Uten rein oksygen er det vanskelig (eller umulig) å få ønska oksygenmetning. Den der er det vel bare å kjøre så lenge du gidder. Nå hørtes dette veldig negativt ut, men poenget var vel bare at du ikke trenger være redd for å la den gå for lenge.Hei godtfolk,
Til jul fikk jeg et oksygeneringssett. En (akvarie)pumpe, slange, filter og brusestein. Det fulgte med en grei beskrivelse, men ingenting om hvor lang tid prosessen bør få. Er det noen som har tips å komme med, erfaringer og/eller synspunkter?
Men kommer ikke på kilden…Mener jeg har lest en plass at 15-20 minutter må til med akvariepumpe
Nå er jeg muligens the grinch her, men å oksygenere med pumpe er da svært ineffektivt og øker faren for infeksjon?jeg har hørt at det skal en halvtime til for å nå max metning - som er 8 ppm. Og det er nedre grense for hva som er anbefalt. Men har du god gjær trur jeg egentlig 8 ppm er rikelig. Med sliten gjær, derimot, kan det være snaut. Men jeg ville uansett ikke brukt sliten gjær.
Bare litt.Nå er jeg muligens the grinch her
Nja, du dytter noe nedi vørteren, men det gjør du jo når du oksygenerer med reint oksygen, også. Men lufta må sjølsagt gjennom et filter, hvis ikke er innvendinga di veldig gyldig.Nå er jeg muligens the grinch her, men å oksygenere med pumpe er da svært ineffektivt og øker faren for infeksjon?
Absolutt enig i det meste der, men jeg som bruker fermzilla tenker at, om jeg skulle brukt pumpe i et kvarter så ville det vært fri tilgang for baselusker å komme inn, men nå er det ikke til å skyve under teppet at jeg er småhysteriskNja, du dytter noe nedi vørteren, men det gjør du jo når du oksygenerer med reint oksygen, også. Men lufta må sjølsagt gjennom et filter, hvis ikke er innvendinga di veldig gyldig.
Palmer bruker pumpe. Det funker antakelig greit. (Men nå er jo han kompis med Chris White, så han har sikkert grei tilgang på fersk og fin gjær - og det trur jeg som sagt er nokså viktig.
Det er vrient å drive med dette uten å pådra seg diverse psykiske plager, kanskje først og fremst paranoia. (Noen eller noe er definitivt ute etter meg for å ødelegge ølet mitt, og om jeg ikke gjør alt jeg kan for å forsvare meg, klarer de/det det!) Å få livmora opp i halsen trur jeg likevel hører til de mer sjeldne lidelsene - i alle fall hos mannlige bryggere.Absolutt enig i det meste der, men jeg som bruker fermzilla tenker at, om jeg skulle brukt pumpe i et kvarter så ville det vært fri tilgang for baselusker å komme inn, men nå er det ikke til å skyve under teppet at jeg er småhysterisk
Dette var dagens beste så langt..Det er vrient å drive med dette uten å pådra seg diverse psykiske plager, kanskje først og fremst paranoia. (Noen eller noe er definitivt ute etter meg for å ødelegge ølet mitt, og om jeg ikke gjør alt jeg kan for å forsvare meg, klarer de/det det!) Å få livmora opp i halsen trur jeg likevel hører til de mer sjeldne lidelsene - i alle fall hos mannlige bryggere.
Jeg bruker all rounder nå, og de ball lock koblingene sitter som heia, så det hadde nok blitt for tungvindt. Så jeg rører rett i den store åpningen så jeg bekymrer meg nok unødvendig, til mitt forsvar så ble jeg født på 80-tallet så naturlig nok var Nirvana en stor greie når jeg gikk inn i tenårene, så jeg sitere Kurt.Det er vrient å drive med dette uten å pådra seg diverse psykiske plager, kanskje først og fremst paranoia. (Noen eller noe er definitivt ute etter meg for å ødelegge ølet mitt, og om jeg ikke gjør alt jeg kan for å forsvare meg, klarer de/det det!) Å få livmora opp i halsen trur jeg likevel hører til de mer sjeldne lidelsene - i alle fall hos mannlige bryggere.
Nja, det er da ikke store åpningen "flasketutene" i lokket skaper? Lett å dekke til med folie, om du skulle ønske det. Jeg har jo også Fermzilla (flatbunna), og står og veiver med oxystanga tredd ned gjennom den ene "flasketuten" - og så tenker jeg at siden jeg dytter gass ned i dunken, går det en strøm ut, sånn at det ikke er så mye som kan ramle nedi.
Det der var ikke noe kamerat Cobain hadde suget av eget bryst. Det sirkulerte i paranoide kretser på 70-tallet, også.Jeg bruker all rounder nå, og de ball lock koblingene sitter som heia, så det hadde nok blitt for tungvindt. Så jeg rører rett i den store åpningen så jeg bekymrer meg nok unødvendig, til mitt forsvar så ble jeg født på 80-tallet så naturlig nok var Nirvana en stor greie når jeg gikk inn i tenårene, så jeg sitere Kurt.
"Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you."
Så det kan vel antas at paranoiaen var der lenge før jeg begynte å brygge øl
Nånå, avslutningsvis, før dette sporet fullstendig av, så vil jeg si at jeg er glad i oxystaven min og ville aldri byttet ut 2 min med den fremfor 15 min med pumpe
- som @Kloakk sier. En sånn gjør det mye greiere å håndtere oksygenering med reint oksygen, siden du enkelt kan bevege steinen rundt i vørteren når den sitter på enden av en sånn. Dermed får du fordelt oksygenet bedre, det bobler ikke bare rett opp og ut av vørteren, som det gjør om du lar steinen ligge stille. Alternativet er å ha steinen på enden av en slange, noe som gjør det mer klønete å styre den. Men viktigst er det kanskje at stanga er lettere å holde helt rein enn en slange, som lett får små riper.Beklager min vankunne, men hva er en «oxystav?
Og ikke la oss glemme at med pumpe snakker vi 15-20 min og med Oxywand og ren O2 snakker vi 60 til 90 sekunder- som @Kloakk sier. En sånn gjør det mye greiere å håndtere oksygenering med reint oksygen, siden du enkelt kan bevege steinen rundt i vørteren når den sitter på enden av en sånn. Dermed får du fordelt oksygenet bedre, det bobler ikke bare rett opp og ut av vørteren, som det gjør om du lar steinen ligge stille. Alternativet er å ha steinen på enden av en slange, noe som gjør det mer klønete å styre den. Men viktigst er det kanskje at stanga er lettere å holde helt rein enn en slange, som lett får små riper.