Nytt gjæringskar

Jeg har gått fra Speidel-kar til Allrounder med spunding-ventil. Det er min nye favoritt. Enkel å ha med å gjøre sammenlignet med Fermzillaen med bunnventil, samtidig som du kan ha fullstendig oksygenfri håndtering fra endt gjæring, gjennom coldcrash og til overføring til fat.

Er det noen forskjell på all-rounderen og snub nose?
 
All Rounder har større åpning for vask og rund bunn. Snub Nose er gamle Fermentasaurus med mindre lokk uten åpning i bunn til ventil mikk makk (som hadde for liten åpning uansett til å være nyttig)

Min gamle Fermentasaurus er bygget om til Snub Nose + 1.5” triclamp vaskeport i bunn :)

Vis vedlegget 45995

Jeg har et problem med disse, og det er mangelen på kran. De er vel først og fremst greie for folk som fater?
 
Jeg har en Fermzilla 27 liter, men vurderer sterkt en allrounder 60 liter, rett og slett for at jeg føler at jeg ikke trenger bunnventilen, den blir lite brukt og er en lekkasjekilde samtidig som det er mer å rengjøre.

En annen ting som irriterer meg litt er at ved tømming så tar flotøren luft med ca en liter rent øl igjen pga Ispindelen som legger seg i bunn først, det vil neppe bli et problem med Allrounder siden den er så mye større i bunn.
 
Da ser det ut for at flertallet stemmer og liker allrounder best. Om man ikke har et statsbudsjett å kjøpe gjæringskar av da..
Prøver meg på en 60 liter først da, men før jeg trykker kjøp, er det noen som kan gi meg målene på en slik 60 liter, så jeg får sjekket kjøleskapet mitt :)
 
Da ser det ut for at flertallet stemmer og liker allrounder best. Om man ikke har et statsbudsjett å kjøpe gjæringskar av da..
Prøver meg på en 60 liter først da, men før jeg trykker kjøp, er det noen som kan gi meg målene på en slik 60 liter, så jeg får sjekket kjøleskapet mitt :)

upload_2020-7-15_18-11-12.jpeg
 
Vurderer selv en Kegmenter 29 L, tenker å kunne bruke den til servering også - noen som vet om dette fungerer i praksis?
 
Har fermzilla med bunnventil. Denne er nå satt vekk til fordel for allrounderen. MYE enklere i bruk, spesielt renhold. Går greit å flaske med feks en mottrykksfyller. Har også en polsinelli 35l, et meget godt gjæringskar. Bare pass på å få rengjort det skikkelig, feks med trinatriumfosfat, før bruk Jeg måtte helle ut etpar batcher etter kun bruk av pbw.
 
Har fermzilla med bunnventil. Denne er nå satt vekk til fordel for allrounderen. MYE enklere i bruk, spesielt renhold. Går greit å flaske med feks en mottrykksfyller. Har også en polsinelli 35l, et meget godt gjæringskar. Bare pass på å få rengjort det skikkelig, feks med trinatriumfosfat, før bruk Jeg måtte helle ut etpar batcher etter kun bruk av pbw.

Hva med håndtering av polsinelli'en når den ikke har håndtak?
 
Hva med håndtering av polsinelli'en når den ikke har håndtak?
Det kan løftes i festene til skruene til lokket. En klar fordel å kunne løfte og bære 25-30 kg og at det ikke skal flyttes så langt. Det fungerer ihvertfall bos meg, men jeg flytter ikke karene så langt, maks fra et rom til et annet.
Mener å ha sett På hjemmesidene til polsinelli at de også har en versjon med håndtak. Sikkert mulig å høre med Brewshop om de kan ta inn disse.
 
Tilbake
Topp