Oksidert øl før flasking?

Se det, mye engasjement her, det liker TS godt!

Helt riktig at jeg brygger fremdeles ekstrakt, men som alltid koker jeg aldri all ekstrakten på ei gang (karamellisering) og brukte denne gangen ekstrakt fra bryggselv som er top notch kvalitet (ferskt).

Dette brygget fikk 1,5 kg briess munchen malt ekstrakt og tilsvarende dry pilsner malt ekstrakt, så fargen skal i mitt hode bli ca lik pale-ale, men jeg skal ikke legge for mye i dette, og heller vente 1-2 uker når karboneringen kommer.

Humlen vi kjøpte var gammel, det kan ha noe å si ift mangel på smak.

Godt mulig at en ESB smaker litt "kjedelig" ved-flasking. Vi brygget to på en gang og weissbieren var helt nydelig og smaksrik, så denne føltes veldig tam ut. klarte ikke plukke ut noen smaker og det var det som gjorde meg litt usikker.

Men jeg skal slappe av og se hvordan dette blir, jeg melder tilbake ;)
 
Som du ser av svaret over brukte jeg begge deler denne gangen.

Sant skal sies at jeg ikke sjekket datoen på den flytende denne gangen, så det kan ha noe å si. Og det er definitivt en farge-forskjell mellom tørr og flytende, så det kan være med å spille inn her :)
 
De gangene jeg har brukt flytende ekstrakt så har fargen blitt mørkere enn beregnet. Jo lengre koketid, desto mørkere farge. Det ene ekstraktbrygget laget jeg for å se hvor kjapt jeg kunne brygge og det kokte kun i 30 minutter. Det ble betydelig lysere enn det som kokte i 60 minutter. Begge ble mørkere enn det bryggeprogrammet beregnet.

Jeg har fått en RDWHAHB-holdning til farge og spesielt når jeg bruker ekstrakt. Smaken er derimot en faktor. Det må røres godt opp fra bunnen for å unngå karamellisering.
 
Kan det tenkes at dere bruker en mer flokkulerende gjær enn dere pleier, og at ølet derfor er klarere enn normalt ved flasking? Klart øl vil se mørkere ut.
 
Vet ikke hvor mange andre som holder til rundt Flekkerøy, men hvis det er det så kan du prøve å gi bort noen flasker. En som kjenner igjen smaken av oksidasjon burde kunne kunne gi deg et yey or ney, så eliminerer du spekulering :)
 
Eller så kan jeg smøre meg en stor brødskive tålmodighet og smake selv ;) Jeg vet hvordan grov oksidering smaker, fikk nettopp demonstrert det i en hansa velagret juleøl fra i fjor ;)
 
Karamellisering trenger ikke å komme av at maltekstrakt blir liggende på bunnen, det kan godt komme ved kraftig kok av vørter helt generelt. Googler du maillardreaksjon finner du ut mer :)
 
Ser alle her bort i fra at gjærende øl produserer CO2? Espen Lothe på Kinn gjærer øllet sitt i 2 uker i åpne tanker. Gahr med løst lokk gjennom stormgjæring..

Engelsk gjær er jo også en toppgjær som legger et beskyttende lokk på øllet i starten. Det vil også US05 gjøre.

Eks tørrhumling etter en uke gjæring. Da har man fremdeles noe gjæring igjen samt at CO2 i væsken fra gjæringen også sakte men sikkert forlater øllet.
Altså etter denne tørrhumlingen så mener jeg at co2 fra gjæring og eller utfelling av co2 fra øllet etter hvert blåse oksygenet ut av headspace. Oksidasjonsfare her mener jeg er overdrevet. Også ved små lekkasjer, da det tross alt er et bittelite overtrykk i gjæringsbøtten på grunn av at co2 felles ut.
Lavere temperatur gir lavere oksygenopptak, dvs at en i løpet av coldcrash og tapping i hvert fall har redusert opptaket, selv om luft kommer til for utligning.
Å gjøre unna tapping kjapt bør også hjelpe. I følge Msevlands eksperiment med ballong var det ikke mange liter en coldcrash krevde av Co2 i retur for å kompensere mot nekjølingen. Jeg tror at dette er fordi at co2 fremdeles utfelles av væsken, noe jeg ikke har sett som en faktori tidligere utregninger av gassbehov under coldcrash.

