Oksygentilførsel på øyemål

Finn Berger

Moderator
Jeg sliter litt med oksygeneringsutstyret mitt, som er standard regulator fra Bryggselv, og den vanlige "Jula-flaska". For det første så får jeg ikke skikkelig fart på tilførselen når flaska er ny. Det er bare så vidt det tyter ut litt, og jeg må holde på en evighet. Det kommer seg så etter hvert, og når det nærmer seg slutten av flaska, er det riktig friskt som det bobler om jeg skrur helt opp. Det skal nokså opplagt ikke være sånn, men jeg har bytta regulator, og problemet har vendt tilbake. (Det gikk fint med den første flaska etter at jeg hadde bytta, men så blei det samme styret igjen.)

For det andre: Jeg har et ubrukelig flowmeter. Kan noen med et godt flowmeter beskrive for meg hvor mye det bobler når du tilfører 1 l/min?
 
Med 1l pr min bobler det rimelig bra i 23 liter batchene mine synes jeg. Skal brygge i helgen og kan filme om du ønsker det så ser du hvordan det ser ut i mitt spann.
 
Med 1l pr min bobler det rimelig bra i 23 liter batchene mine synes jeg. Skal brygge i helgen og kan filme om du ønsker det så ser du hvordan det ser ut i mitt spann.

Flott:).

Jeg har resonnert som så at om det bobler, forsvinner jo mye rett ut. Så jeg har antatt at riktig dosering er å strupe tilførselen til et nivå der du kan unngå boblinga ved å bevege steinen kontinuerlig. (Jeg har steinen feste på stålstang, så den er lett å bevege.) Hvor mye som faktisk blir absorbert ved en gitt tilført mengde pr. min kan vel variere ganske mye alt etter om en holder steinen i bevegelse eller ikke?

Eller blir jeg lurt av manglende fysikkkunnskaper?
 
Jeg beveger rundt men det bobler godt uansett. Det er jo overflaten av boblene som er i kontakt med vørteren så poenget er vel å prøve å holde mest mulig kontakttid med dem, bittesmå bobler har bitteliten overflate så vanlige bobler en får lengst mulig kontakttid med "tror" jeg er optimalt.
Jeg har testet ut å røre kraftig med en bryggespade og samtidig slippe ut bobler i senter som virket som metoden for å suspendere boblene lengst mulig i vørteren (etter mye prøving og feiling), slipper ut 1l pr min i 1 min og det holder i massevis for gjæren tar veldig godt av.
 
Men enorm overflate/volum-rate. Jeg mener bittesmå bobler er klart best.

Det er godt mulig, det er forskjell på boblene i vørteren også har jeg observert. Lav OG i f.eks Dark Mild gir større bobler med samme stein enn i en Imp. Stout med høy OG.

Hvis det var mulig å få en stein som gav ultra små bobler hadde det muligens vært optimalt. Jeg har BS stein og jeg synes den gir lite småbobler for å være ærlig. Kanskje det må importeres en utrafin rustfri stein for optimal greie, ikke vet jeg.

Men med oppsettet og 1 liter per minutt i 1 minutt har til dags dato alltid gitt super gjæring hos meg så jeg kjører som vanlig til det ikke fungerer. Men det er utrolig mye lengre kontakt tid med O2 som selvsagt blander inn betydelig større mengde O2 om en rører og lager vortex enn om en bare slipper det rett opp. Der er det mye å hente på O2 opptak
 
Jeg hadde en brusestein på 0,5 micron før, den var det håpløst å få noe oksygen ut av. Hvis den gikk rett fra kokende vann til vørteren virket den en liten stund før den gikk tett. Måtte gå over til 2 micron og den virker godt. Jeg tenker at man helst bør oksygenere med lokket delvis på for å beholde mest mulig oksygen i karet, mye oksygen går nok rett opp og ut av karet.
 
Det er godt mulig, det er forskjell på boblene i vørteren også har jeg observert. Lav OG i f.eks Dark Mild gir større bobler med samme stein enn i en Imp. Stout med høy OG.

Hvis det var mulig å få en stein som gav ultra små bobler hadde det muligens vært optimalt. Jeg har BS stein og jeg synes den gir lite småbobler for å være ærlig. Kanskje det må importeres en utrafin rustfri stein for optimal greie, ikke vet jeg.

