Nybegynner med sett fra coopers og spraymalt

Jeg bruker å stikke om ølet før flasking, men ettergjæringa skaper selvfølgelig bunnfall. Til tross for det har jeg alltid fått et klart brygg (minimum 14 dager klarningstid) og sedimentene ligger på flaskebunnen som ei tykk leire  ;D
Så har ingen problemer med å server klart brygg hver gang, tømminga over i glass foregår i en fin bevegelse.
Men mitt poeng er: klart brygg er lett!  :biersmile:
 
Hvis klart øl/pilsner er så viktig for deg, så bruk en ølgjær med god flokkulasjonsevne (dvs medium til high/very high). Da blir ølet krystallklart når det får stått en stund på flaskene/fatet.

Feks kan du bruke:
Wyeast 2000 Budvar Lager
Wyeast 2007 Pilsen Lager
Wyeast 2001 Urquell Lager
Wyeast 2278 Czech Pils
og evt
Wyeast 2112 California Lager (denne skal helst ikke gjære under 14 ºC, men det er vel kanskje bare en fordel?)

Litt tålamod er påkrevet, slik at ølet får klaret ordentlig før du forgriper deg på det (ikke så lett, I know! ;D). Vær også litt forsiktig under hellingen.

Jeg har aldri brukt klaringsmidler, men får likevel krystallklart øl hvis jeg ønsker det - og det er slett ikke alltid at jeg ønsker det. Men det du spør etter, naturlig gjæret øl/pils uten bunnfall, er nærmest en umulighet. Dette er snarere et produkt av industrialisert ølbrygging der ølet er er filtrert og etterpasteurisert, og deretter tilsatt kullsyre på kunstig vis. Dette vil uvegerlig også ta bort mye av den gode smaken av ordentlig øl. Øl er så mangt og mange øltyper behøver ikke være krystallklare for å smake meget godt - ofte helst ikke. Kanskje er det noe med at vi har en tendens til å tro at butikkenes krystallklare (og ofte nokså smakløse) øl er "fasiten"?

Sannheten er kanskje: Det finnens ingen fasit - bare godt og mindre godt øl. Klarheten er vel kanskje, når alt kommer til alt, mer en psykisk greie?

Uansett: SKÅL!

:skaal2:

MK
 
Jeg har problemer med å lage frisk lett pilsner ( og helst uten bunnfall på ferdige flasker). Hva om man satte et ølsett meden eller annen type lyst øl. La dette bli ferdig, tappe det om, filtrere ølet og riste det slik at all kullsyre forsvinner fra ølet. Lagre ølet på f.eks 1,5 liters rengjorte brusflasker i kjøleskapet.
Kjøpe en soda stream maskin og tilsette kullsyre med denne,
Har noen erfaring med en slik måte å gjøre det på ?
odd Arild

Jeg har erfaring med dette fra vin. Der ble det godt, men med øl vet jeg ikke. Det beste du kan gjøre er å ha to Corneliusfat, et filter for øl, en co2 flaske som trykker ølet over i det andre fatet via filteret. Da vil du få et klart og godt øl som kan drikkes umiddelbart. Men, mer om den prosessen må jeg henvise til de som har erfaring med dette.
 
For å få øl uten bunnfall på flasker så må man nok filtrere ølet, og her har Jalle rett. Man kan la ølet gjære ferdig, stikke det om på et fat, kjøle ned og karboniser slik at ølet har bra kullsyrenivå. Og så, etter en uke eller mer kan man presse ølet gjennom et filter til et annet fat. Ølet skal være drikkbart med én gang. Man kan deretter tappe på flasker med en egnet mottrykksfyller eller med en beer gun. Tapping på flasker kan man også gjøre uten å filtrere ølet men da må ølet stå en god stund lengre, slik at all gjær synker til bunns og setter seg der.

Men én ting vil jeg nok si: det er etter min mening for mye bry for et ølsettøl. For resultatet er fortsatt ikke å hoppe i taket for. Brygger man et godt malt(ekstrakt)brygg så vil resultatet bli mye bedre ;).
 
Det er vrl ikke helt enkelt å filtrere etter karboneringen? All kullsuren vil vel bli drevet ut av ølet = bare skum og griseri? Det enkleste er vel å filtrere først, og deretter trykksette ølet til det har ønsket CO2-nivå. Så kan man fylle det på flasker med Beergun eller mottrykksfyller. Men, som Eduard er inne på, liten vits å gjøre seg slikt bry med et ølsett...
 
Man kan gjøre begge deler. Hvis man trykksetter først, og så filtrerer så må man bare sørge for at mottakerfatet også er trykksatt. Da er trykket i begge fatene i balanse og ølet begynner først å renne gjennom filteret når man slipper litt trykk fra mottakerfatet. Jeg mener også det er å foretrekke å filtrere før man karboniserer, men av og til så kan det hende at man må filtrere i etterkant, noe som altså lar seg gjøre.

En annen metode, som ikke krever at man slipper trykk fra mottakerfatet er å sette samme trykk på begge fatene (la oss si litt over karboneringstrykket for å kompensere for bevegelse og oppvarming dersom filtreringen foregår utenfor et kjølerom), og bruker en pumpe for å presse ølet gjennom filteret. Hvis gassflasken er koblet til begge fatene så vil det herske lik trykk i dem, selv om man presser ølet gjennom filteret. Gasset som forsvinner fra mottakerfatet vil havne i donorfatet. Men egentlig burde jeg nok skrive dette innlegget i en annen tråd...  :biersmile:
 
Tilbake
Topp