Nytt utstyr.. Valgets kval..

Heisann..
Nå er det på tide å oppgradere utstyret litt.. I den forbindelse har jeg to alternativer..

Alt.1: Kjøpe en 78 liters kjele som kokekar, og bruke min eksisterende 36 liter kjele til meskevannsvarming, og min eksisterende Igloo marine med kobbermanifold til mesking..
Dette vil gi en kostnad på ca 2000 kr.

Alt.2: Kjøpe en Blichmann Boilermaker 20 gallon (med silbunn). Bruke eksisterende kjele til meskevann, så boilermaker til mesking. Vørteren føres så over i Igloo til mesking er fullført og malt fjernet. Boilermaker brukes da som kokekar..
Dette fører til en kostnad på 5600kr..

Hva mener dere?? Er alternativ 2 mye bedre??
 
Nei, alt 2 er ikkje bedre i mitt hovud. Eg meinar Boilermaker er overprisa så det held. Går du for 78literen får du ei kvalitetsgryte brukt i storkjøkken. Induksjonskompatibel og tjukk botn. Ikkje like blank på utsida som broilermakeren men eit mykje bedre kjøp.
 
Enig. Pes å skulle flytte vørteren ut av kjelen for å tømme den for malt før du kan ta vørteren tilbake for kok. Holdt på med det en periode og det var noe skikkelig herk. Hvor stor er kjøleboksen din da?

Kan ikke Boilermaker brukes på induksjon?
 
Boilermakeren fungerer på induksjon, men ikke optimalt. Tynn bunn. Hvis du bare skal ha kokegryte er det ingen vits å kjøpe BoilerMaker, men med falskbunnen er BM-en en glimrende meskegryte. Om den er verd prisen? Tja. Jeg ville dog ALDRI byttet den ut.
 
Ok.. Iglooen min er bare 51 liter, så usikker på hvor mye malt den tar.. Kjøpte den på kjøp/salg forumet denne uka (Impulskjøp) ..

Så den beste løsningen er både boilermaker med silbunn til mesking, OG en kokekjele på 78 liter til koking?? Samt selge iglooen?? Da kan man kanskje gå ned til 15 gallon boilermaker??
 
sitter og tenker i samme baner selv.
Har landa på at ønskelista nå er en 10gallon BM, og en 50-70+ kokekjele. (ikke helt sikker på kokekjelen enda, men)

til nå har jeg hovedsaklig brygga 20-25l batcher, men har ønske om å kunne brygge noe større mengder av litt lettere øl. (Har f eks ikke behov for å brygge 40 øl med 1100 OG)

så var det noen som linka til denne: http://www.homebrewtalk.com/f11/how-big-your-mash-tun-needs-123585/ og har da sett at 10gal BMen passer meg bra. Så kommer nok til å gå for den med tiden.
Koster litt ja, men tar det etter hvert :)
 
Du kan jo starte med en kokekjel og eventuelt oppgradere med større meskekar seinere. Jeg vet ikke hvor erfaren brygger du er, men 50+ liter øl er jo veldig mye.
 
BM silbotn passar 50l-kjemen til bryggselv. Då får du både ei god gryte, og ein god silbotn.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18892.msg191474.html#msg191474
 
Fin link til størrelsesguide.. 15 gallon holder hvertfall plenty..
Er jo en mulighet å begynne med kokekaret ja.. Er ikke så veldig erfaren, men helfrelst..  :amen:
Vet at 50+ liter er mye, tingen er at vi er 3 stk som brygger sammen.. Med 20-25 liters batcher blir det bare en skvett til hver..  >:D
 
Geiroste skrev:
Vet at 50+ liter er mye, tingen er at vi er 3 stk som brygger sammen.. Med 20-25 liters batcher blir det bare en skvett til hver..  >:D

Bare å brygge oftere det ;) :biersmile:
 
Det er verdt å tenke på at 78 liter og 98 liter kasserollene er like i diameter. Det går 2 liter for hver cm i høyden, med andre ord kan det være like greit å kjøpe litt større for å få litt mer å gå på for overkok. Vil du ha 10 cm å gå på opp til kanten før kok så er det 20 liter, så er det avdampning også. Da er ikke 78 liter så stort likevel  ;)

Selv bruker jeg 98 liter kasserolle fra Bryggselv og silbunn fra Humlegården, det fungerer som en drøm. Kan brygge nok til hele bryggerlaget uten at det er noe problem med for lite maltkapasitet på sterkere øl.

Men jeg tror du blir fornøyd samme hva du velger  :)
 
Bjarte: Joda, men så var det tidsklemma da..  :noway:

Halvor: Mesker og koker du i samme da?? Flytter vørter frem og tilbake altså..

Silbunn i 59 literen høres jo bra ut også..
 
Geiroste skrev:
Halvor: Mesker og koker du i samme da?? Flytter vørter frem og tilbake altså..

Ja, jeg gjør det. Det er litt ekstra jobb, men ikke så veldig mye. Tapper på gjæringskar under skyllingen og heller tilbake på kjelen etterpå.
 
Hvor mye varmeeffekt bruker folket på 60-70 liters batcher??

Halvor: klarer du å holde vørteren over 50 grader mens den venter på å komme tilbake i kjelen??
 
Geiroste skrev:
Ok.. Iglooen min er bare 51 liter, så usikker på hvor mye malt den tar.. Kjøpte den på kjøp/salg forumet denne uka (Impulskjøp) ..

Psst... Jeg er på utkikk etter et såpass stort meskekar - si ifra hvis du skal selge...
 
Geiroste skrev:
Hvor mye varmeeffekt bruker folket på 60-70 liters batcher??

Halvor: klarer du å holde vørteren over 50 grader mens den venter på å komme tilbake i kjelen??

På 70-80 liter koker det såvidt med 3000 watt dyppvarmer. Jeg har ikke målt avdampingen. Så jeg vet ikke nøyaktig hvor mange prosent som blir damp, men det virker som det er rundt 10%.

Masken er drøyt 50 grader når den helles tilbake.

Det er jo mulig å bruke en egen kokekjele også, grunnen til at jeg ikke gjør det er plass og pris ettersom jeg er student.

Det er veldig mange måter å brygge godt øl. Det er mye god inspirasjon i ulike tråder rundt på forumet. Det viktigste er nok å kjenne utstyret godt samt resten av prosessen  :)
 
Har lest veldig mye her inne, mye bra ja..  :skitbra:
Er bare så gira på å få et oppsett som har potensiale for å gi vørter i toppklassen, slik at jeg vet at det er måten ting gjøres på som må endres, ikke utstyret..
Lener nok litt mot 98 liter kokekjele, boilermaker 15 gallon meskekar, og 36 liter kjele til vannvarming. Vil bruke humlefilter i kokekjele, og god motstrømskjøler.. Burde bli bra vørter av det..  :skitbra:
Mulig min 8kw brenner også må oppgraderes..

Noen som har synspunkter på dette??
 
Tilbake
Topp