Men med oppsettet og 1 liter per minutt i 1 minutt har til dags dato alltid gitt super gjæring hos meg så jeg kjører som vanlig til det ikke fungerer. Men det er utrolig mye lengre kontakt tid med O2 som selvsagt blander inn betydelig større mengde O2 om en rører og lager vortex enn om en bare slipper det rett opp. Der er det mye å hente på O2 opptak

Det er riktig som @erikraude sier at små bobler er det ideelle. Er du sikker på at det flowmeteret ditt er riktig? Jeg synes det der høres ut som det jeg får på full åpning mot slutten av flaska. Og det er jeg temmelig sikker på må være for mye. Det er jo helt meningsløst å slippe så mye oksygen rett opp i lufta.

Det flowmeteret jeg har, har altfor grov inndeling. Det er dette: Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv Jeg begriper ikke hva vi skal med et flowmeter som går opp til 30 liter pr. minutt:confused:.

Jeg hadde en brusestein på 0,5 micron før, den var det håpløst å få noe oksygen ut av. Hvis den gikk rett fra kokende vann til vørteren virket den en liten stund før den gikk tett. Måtte gå over til 2 micron og den virker godt. Jeg tenker at man helst bør oksygenere med lokket delvis på for å beholde mest mulig oksygen i karet, mye oksygen går nok rett opp og ut av karet.

Høres ut som samme problem som jeg har - i alle fall når flaska er full. (Det virker som om trykket øker etter hvert som det blir mindre oksygen i den - og det kan da ikke stemme?) Men 2 micron gir jo større bobler. Det skal ikke være nødvendig. Det er åpenbart ikke steinen min det er feil på.

Jeg tviler på at du vil få noe særlig effekt ut av å oksygenere med lokket på. Men jeg veit jo ikke.
 
Det er riktig som @erikraude sier at små bobler er det ideelle. Er du sikker på at det flowmeteret ditt er riktig? Jeg synes det der høres ut som det jeg får på full åpning mot slutten av flaska. Og det er jeg temmelig sikker på må være for mye. Det er jo helt meningsløst å slippe så mye oksygen rett opp i lufta.

Det flowmeteret jeg har, har altfor grov inndeling. Det er dette: Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv Jeg begriper ikke hva vi skal med et flowmeter som går opp til 30 liter pr. minutt:confused:.



Høres ut som samme problem som jeg har - i alle fall når flaska er full. (Det virker som om trykket øker etter hvert som det blir mindre oksygen i den - og det kan da ikke stemme?) Men 2 micron gir jo større bobler. Det skal ikke være nødvendig. Det er åpenbart ikke steinen min det er feil på.

Jeg tviler på at du vil få noe særlig effekt ut av å oksygenere med lokket på. Men jeg veit jo ikke.

Trykket kan øke når flaska nærmer seg tom iallefall, men dette er pga ikke spes dyre regulatorer.
 
Jeg tviler på at du vil få noe særlig effekt ut av å oksygenere med lokket på.

Jeg synes det høres fornuftig ut, men jeg vet jo heller ikke.
Jo mer oksygen som er i rommet over vørteren når lokket legges på er vel en fordel? Vørteren tar til seg oksygen når gjæren begynner å spise sukker og da er det vel greit å ha et lite lager å ta av.

Men dette er bare noe jeg ser inne i mitt hode, og kan vel ikke sidestilles med vitenskap...
 
Jeg kjøpte en brukt medical-grad O2 flaske her på forumet. Han hadde også kjøpt den brukt. Den har vært i kontinuerlig bruk i minst10 år uten fylling...
Kvalitet er ingen dårlig investering
Måling av flow, er (som alle vet) og vende et litermål i / med vann i et vannkar og telle sekunder før det er tomt med vann og fylt med O2. Har du utstyr som varierer - så har du lav kvalitet..
Flow: den skal være så lav at du knapt ser bobler på overflaten. Bobler betyr at vørter ikke tar til seg O2.
1L/min hvor du må strupe, kan bety 0,25L/min i 4 min.
Det er ikke her bryggedagen sløser bort tiden :)
 
Jeg synes det høres fornuftig ut, men jeg vet jo heller ikke.
Jo mer oksygen som er i rommet over vørteren når lokket legges på er vel en fordel? Vørteren tar til seg oksygen når gjæren begynner å spise sukker og da er det vel greit å ha et lite lager å ta av.

