og kjøpte meg et 25L Pale Ale sett fra Bryggeland nå rett før helgen. Jeg delte settet i to og har nå mesket, ved hjelp av BIAB-metoden, og kokt igjennom i to omganger i en 20l kjele. Jeg startet med 12,5l begge gangene, og etter meskeprosessen med skylling og tilsetting av ekstra vann over baggen etterpå har jeg endt opp med ca. 12l vørter hver gang. Begge gangene har jeg likevel kun endt opp med ca. 9 liter vørter etter 60 min med koking. Den første delen brygget jeg på fredag. Dessverre fikk jeg ikke målt OG på denne - men har putret gjevnt og trutt i gjærlåsen siden lørdag morgen.

Jeg har nettopp fylt det siste gjæringskaret med vørteren fra den siste kjøringen, og fant ut at jeg har endt opp med en OG på 1080. Jeg er fullstendig fersk i faget, men har fått med meg såpass at dette er i overkant. Hva bør jeg gjøre for å få den ned? Og bør den ned? Vil ikke risikere sprengte flasker. Etter hva jeg leser er det mulig å tilsette en ekstra mengde kokt vann med sukkerlaken når brygget skal flaskes, er dette veien å gå? Jeg burde muligens ha tilsatt mer vann i skylleprosessen, men det er jo forsent nå. Jeg antar kanskje jeg også bør være forsiktig med sukkermengden når dette skal flaskes?

Takknemmelig for svar.

mvh.
Espen

Hei,

Flaskebomber avhenger av sukkermengden idet du flasker, det vil si hvor mye sukker gjæren har å spise på etter at du har flasket/korket. Jeg regner med at du har tenkt å gjære ølet før du flasker? La ølet gjære helt ut, så når du skal flaske så tilsetter du en liten mengde sukker (avhengig av hvor mye CO2 du vil ha, f.eks. 6g/l) som vil gi kullsyre i ølet på flaskene.

Det som har skjedd er at vørtermengden har blitt redusert i løpet av kokingen og at den derfor er blitt mer "konsentrert". Om du skulle hatt lavere OG skulle du hatt større volum før koking, evt kunne du tilsatt mer vann etter koking for å "tynne" ut vørteren.

ØlBelge: Ja, tanken er å la det gjære på tanken i 7-10 dager, og så flaske det litt ut i neste uke. Jeg er egentlig ikke så glad i mye kullsyre, så jeg vil gjerne tilsette litt mindre mengde hvis det er anbefalt. Vil f.eks 4/l være tilstrekkelig?

Miguel: Virkelig? I såfall koker jeg opp 3,5l her, og kjøler den ned til 22 grader ca. Vil samme metode kunne anvendes på brygget fra fredag og? Har ikke tappekran på gjæringstanken på den, så får evt. sterilisere en øse her, så jeg får målt OG på den nå.

Mange takk for svar!

Har flere ganger justert volumet ved å tilsette vann på slutten av koketiden, peier ikke være noe probem.

Hvis den er gjæret helt ut så vil det bare være mengden sukker du tilsetter som gir CO2. Hvor mye CO2 du vil ha er helt opp til deg og hvilken type øl du vil lage.

Når det gjelder øl som har begynt å gjære vet jeg ikke om det er så bra å tilsette mer vann, eller om det kan forstyrre den videre gjæringen på noen måte.

Har tilsatt vann under gjæring før. Hvis det er dumt vil jeg gjerne vite det. Viktig at oksygen er kokt vekk iallefall. Tenker på OGen til TS som er på 1.080 og jeg antar det ikke ble tilsatt ren o2.

Da har jeg fått tilsatt 3,5 liter kokt vann, og endte opp litt i overkant av 12l. Ny OG endte på ca. 1054, som må være innafor. Da får jeg bare krysse fingrene her for at gjæringen setter i gang her som den skal. Takk igjen fort tips!

Tilbake
Topp