Nytt utstyr.. Valgets kval..

Lite erfaringer, har nettopp fått satt opp en platekjøler som jeg tester. Tror ikke tetting er et problem med noen enkle forhåndsregler (humlepose eller litt whirlpool og venting i kokekjel før kjøling eller filter). Vonde å holde rene er de vel ikke så lenge man ikke få så mye drit inn (kan være en lur investering med sjåglass på innløpet slik at en kan stoppe avtappingen når humle kommer). Angående desinfisering så kan man jo bare tappe gjennom et par liter kokende vørter eller vann uten kjøling før bruk, eller hive den i steikeovnen.

For all del, motstrømskjøler er fint, men du får utrolig mye større kjøleflate og mindre trykkfall i en platekjøler. Det er nok en grunn til at det er så vanlig i mikro- og større bryggerier. Dog ofte i en delbar versjon.

nordhagen skrev:
Gir platekjøler raskere gjennomstrømming enn motstrømskjøler?


/ Øyvind

Flere plater gir bedre gjennomstrømning.

Den jeg tester nå er liten og hendig med 30 plater, men kan fåes i uttallige versjoner. Med ca. 60cm fall (bruker ikke pumpe) tapper jeg 20 liter på 5 minutter gjennom den, og med kaldt og fint trondheimsvann kan jeg dra vørteren ned til 11 grader uten struping. Det er vesentlig bedre enn motstrømskjøleren jeg brukte før, men den hadde "bare" halvparten av overflaten for varmeoverføring.

Edit: ikke glem dyppkjøleren. Da slipper du trykktapet i motstrømskjøleren og får fordelene med å kjøle hele volumet på en gang i kjelen og la humle, hot- og cold trub ligge igjen.
 
Det varierer med hvor mange plater den har, på samme måte som det finnes uttall forskjellige motstrømskjølere..
 
At flere plater skal gi bedre gjennomstrømming høres helt 100% motsatt av logisk ut for meg, men så har jeg heller aldri prøvd platekjøler. Mente du kanskje at det gir mer kjøleeffekt?


/ Øyvind
 
Nei. Bedre gjennomstrømning. 100% logisk for meg iom. at antall kanaler som vørteren strømmer gjennom øker med antall plater. Lengre plater gir bedre kjøleeffekt.
 
Men da ender du opp med cold trub i gjæringskaret. Det må du leve med, eller gå for dyppkjøler eller motstrømskjøler og resirkulering.
 
Geiroste skrev:
36 plateren fra bryggselv til 1499kr er kanskje en god innvestering da.. Noen som har erfaringer??

Blir mye poster på meg i den tråden her  ;D

Jeg bruker den. Fungerer som en drøm. Jeg har ikke tatt tiden, men det går raskt selv uten pumpe. Pleier å koke den 10-15 minutter før den brukes, så kjører jeg vann med starsan gjennom for å ta slangene også.

Har ikke hatt noen problemer med at den har gått tett. Bruker en stor humlepose(BIAB bag som noen liker å kalle det) og en manuell whirpool ved slutten på koketiden.
 
Bjarte H skrev:
Men da ender du opp med cold trub i gjæringskaret. Det må du leve med, eller gå for dyppkjøler eller motstrømskjøler og resirkulering.

Kan dette filtreres bort ved utløpet fra kjøleren?? Eller vil det bunnfelle greit i gjærdunken ved både over og undergjæring??
 
Med en motstrømskjøler er det vel ikke uvanlig å kjøre nedkjølt vørter tilbake til kokekaret til hele volumet er kjølt ned. Er det noe i veien for å gjøre det samme med en platekjøler?
 
Så lenge man klarer å holde humle unna kjøleren er det nok ikke noe i veien for det. Det er noen her inne på forumet som resirkulerer med platekjøler.
 
Men om cold trub blir med over i gjæringskaret, så kan vel den fjernes ved å cold crashe på slutten av gjæringen??
 
Mye vil bli med da, sammen med gjæren ja. Det står litt om det her: http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.2/barchet.html
 
Bjarte H skrev:
Men da ender du opp med cold trub i gjæringskaret. Det må du leve med, eller gå for dyppkjøler eller motstrømskjøler og resirkulering.
I vårt oppsett med 50l HLT 15 gallon BM og 78 l kokekar så kjørte vi med 36 platers kjøler noen brygg, dette passet dårlig i vårt oppsett (plundrete å filtrere trub). Valgte derfor en motstrømskjøler som vi bruker med wirpool. For oss var dette en vesentlig oppgradering.
Men det finnes som kjent flere forskjellige bryggeoppsett enn det finnes bryggere så hva som er beste løsning er jo ikke så lett å si  ;D
 
aakvik skrev:
Bjarte H skrev:
Men da ender du opp med cold trub i gjæringskaret. Det må du leve med, eller gå for dyppkjøler eller motstrømskjøler og resirkulering.
I vårt oppsett med 50l HLT 15 gallon BM og 78 l kokekar så kjørte vi med 36 platers kjøler noen brygg, dette passet dårlig i vårt oppsett (plundrete å filtrere trub). Valgte derfor en motstrømskjøler som vi bruker med wirpool. For oss var dette en vesentlig oppgradering.
Men det finnes som kjent flere forskjellige bryggeoppsett enn det finnes bryggere så hva som er beste løsning er jo ikke så lett å si  ;D

Da fungerer altså motstrømskjøler bra på så store volum også. Det er jo bra :)
 
aakvik skrev:
Valgte derfor en motstrømskjøler som vi bruker med wirpool.

Lager da en whirlpool etter koking, så et par minutt hvile, deretter gjennom kjøler rett i gjærdunk?? 50-60 liter på 15-20 min??
 
Geiroste skrev:
aakvik skrev:
Valgte derfor en motstrømskjøler som vi bruker med wirpool.

Lager da en whirlpool etter koking, så et par minutt hvile, deretter gjennom kjøler rett i gjærdunk?? 50-60 liter på 15-20 min??
Kjører wirpool til riktig temperatur (gjennom motstrømskjøleren) lar vørteren hvile minimum 20 minutter før tapp rett i gjærkaret.
Vi bruker denne typen: http://morebeer.com/products/wort-chiller-counterflow.html med en pumpe av typen: http://morebeer.com/products/march-high-temperature-brewing-pump-flow.html dette fungerer bra og gir en god wirpool som resulterer i lite trub over til gjærkaret.
 
Tilbake
Topp