Men dette er bare noe jeg ser inne i mitt hode, og kan vel ikke sidestilles med vitenskap...

Nei, det var det der med fysikkunnskaper (og andre naturfagskunnskaper) vi gjerne skulle hatt:(. Jeg tenker bare at luft inneholder 21% oksygen, og det er ikke så mye vørteren tar til seg av det. Om du skulle klare å øke til 100% - og det gjør du ganske sikkert ikke - så spiller det neppe noen særlig rolle, antar jeg. Du har jo tilført vørteren mye mer oksygen med steinen enn det vørteren vil kunne ta til seg fra atmosfæren over.

Nå tar jo gjæren ganske raskt opp det oksygenet du har tilført, så om det ligger en dose oppunder lokket, så kan du kanskje riste det inn litt seinere?
 
Men må det ristes inn? Vi vet jo at naturen tilstreber likevekt. Og får den litt tid på seg, (naturen), så vil oksygen, karbondioksid og andre saker og ting være omtrent likt fordelt i et lukket rom. Gasser går jo relativt fritt inn og ut av væsker, har jeg hørt.
 
Tja før ristet jeg og alt gikk greit til jeg poppet lokket av og da ville jeg kjøpe en luftpumpe for det var ikke hyggelig. Det hadde ikke BS i butikk så da kjøpte jeg O2 settet som fungerer helt topp. Er det perfekt, optimalt, kalkulert best? Nei helt sikkert ikke men det funker bra. En kompis har akvariepumpe med rustfri stein som sikkert heller ikke er perfekt men det funker like bra som ren O2 billigere er det også. Når min O2 flaske er tom blir det akvariepumpe på meg også.

Jeg ser ikke noe poeng i å lete etter en løsning på et problem som ikke finnes, for det jeg har funker.

Men selvsagt kan en lete etter "optimale" les (svindyre) løsninger som gir omtrent 0 forskjell, gleder meg til en dommer noterer det må være for store bobler under oksygentilførsel i vørter og få trekk på grunn av dette.

Leke med gjær og temperatur gjør enorme utslag. Boblestørrelse på O2, luftpumpe eller risting har ikke jeg klart å notere noen gevinst på enda, leser null komma null informasjon om dette i Yeast, og så lenge en lufter nok betyr det lite på hvordan.

Uansett det kan sikkert perfeksjoneres for den som vil det. Si fra om det er behov for video på pm
 
Tja før ristet jeg og alt gikk greit til jeg poppet lokket av og da ville jeg kjøpe en luftpumpe for det var ikke hyggelig. Det hadde ikke BS i butikk så da kjøpte jeg O2 settet som fungerer helt topp. Er det perfekt, optimalt, kalkulert best? Nei helt sikkert ikke men det funker bra. En kompis har akvariepumpe med rustfri stein som sikkert heller ikke er perfekt men det funker like bra som ren O2 billigere er det også. Når min O2 flaske er tom blir det akvariepumpe på meg også.

Jeg ser ikke noe poeng i å lete etter en løsning på et problem som ikke finnes, for det jeg har funker.

Men selvsagt kan en lete etter "optimale" les (svindyre) løsninger som gir omtrent 0 forskjell, gleder meg til en dommer noterer det må være for store bobler under oksygentilførsel i vørter og få trekk på grunn av dette.

Leke med gjær og temperatur gjør enorme utslag. Boblestørrelse på O2, luftpumpe eller risting har ikke jeg klart å notere noen gevinst på enda, leser null komma null informasjon om dette i Yeast, og så lenge en lufter nok betyr det lite på hvordan.

Uansett det kan sikkert perfeksjoneres for den som vil det. Si fra om det er behov for video på pm

I følge boken Yeast så vil man ikke få nok oksygen (8 til 10++ PPM) for en "normalvørter" (hvis jeg husker korrekt) med en akvariepumpe da det står i boken at man ikke vil få over 8 PPM, altså samme som å riste bøtta. Med ren oksygen og 0.5 micron så finnes det tabeller i Yeast for hva de oppnådde, og det holder for vørteren, mens med en akvariepumpe så vet man ikke hvor mettet vørteren blir, selv etter lengre perioder med lufting.
 