Oksidasjonssøkelse er vanskelig, men jeg tror ikke at dette skjer nevneverdig under gjæring. Jeg holder en knapp på hotside teorier jeg ikke har peiling på, coldcrash, tapping og lagring.
Sist øl (lucky jack) jeg lagde har ikke tegn til oksidasjon (noe jeg også har slitt med til tider). På den sløyfet jeg coldcrash. Jobbet raskt med tapping og var ferdig tappet på purgete fat i løpet av få minutter.
 
Jeg er ikke uenig, men alle enkle tiltak bør vurderes. Nå skal det sies at dette var en belgisk dobbel som jeg delte på to gjæringskar for å unngå søl. Det var derfor lite veske som kunne krympe...
Nå kommer jeg til å benytte denne en tid fremover, så får vi se om den blir permittert, eller om den inngår permanent i oppsettet :)
 
Ser alle her bort i fra at gjærende øl produserer CO2? Espen Lothe på Kinn gjærer øllet sitt i 2 uker i åpne tanker. Gahr med løst lokk gjennom stormgjæring..

Engelsk gjær er jo også en toppgjær som legger et beskyttende lokk på øllet i starten. Det vil også US05 gjøre.

Eks tørrhumling etter en uke gjæring. Da har man fremdeles noe gjæring igjen samt at CO2 i væsken fra gjæringen også sakte men sikkert forlater øllet.
Altså etter denne tørrhumlingen så mener jeg at co2 fra gjæring og eller utfelling av co2 fra øllet etter hvert blåse oksygenet ut av headspace. Oksidasjonsfare her mener jeg er overdrevet. Også ved små lekkasjer, da det tross alt er et bittelite overtrykk i gjæringsbøtten på grunn av at co2 felles ut.
Lavere temperatur gir lavere oksygenopptak, dvs at en i løpet av coldcrash og tapping i hvert fall har redusert opptaket, selv om luft kommer til for utligning.
Å gjøre unna tapping kjapt bør også hjelpe. I følge Msevlands eksperiment med ballong var det ikke mange liter en coldcrash krevde av Co2 i retur for å kompensere mot nekjølingen. Jeg tror at dette er fordi at co2 fremdeles utfelles av væsken, noe jeg ikke har sett som en faktori tidligere utregninger av gassbehov under coldcrash.

Oksidasjonssøkelse er vanskelig, men jeg tror ikke at dette skjer nevneverdig under gjæring. Jeg holder en knapp på hotside teorier jeg ikke har peiling på, coldcrash, tapping og lagring.
Sist øl (lucky jack) jeg lagde har ikke tegn til oksidasjon (noe jeg også har slitt med til tider). På den sløyfet jeg coldcrash. Jobbet raskt med tapping og var ferdig tappet på purgete fat i løpet av få minutter.

Helt enig. Nå har ikke jeg vært gjennom noe usmak-kurs, men så langt har jeg til gode å kjenne at det smaker papir/papp av ølet mitt, og jeg skjønner ikke helt at dette problemet skal være så stort at det nærmest er en uunngåelig skjebne.

Teorier om hot-side luftinnblanding har jeg ingen mulighet til å vurdere. Det er vel i alle fall ingen enighet om det. Jeg får jo inntrykk av at alt øl som ikke brygges under streng hensyntagen til behovet for maksimal reduksjon av oksygenkontakt, blir dårlig - og det stemmer da vel ikke?
 
Tilbake
Topp