1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Obs! Glemte å ta ut mesken

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Permen, 10 Mai 2020.

1. OleLalas

OleLalas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Med konvertering; menes det / du omdanning til gjærbart eller også til ugjærbart ?

Kan det ev være avhengig av type malt og / eller knusningsgrad ?

2. OleLalas

OleLalas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hadde du fått ut disse siste poengene kun ved skylling på 77-78 grader ?
    Det er vel egentlig det som diskuteres..

Dette med 72 grader er vel en liten avsporing ift.

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nei, du har rett. Jeg måtte sjekke nærmere med det som Kai Troester skriver om dette. De små stivelseskornene (10% av stivelsen i kornet) har et veldig vidt temperaturspenn som de gelatiniseres innafor; helt fra 54 til 92 grader. (Starch Conversion - German brewing and more)

Jeg har hengt meg opp i at steget fra 70 til 72 kalles dekstrinasjonssteget, og har gått ut fra at 72 var den øvre grensa, sånn at du fikk gelatinisert all stivelsen i små korn når du gikk opp dit. Men du må altså helt opp til 92.

Nå spiller det veldig liten rolle om du får litt mer dekstriner, så jeg blir ikke motivert til å bruke tid og strøm på å få ut et poeng eller to til på den måten - og det er vel grunnen til at de tyske bryggeriene ikke går høyere, heller. Det er penger ut av vinduet for dem, vil jeg tro.

OleLalas liker dette.
  4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Knusingsgrad har en viss påvirkning påutbyttet, men ikke veldig stor - du kan kompensere ganske mye for grovere knusing gjennom å bruke litt mer tid. Å knuse for fint har negative effekter, som fare for tett mesk og økt fare for tanninekstraksjon. Så å velge knusingsgrad innebærer å finne det kompromisset mellom disse hensynene som fungerer for deg.

Du får lite gjærbart sukker ut av å meske videre på temperaturer over 70 grader, siden beta-amylasen da blir svært raskt denaturert. Så i praksis mener jeg det bare har betydning for munnfølelse og skumfasthet, og ingen av delene har noe med dekstriner (ugjærbart sukker) å gjøre.

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hehe! Jeg begynte å lure på om jeg var helt ute, og at det var en annen grunn til at jeg så økende brix over 72 grader, men konkluderte med at det kan ikke være feil fordi resten av målingene stemte ifht det jeg har målt før kok.

Finn Berger liker dette.
  6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

De aller siste poengene har jeg fått mellom 72 og 77 med linjær stegmesking. Så jeg vet ikke. Men det jeg vet er at etter at jeg har holdt 77 i 10-15 minutter så har jeg ikke sett noen flere poeng.

OleLalas liker dette.
  7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Med konvertering så er det bare konvertering, altså til sukker, ved høy temperatur så er det mindre gjærbart iallefall.

Vil ikke si noe sikkert, men dette er nok uavhengig av knusningsgrad. De minste "granulene" i stivelsen trenger høyere temperatur for å bli vannløslige. Det er nok de siste få prosentene av disse minste jeg har sett bli konvertert over 72 grader.

OleLalas liker dette.

Del denne siden