Oksygenmengde i batch

Vi har kjøpt oss et oksygensett fra bryggeland.no, og jeg har skjønt at 1 L/M i ett minutt er det de fleste anbefaler på en 25 liters batch.
Vi brygger batcher på i overkant av 50 liter som oftest (vi bruker 60-liters gjæringsdunker). Er det så enkelt som å doble mengden oksygen om man har dobbelt så mye vørter per dunk ?
Eller vil vi kunne bruke omtrent samme mengde, pga mer oksygen vil bli absorbert i vørteren siden den må passere gjennom mer vørter på vei oppover?
 
Kjør enten 2 L/min i ett minutt eller 1 L/min i to minutter når du har 50 liter.

Det er flere parametere som påvirker nøyaktig hvor mye oksygen som blir løst i vørteren (temperatur, steinen, hvor dypt du har den etc), men med mindre du har måleutstyr for oppløst oksygen (som noen har) er tommelfingerregelen godt nok.
 
Teorien bak en lavere gjennomstrømming er at siden det kommer færre bobler ut samtidig, kolliderer de ikke og danner da i mindre grad store bobler som bare farer gjennom vørteren.
Jeg har lest at 0,5l/m er et mer optimalt trykk.
Mengden er den samme, så du ganger tiden med to når du halverer trykket.
 
Jeg bruker 0.2-0.3l/m brygger bare 11L øl i gangen. Ser ingen grunn til å kaste bort oxygen med for stor trykk
 
Tilbake
Topp