Oksygenfritt øl med sjølfanga CO2?

Både plastbøttene selv, tettingen mellom bøtte og lokk, pakningene til gjærlåsene, og selve gjærlåsene vil lekke oksygen over tid. Noen steder går det raskere enn andre, f.eks via plasten er vel den aller tregeste måten. Smakt en cola fra plastflaske forbi utgangsdatoen? Lite futt og fæl smak.

Jo, plasten er ikke diffusjonstett, så å sette pilsen til lagering et par måneder i en plastgjøringsdunk er visstnok ikke optimalt. Men jeg opplever ærlig talt ikke noe problem med oksidering, så sjøl om det du sier, sikkert er riktig, er effekten såpass liten at den umulig kan være noe å bry seg om.
 
Det er en grunn til at gass leveres og oppbevares i trykktette spesialbeholdere. Jeg har dessverre veldig liten tro på at du kan oppbevare co2 på den måten. Gass vil nok sive ut jevnt og trutt, er jeg redd. Jo høyere trykk, jo raskere gasstap.
Om dette skal fungere, må du nok ha en spesialpakning mellom bøtte og lokk, samt i alle gjennomføringer. Jeg tror ikke det vil være verdt investeringen, og jeg tviler på at en plastbeholder i det hele tatt kan bli tett nok. Og blir trykket tilstrekkelig høyt, vil jo lokket åpne seg, og da er hele prosjektet forgjeves.

Nå er jeg inne på ting jeg ikke kan særlig godt, det skal sies. Men hvis jeg var deg, ville jeg heller brukt et større ølfat til formålet. De er jo faktisk trykktette.

hmm - men hva skjer da med det ølet som jeg lar stå ei uke etter at gjæringa er over, og det har slutta å boble i gjærlåsen?
 
hmm - men hva skjer da med det ølet som jeg lar stå ei uke etter at gjæringa er over, og det har slutta å boble i gjærlåsen?
Jeg antar at du er over i henrys lov. Bare at det går sakte siden du har noen barriærer, selv om de ikke er potte tette som jeg skrev over.
 
Jeg antar at du er over i henrys lov. Bare at det går sakte siden du har noen barriærer, selv om de ikke er potte tette som jeg skrev over.

Hvorfor skal denne Henry blande seg borti det når jeg for en gangs skyld har fått en god ide:(?

Men seriøst; hvorfor i all verden bekymre seg om å åpne lokket på gløtt når vi tørrhumler hvis det uansett siver inn masse luft?
 
Hvorfor skal denne Henry blande seg borti det når jeg for en gangs skyld har fått en god ide:(?

Men seriøst; hvorfor i all verden bekymre seg om å åpne lokket på gløtt når vi tørrhumler hvis det uansett siver inn masse luft?

Masse og masse.. "noe" iallefall. Jeg har selv aldri bekymret meg nevneverdig for tørrhumling, fordi det har vært eneste muligheten jeg har hatt til å tørrhumle, ikke noe valg der altså. Men jeg har gjæret og justert temperatur deretter for å frigjøre co2 fra ølet for å prøve å purge ut headspace etter tørrhumling som regel. Det er liksom sånn det er, og hvis man gjør det riktig på andre steder så blir ølet mycket bra iallefall.
 
hmm - men hva skjer da med det ølet som jeg lar stå ei uke etter at gjæringa er over, og det har slutta å boble i gjærlåsen?

Det vil befinne seg i et overveiende CO2-dominert miljø en stund, og det er en god del gass oppløst i ølet, som nok gradvis vil slippes ut til omgivelsene - men jo lenger du venter, jo større vil eksponeringen for oksygen bli. Bøtten er “tett” - men ikke så tett at den holder på gassen over tid. Langsomt vil oksygen kunne trenge inn, etter hvert som trykket synker. Og slike bøtter vil bli mindre og mindre tette over tid.
 
Nå vil det jo gå relativt fort å fylle et gjæringskar med co2, og da med såpass lavt trykk at det ikke bør bli nevneverdige lekkasjer, de lekkasjene som eventuelt kommer er jo da co2 som lekker ut av beholderen, ingenting vil komme inn så lenge det er overtrykk. Etter gjæring/når karet fjernes fra gjæringen vil det sannsynligvis lekke såpass at overtrykket forsvinner, men etter det vil jo co2 holde seg der i relativt lang tid med mindre karet blir herjet med, det er ingen grunn til at o2 skal rote seg inn der i praksis innen rimelig tid.
 
Du får gå over til vvberedere Finn. De er vel designet for ti bar.
Tror @TazzaT har slike.
Eller noe annet istedenfor plastbøttene.
 
Nå vil det jo gå relativt fort å fylle et gjæringskar med co2, og da med såpass lavt trykk at det ikke bør bli nevneverdige lekkasjer, de lekkasjene som eventuelt kommer er jo da co2 som lekker ut av beholderen, ingenting vil komme inn så lenge det er overtrykk. Etter gjæring/når karet fjernes fra gjæringen vil det sannsynligvis lekke såpass at overtrykket forsvinner, men etter det vil jo co2 holde seg der i relativt lang tid med mindre karet blir herjet med, det er ingen grunn til at o2 skal rote seg inn der i praksis innen rimelig tid.

