Nye råvarers betydning for konkurranser?

Finn Berger

Moderator
Dette er ingen innvending mot å konkurrere om beste IPA, men en liten refleksjon: Er det ikke kommet så mange snedige produkter på markedet nå at det å lage en IPA begynner å høre mer til kjemifaget enn til bryggefaget:)?

Har dommerne noen tanker rundt det? Og for ordens skyld: Jeg skjønner at dommerne bare kan forholde seg til ølet sånn de får seg det servert.
 
Er det ikke kommet så mange snedige produkter på markedet nå at det å lage en IPA begynner å høre mer til kjemifaget enn til bryggefaget:)?
Naturlig nok vil nok mange hevde. Bryggmester/bryggerimester- utdanningen i Dk bygges jo på farmasi og/eller kjemiutdanning. Historisk sett var bryggmestere farmasøyter i bunn.
 
Dette er ingen innvending mot å konkurrere om beste IPA, men en liten refleksjon: Er det ikke kommet så mange snedige produkter på markedet nå at det å lage en IPA begynner å høre mer til kjemifaget enn til bryggefaget:)?

Har dommerne noen tanker rundt det? Og for ordens skyld: Jeg skjønner at dommerne bare kan forholde seg til ølet sånn de får seg det servert.
Uavhengig av ingredienser og eventuelle tilsetninger, er dømmingen - som du selv avslutter med - uansett sensorisk og i henhold til Norbryggs typedefinisjoner. IPA er ofte anbefalt som det første ølet en fersk hjemmebrygger bør prøve seg på. Men poenggivningen i IPA-klassen i fjorårets NM tyder på at det fremdeles en vei å gå for mange for å perfeksjonere denne ølstilen.
 
Dette er ingen innvending mot å konkurrere om beste IPA, men en liten refleksjon: Er det ikke kommet så mange snedige produkter på markedet nå at det å lage en IPA begynner å høre mer til kjemifaget enn til bryggefaget:)?

Har dommerne noen tanker rundt det? Og for ordens skyld: Jeg skjønner at dommerne bare kan forholde seg til ølet sånn de får seg det servert.
Det er riktig at det er mye essenser, ekstrakter og raffinerte humleprodukter i handelen. Men som Jørgen skriver er det få som klarer å levere en anstendig IPA til konkurranse. Jeg tror allikevel det er fullt mulig å produsere tipp topp kvalitet uten noen form for lurium (det være seg utstyr eller råvarer) også i 2023. Kold brygg vant jo NM med en old school engelsk. Selv hadde jeg en topp-plassering i flighten med en helt vanlig amerikansk uten hemmelige ingredienser. (Dessverre ble den sist i finalen pga. flaskefeil.)
 
Naturlig nok vil nok mange hevde. Bryggmester/bryggerimester- utdanningen i Dk bygges jo på farmasi og/eller kjemiutdanning. Historisk sett var bryggmestere farmasøyter i bunn.
Interessant med koplinga til farmasi.

Jo, sjølsagt er kjemi - og biokjemi og biologi - grunnvitenskaper innafor bryggefaget. Som bryggere bruker vi det vi måtte ha av kunnskaper, både om kjemi og andre relevante emner, for å få best mulig øl ut av råvarer av ulike slag. Noe av jobben er overlatt til spesialister som leverer råvarene i bearbeida form til oss - malterier, humleprodusenter, gjærlaboratorier og ellers en rekke andre som produserer alt som fantasifulle bryggere kan finne på å putte oppi ølet - og kanskje er den grensa jeg prøver å trekke opp, kunstig.

Men nye produkter er i alle fall blitt tilgjengelige, og flere kommer nok. Og for å sette det på spissen: Hvis vi kan kjøpe humlingseffekten i form av flytende essenser på flasker, blir det litt meningsløst å konkurrere om å lage øl med best mulig aroma. Legg til at du nå kan kjøpe ferdig vørter, også, og at du kan programmere inn et gjæringsforløp i glykolkjølte tanker. Det blir liksom ikke så mye igjen av håndverket - og moroa?

Vi er ikke der ennå. Men jeg synes noen nye produkter antyder ei utvikling i retning av noe sånt.
 
Uavhengig av ingredienser og eventuelle tilsetninger, er dømmingen - som du selv avslutter med - uansett sensorisk og i henhold til Norbryggs typedefinisjoner. IPA er ofte anbefalt som det første ølet en fersk hjemmebrygger bør prøve seg på. Men poenggivningen i IPA-klassen i fjorårets NM tyder på at det fremdeles en vei å gå for mange for å perfeksjonere denne ølstilen.
Det kan jo hende at den poenggivinga antyder noe annet;). Jeg har smakt en veldig god IPA som fikk 16 poeng der.
 
