Nybegynnersett.

Hei.

Har nettopp kjøpt meg en beermachine litt på impulse :)
www.beermachine.no etter å ha lest litt på nett har jeg skjønt at dette ikke er det mest optimale, men kommer vel til å prøve den noen runder alikevel.

Søkt litt mer rundt på nett og fant et fint sett her.
http://www.coopers.com.au/homebrew/hbrew.php?pid=8
Lurte på om noen visste hvor man får kjøpt dette settet i norge, evt et tilsvarende sett?
Vet man kan få kjøpt alt dette løst, men kjekt å få alt med engang :)
 
Greitt nok å kjøpe eit sett slik som det du skriv om, men vær merksam på at den viktigsate ustyrsdelen for å lage eit anstendig øl ikkje er med, nemleg ein stor kjele til å koke maltekstrakt, vatn og humle.

Espen Lothe
 
Fant ut at beermachin settet ikke var sendt enda..
Så tok og avbestilte det siden jeg ikke leste så veldig mye posetivt om det :)

Fant et annet sett her..
http://vinogbar.no/product_info.php...=365&osCsid=9c24f043f04692e0fb0c61802d8a5d3a
Tenkte og kjøpe dette og heller tappe ølet på flasker som jeg korker :)

Leste "kom igang guiden" på siden her og leste at det lønnet seg å koke selv disse ferdig pakkene..
Tror jeg skal ha en 20 l kjele jeg kan bruke, også er jeg forholdvis ofte på bruktboder og loppemarkeder med madamen :)

Noe annet enn selve settet jeg bør kjøpe?

Ellers tror jeg det skal gå ganske greit når jeg har brygget endel 100 l vin på samme type ekstrakter tidligere :)
 
Hei!
Jeg har et sett på lån tilsvarende det på bildet fra en kompis som kjøpte det i australia. De tingene i settet jeg bruker, er gjæringstønna og måleren for å sjekke gravity på mesken. Ellers er det mye greier i en slik pakke du ikke har bruk for i det hele tatt. Forresten så bruker jeg hevert og ikke krana i bunnen for å tappe ølet til og med, da krana i bunnen gir mye plasking og oksygenering av ølet.

Det fine med gjørtanken til kompisen min er imidlertid at den har en temperaturmåler klistret på utsiden, men den kan du kjøpe på clas-ohlsson også, det har jeg gjort, og han skal nå få utstyret sitt tilbake. Jeg låner et kork-apparat av han også, men det fulgte ikke med i pakka så jeg, så jeg vil anbefale deg å droppe stresset med å få tak i en slik pakke og heller kjøpe gjærbøtte, gjærlås, hevert, evt. korkmaskin og coopers ferdighumlete maltekstrakt på europris eller noe, og kjøpe temperaturklistremerke på clas ohlsson. Så må du ha en kjele. Da er du godt i gang allerede.

Hilsen Ola Bøen
Drammen
 
En ting til:
Den korkeren som er til å "slå" korkene på med, er ikke noe tess. Du må iallfall ha tang-typen. Eller så fungerer jo tomme brusflasker med skrukork også, men de er vanskelige å sterilisere siden de er av plast.

Hilsen Ola Bøen
 
Takk for gode råd :)
Har nå fått bestilt det jeg tror jeg skal trenge her..

1 x Startpakke Øl 279Kr
1 x Foring til gjærlås 4Kr
1 x Gjæringsspann komplett 109Kr
1 x Wheat beer 99Kr
1 x Nottingham ølgjær 25Kr
1 x Irish moss blader 100g 32Kr
1 x Saaz pellets 250g 85Kr
2 x Spraymalt 2000g 300Kr
1 x Ølkapsler 200pk 29Kr
1 x Ølkapselpåsetter m/arm 89Kr
1 x Digitalt termometer 0-120c 139Kr

Alt fra vin og bar, så nå håper jeg dette skal være såpass enkelt som jeg har lest :)
Lagde for endel år siden på vgs endel vinsett med greit resultat, så hvis det skal være enklere å få til godt øl gleder jeg meg :)

Eneste forskjell denne gangen er at jeg er at jeg ikke bor hjemme og derfor ikke har like god plass.. Har en bod i kjelleren, men der har jeg ikke strøm og tror tempraturen der nede ligger på rundt 15-20 grader. (skal sjekke med gradestokk)
Derfor må jeg lage Lager øl på soverommet når vinteren kommer..
Noen som har efaringen med følgende produkt?
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=850&osCsid=6abb1c13cf3b3c6b8f47a0d5473320db Hvis dette funker slipper man jo både "pluppelyd" og lukt på soverommet :)

Takk for all hjelp så langt..
 
Tilbake
Topp