Da tror jeg jeg støtter meg på deg - og så kanskje litt gladpack rundt strategiske steder kan hjelpe litt, også? Ikke at jeg tror den er diffusjonstett, men likevel ... . Og det er jo ikke snakk om at dette skal stå så lenge og vente på å bli brukt.

Hva med heliumballongene til @msevland , forresten? Er de å stole på? Jeg husker jo hvor slakke de som vi kjøpte til ungene blei - og relativt fort, også.
 
He
Da tror jeg jeg støtter meg på deg - og så kanskje litt gladpack rundt strategiske steder kan hjelpe litt, også? Ikke at jeg tror den er diffusjonstett, men likevel ... . Og det er jo ikke snakk om at dette skal stå så lenge og vente på å bli brukt.

Hva med heliumballongene til @msevland , forresten? Er de å stole på? Jeg husker jo hvor slakke de som vi kjøpte til ungene blei - og relativt fort, også.
Helt ærlig så tror jeg at du vil eliminere langt mer oksygen ved å bruke et fat, enn det lille som siver inn via gjæringskaret, mtp at du flasker åpent. Det virker som at du kompliserer det litt for deg. Har ikke du fat-pakke?
 
He

Helt ærlig så tror jeg at du vil eliminere langt mer oksygen ved å bruke et fat, enn det lille som siver inn via gjæringskaret, mtp at du flasker åpent. Det virker som at du kompliserer det litt for deg. Har ikke du fat-pakke?

Fatet rommer jo bare 19 liter - hvis du tenker på at jeg kunne bruke det til dette som denne tråden dreier seg om.

Men om du mener at jeg burde gå over til å fate ølet mitt, så er det egentlig ikke noen løsning; ta en titt på signaturen min. Mye skal ut av huset, også, og det er ikke aktuelt å tappe det over fra fat på flaske. Jeg kan nok tenke meg å fate noe øl til eget bruk, for det utkrystalliserer seg noe vi drikker mer av enn andre typer. Men det meste kommer jeg til å fortsette å tappe på flaske.
 
Fatet rommer jo bare 19 liter - hvis du tenker på at jeg kunne bruke det til dette som denne tråden dreier seg om.

Men om du mener at jeg burde gå over til å fate ølet mitt, så er det egentlig ikke noen løsning; ta en titt på signaturen min. Mye skal ut av huset, også, og det er ikke aktuelt å tappe det over fra fat på flaske. Jeg kan nok tenke meg å fate noe øl til eget bruk, for det utkrystalliserer seg noe vi drikker mer av enn andre typer. Men det meste kommer jeg til å fortsette å tappe på flaske.

Ett fat ja, men du brygger vel både større og mindre? På fat kan du også trykkgjære uten så mye hassle.
 
Visst du skal flaske og karbonere alt ølet naturlig so er kanskje den enklaste og beste løysinga å kjøpe ei liten sodastream CO2 flaske og ein beergun? Denne kan du jo bruke til å flushe gjæringskaret ditt også.

Vil tru at det er i sjølve flaskefyllinga mesteparten av oksygenet kjem til? Kanskje her er mest å hente mtp TPO?
 
Ett fat ja, men du brygger vel både større og mindre? På fat kan du også trykkgjære uten så mye hassle.

Jeg ser for meg at det blir en del mindre brygg framover, ja. Og det er klart, jeg kan jo gjære små batcher på fat. Det har jeg ikke tenkt på:confused:.
 
Visst du skal flaske og karbonere alt ølet naturlig so er kanskje den enklaste og beste løysinga å kjøpe ei liten sodastream CO2 flaske og ein beergun? Denne kan du jo bruke til å flushe gjæringskaret ditt også.

Vil tru at det er i sjølve flaskefyllinga mesteparten av oksygenet kjem til? Kanskje her er mest å hente mtp TPO?

Jeg har CO2-flaske:). Men jeg blei fascinert av ideen om å bruke CO2 fra gjæringa.

I sjølve flaskinga - altså det siste momentet - tror jeg ikke det skjer så mye så lenge jeg unngår plasking, men jeg er usikker.
 
Jeg har CO2-flaske:). Men jeg blei fascinert av ideen om å bruke CO2 fra gjæringa.

I sjølve flaskinga - altså det siste momentet - tror jeg ikke det skjer så mye så lenge jeg unngår plasking, men jeg er usikker.

For å sitere Espen Lothe, så ordner gjæren opp i det så lenge man karbonerer naturlig. Oksygen er nok et større problem når man gjør som meg og karbonerer kunstig og fyller noen flasker innimellom fra fat. Gjør jeg det korrekt er det ikke noe stort problem men det kan fort merkes etter en stund dersom jeg er litt uforsiktig.
 
Tilbake
Topp