Og tilbake til IPA konkurransen og nivået på hva folk leverer inn
Det nok litt forskjellige oppfatninger av hva folk menere en IPA skal smake, jeg mener noen har vokst opp med Nøgne IPA, mens andre har Frydenlund Juicy IPA som referanse :eek:
 
Men nye produkter er i alle fall blitt tilgjengelige, og flere kommer nok. Og for å sette det på spissen: Hvis vi kan kjøpe humlingseffekten i form av flytende essenser på flasker, blir det litt meningsløst å konkurrere om å lage øl med best mulig aroma. Legg til at du nå kan kjøpe ferdig vørter, også, og at du kan programmere inn et gjæringsforløp i glykolkjølte tanker. Det blir liksom ikke så mye igjen av håndverket - og moroa?
Snakket nok litt forbi hverandre (jeg tenkte i utgangspunktet ikke på pureer, essenser osv.), men heller vannjusteringer av ulik grad, dyrking/reprodusering av gjær, humle i egen hage osv.
Helt enig med deg mtp. essenser, ferdig vørter ol. Skjønner at dette er et fint supplement for mange. For egen del mener jeg en stor del av håndverket forsvinner, og for øvrig grunnen til at jeg ønsker å holde på med hjemmebrygging. Personlig mener jeg det burde være forbud mot f.eks. fresh wort i en hjemmebryggerkonkurranse. Det blir litt det samme som å delta med Fjordland i en kokkekonkurranse, selv om den nok hadde falt igjennom (men dette er vel en annen diskusjon).
Glykokjølte gjæringstanker er vel ikke noe bedre/verre enn gjæringstank i temperaturstyrt kjøleskap?
 
Snakket nok litt forbi hverandre (jeg tenkte i utgangspunktet ikke på pureer, essenser osv.), men heller vannjusteringer av ulik grad, dyrking/reprodusering av gjær, humle i egen hage osv.
Helt enig med deg mtp. essenser, ferdig vørter ol. Skjønner at dette er et fint supplement for mange. For egen del mener jeg en stor del av håndverket forsvinner, og for øvrig grunnen til at jeg ønsker å holde på med hjemmebrygging. Personlig mener jeg det burde være forbud mot f.eks. fresh wort i en hjemmebryggerkonkurranse. Det blir litt det samme som å delta med Fjordland i en kokkekonkurranse, selv om den nok hadde falt igjennom (men dette er vel en annen diskusjon).
Glykokjølte gjæringstanker er vel ikke noe bedre/verre enn gjæringstank i temperaturstyrt kjøleskap?
Jeg trur ikke det er mulig å forby noe som helst. Dommerne forholder seg bare til det ferdige produktet - og det er jo helt umulig å kontrollere om opplysninger deltakerne sender inn om ingredienser og metoder, stemmer.

Neida - hva slags kjølemetoder man bruker spiller ingen rolle. Det var bare et skittent retorisk triks å velge den mest høyteknologiske metoden som eksempel:).
 
Jeg trur ikke det er mulig å forby noe som helst. Dommerne forholder seg bare til det ferdige produktet - og det er jo helt umulig å kontrollere om opplysninger deltakerne sender inn om ingredienser og metoder, stemmer.
Sant nok, men med en gang man blir bedt om å legge ved en oppskrift kan man fort bli svar skyldig, eller i verste fall ekstremt oppfinnsom :rolleyes:
 
Ja, nå er det jo nesten like enkelt å brygge en skikkelig god IPA som en skikkelig god pils. Alt man trenger å ha kontroll på er mesking, koking, kjøling, gjæring, flasking og lagring. Easy peasy.
:) men.... ulempen med en "ferskvare" IPA kontra pils, stout med flere er jo at disse ikke nødvendigvis taper seg så voldsomt ved lagring (heller omvendt i flere tilfeller), og når det drøyer fra innlevering til bedømming, og evt. senere finaler, kan dette slå uheldig ut for en IPA (snakker ikke av erfaring, aldri levert inn en IPA til konkurranse :p)
 
Ja, nå er det jo nesten like enkelt å brygge en skikkelig god IPA som en skikkelig god pils. Alt man trenger å ha kontroll på er mesking, koking, kjøling, gjæring, flasking og lagring. Easy peasy.
Nå ser du vel bort fra at humlinga - særlig i en NEIPA - har en temmelig avgjørende rolle?
 
Tilbake
Topp