Oksidering

hpe

Når jeg skal tappe øl på flaske så bruker jeg å stikke om til en ny dunk/bøtte for å enklere få blandet inn sukkerlake, og slippe å ta med litt av grumset ned i flaskene.

I dag når jeg skulle tappe en viste det seg at jeg hadde lagt igjen heverten hos han jeg brygger sammen med, og endte med å helle ølet fra den ene bøtten til den andre. I ettertid har jeg kommet frem til at dette nok var veldig veldig dumt. Antar at dette blir oksidert øl, fullt av usmak, men om noen kan oppmuntre meg og si det motsatte blir jeg veldig glad :) Det er snakk om en single-hop IPA med WLP001.

å si det motsatte tror jeg blir vanskelig, men oppmuntring kan du få

drikk ølet fort!

slik at oksideringen ikke får seg lang nok tid til å utvikle bismakene.
Det blir nok ikke en batch du skal lagre at for lenge, men det betyr ikke at ølet er dårlig nå med en gang.

Jeg har helt øl litt forsiktig fra vinballong over i andre krokker og kar tidligere
Har gått bra det
Så RAHAHB

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min ene praktiske erfaring, med pilsner, er at det var helt greit på smak i de ca. seks ukene det tok å drikke opp 20 liter. Jeg hadde gjærdunken oppå en fryseboks, fatet på gulvet, og tappet nedi via kranen på gjærdunken. Det ble åpenbart tilført godt med oksygen, jeg tenkte ikke/visste ikke nok. Ingen premiepilsner, men ingen usmak og godt å drikke  :)

All erfaring viser at vi nok skal klare å drikke 20 liter på seks uker :) IPAen har jo også mye smak, så kanskje den skjuler litt av eventuell usmak.

Takk for alle svar. Kommer tilbake med fasitsvaret om et par uker.

Trond C skrev:
Min ene praktiske erfaring, med pilsner, er at det var helt greit på smak i de ca. seks ukene det tok å drikke opp 20 liter. Jeg hadde gjærdunken oppå en fryseboks, fatet på gulvet, og tappet nedi via kranen på gjærdunken. Det ble åpenbart tilført godt med oksygen, jeg tenkte ikke/visste ikke nok. Ingen premiepilsner, men ingen usmak og godt å drikke  :)

Har vel gjort det samme i starten på bryggingen med samme resultat, etter det heller aldri hatt oksydering så jeg lurer litt.

amatøren skrev:
Faren for oksidering er nok ein av dei mange punkta innanfor heimebrygging som overdramatiserast ein god del.

Tja. Jeg er ikke helt enig. Men noen øltyper skjuler oksidering bedre enn andre.

amatøren skrev:
Faren for oksidering er nok ein av dei mange punkta innanfor heimebrygging som overdramatiserast ein god del.

På varm side (HSA) ja, kanskje. På kald side vil jeg si absolutt ikke. Kanskje er det en av de vanligste feilene med hjemmebrygg som sendes inn til konkurranser.

Tilbake
Topp