OG, og klar for flasking?

Hei!

Har satt mitt aller første øl. Det er et ferdigsett - en lys pilsner-type, og skal gjæres +/- 7 dager før flasking.
Det virker som om gjæringsprosessen nærmer seg slutten, da gjærlåsen nå er tilnærmet stabil og har sluttet å slippe ut luft fra dunken.
Målte SG i dag (etter beste evne), og den ligger på ca 1014-1015. I følge pakningsveslegget skal SGen ligge noe lavere ved flasking - men er jeg relativt trygg når gjæringen har stoppet opp? Har hatt god temperaturkontroll gjennom hele prosessen, og det har ligget stabilt på 19,0-19,5 grader.
Når det nå kan se ut til at gjæringen har stoppet - kan jeg da flaske med god samvittighet i morgen dersom jeg leser av tilsvarende SG som i dag? Og er det noen fallgruver med tanke på hygrometeret og bruk/avlesninger..?

Fotnote: Hva er konkret forskjell på FG, OG og SG?

Hvis du har brukt pils-/lagergjær, har du gjæret alt for høyt - men det er kanskje noe cream ale-lignende, dette her, med ale-gjær? Hadde vært kjekt å vite hvilken gjær/hva slags sett du har brukt. Vær også oppmerksom på at den eneste temperaturen som teller, er temperaturen på ølet i dunken. Den vil kunne ligge en god del over romstemperaturen under stormgjæringen.

Uansett bør du ikke flaske før det har gått et par uker. Gjæren har flere jobber å gjøre enn bare å produsere alkohol.

For å være trygg på at ølet er utgjæret, slik at du unngår flaskebomber, bør SG ha vært stabil over tre dager. Gjærlåsen kan du ikke stole 100% på; det kan være en liten lekkasje et sted, slik at det ser ut som om gjæringen har stoppet opp selv om den i virkeligheten fortsetter. Det er vanskelig å si om 1.014 er en rimelig FG uten å vite hvilken gjær du har brukt, og hva OG var.

Takker for svar!
Begynner med et enkelt ølsett for å lære og bli trygg på prosessene rundt renhold/gjæring/flasking før jeg hiver meg over "ekte" brygging - så alle tips og innspill tas med videre.

Kjøpte et helt enkelt sett, link https://m.bryggselv.no/mangrove-jack-s/101291/pils-pouch-craft-series-2-2-kg

Har ingen ønsker om at brygget skal fortsette gjæringen i flaskene, det er derfor jeg ønsker gode råd.
Har forøvrig målt temperatur i dunken ved måling. Ikke tatt av lokket (redd for forurensing og infeksjon), så har forsiktig tatt ut gjærlåsen og målt via hullet, da jeg innbiller meg at dette er mer safe. Selvfølgelig nøye med desinfisering og hygiene i alle retninger. Lokket har svært kort vært av to ganger, da jeg målte SG torsdag og i dag. Selvfølgelig med en liten prøvesmak begge ganger.
Det er fascinerende hvor stor forskjell et par dager utgjør på smaken!

Men dersom jeg kan få mer konkrete tips med bakgrunn i linken til brygget jeg forsøker, så er jeg takknemlig.

Du har nok gjæret litt høyt, men med den gjæren går det nok fint. La den stå en uke til før du flasker. Ukene går sakte når man venter på de første bryggene, men det er verdt det. :)

OG = original gravity, dvs. gravity før gjæring.
FG = Final gravity, dvs. gravity etter gjæring.
SG = spesific gravity, dvs. gravity ved et gitt tidspunkt, så om du måler SG før eller gjæring kalles denne OG eller FG.

Auda, har du kjørt den på 19 grader? OK, det kan fortsatt gå bra. La den stå et par dager til, så måler du SG igjen og ser om det er samme...

Auda, har du kjørt den på 19 grader? OK, det kan fortsatt gå bra. La den stå et par dager til, så måler du SG igjen og ser om det er samme...

Står 18-22 grader i veiledningen som ligger vedlagt, så jeg tenkte det ville være trygt å legge meg ca. midt i mellom. Men det blir en erfaring :)
Er det i utgangspunktet for lavt for denne øltypen?

Du har nok gjæret litt høyt, men med den gjæren går det nok fint. La den stå en uke til før du flasker. Ukene går sakte når man venter på de første bryggene, men det er verdt det. :)

OG = original gravity, dvs. gravity før gjæring.
FG = Final gravity, dvs. gravity etter gjæring.
SG = spesific gravity, dvs. gravity ved et gitt tidspunkt, så om du måler SG før eller gjæring kalles denne OG eller FG.

Det virker jo som om det går riktig vei ift. både smak og gjæringsprosess som later til å være OK i forhold til informasjon jeg har innhentet blant annet fra dette forumet. Men sånn i utgangspunktet så har jeg ikke fletta peiling - så det er helt suverent med innspill! :)
Hjertelig takk for oppklaring rundt begreper - da sitter det :)

Men for all del ikke gi opp om det smaker litt skunk :) Neste gang bytter du bare med en bedre gjær og gjærer på litt lavere temp. RDWHAHB!

Har forøvig et IPA-sett fra Europris stående klart som jeg tenkte å å prøve meg på før jeg skal hive meg uti den virkelige bryggingen. Noen generelle tips ift. dette settet eller IPA generelt?

Det er workhorse-gjær i det kittet du kjøpte fra bryggselv. Du har gjæret det ved riktig temperatur. Trenger ikke bytte ut gjæren med mindre du vil gjære med lager-gjær.

Har forøvig et IPA-sett fra Europris stående klart som jeg tenkte å å prøve meg på før jeg skal hive meg uti den virkelige bryggingen. Noen generelle tips ift. dette settet eller IPA generelt?

På akkurat det kittet så skader det absolutt ikke å bytte ut gjæren.

Her er beskrivelsen av gjæren. Det er ikke en lagergjær, men antakelig noe i retning av kølschgjær eller s-05 (????). Skal kunne brukes til alt, og kan gjæres mellom 15 og 32 grader (!!!!!!). Virker veldig merkelig - men du har i alle fall ikke ligget feil i forhold til produsentens anbefalinger.

Den står ikke på denne lista over MJ's sortiment. Har de kuttet den ut, kanskje?

Tilbake
Topp