I følge boken Yeast så vil man ikke få nok oksygen (8 til 10++ PPM) for en "normalvørter" (hvis jeg husker korrekt) med en akvariepumpe da det står i boken at man ikke vil få over 8 PPM, altså samme som å riste bøtta. Med ren oksygen og 0.5 micron så finnes det tabeller i Yeast for hva de oppnådde, og det holder for vørteren, mens med en akvariepumpe så vet man ikke hvor mettet vørteren blir, selv etter lengre perioder med lufting.

Helt riktig men det er null forskjell i virkeligheten, ingen merker det. Lager du en god nok starter trenger du ikke å tilsette oksygen i det hele tatt. Det sies av noen nerdete venner jeg har at dette er optimalt å ha nok gjær og ikke tilsette oksygen, da blir det bedre øl.

Jeg bryr meg lite, lager stor nok starter og luftet før med risting, nå med ren 02 etter anbefaling og merker absolutt null komma null forskjell. Lånte luftpumpen til en kompis rett etter lokk uhellet før jeg fikk O2 settet og det er helt umulig å oppleve noen forskjell på disse 3 metodene. Risting er gratis, akvariepumpe billig og O2 dyrere løsning på samme opplegget. Noen bruker sprederhode under fylling på spann med suksess men det har jeg ikke prøvd enda.

Selvsagt underpitcher man med gjær er o2 nivået kritisk og Da må en tenke mer over dette temaet her. Så er man usikker lag en stor nok starter da vel
 
I følge boken Yeast så vil man ikke få nok oksygen (8 til 10++ PPM) for en "normalvørter" (hvis jeg husker korrekt) med en akvariepumpe da det står i boken at man ikke vil få over 8 PPM, altså samme som å riste bøtta. Med ren oksygen og 0.5 micron så finnes det tabeller i Yeast for hva de oppnådde, og det holder for vørteren, mens med en akvariepumpe så vet man ikke hvor mettet vørteren blir, selv etter lengre perioder med lufting.

Poenget er an leser null info at dette betyr bedre øl i yeast. Man leser det gir høyere nivå.
 
Helt riktig men det er null forskjell i virkeligheten, ingen merker det. Lager du en god nok starter trenger du ikke å tilsette oksygen i det hele tatt. Det sies av noen nerdete venner jeg har at dette er optimalt å ha nok gjær og ikke tilsette oksygen, da blir det bedre øl.

Jeg bryr meg lite, lager stor nok starter og luftet før med risting, nå med ren 02 etter anbefaling og merker absolutt null komma null forskjell. Lånte luftpumpen til en kompis rett etter lokk uhellet før jeg fikk O2 settet og det er helt umulig å oppleve noen forskjell på disse 3 metodene. Risting er gratis, akvariepumpe billig og O2 dyrere løsning på samme opplegget. Noen bruker sprederhode under fylling på spann med suksess men det har jeg ikke prøvd enda.

Selvsagt underpitcher man med gjær er o2 nivået kritisk og Da må en tenke mer over dette temaet her. Så er man usikker lag en stor nok starter da vel

Jeg svarte egentlig mest fordi du nevnte boken Yeast, og der står det jeg skrev iallefall. Godt mulig at man ikke merker forskjell gitt at man har brukt optimal gjær.
 
Poenget er an leser null info at dette betyr bedre øl i yeast. Man leser det gir høyere nivå.
Nå er jo Yeast noen år gammel, men ut ifra slik jeg tolker boken så ville jeg tolket at det gir bedre øl, da det står at gjæren "trenger" så og så mye oksygen. Og for å oppnå de mengdene så skulle man helst hatt ren oksygen og luftestein. Men det er det som står Yeast. Hvis praksis viser at det har lite for seg så er jo det greit.
 
Jeg svarte egentlig mest fordi du nevnte boken Yeast, og der står det jeg skrev iallefall. Godt mulig at man ikke merker forskjell gitt at man har brukt optimal gjær.

Svarte på det også, men igjen poenget mitt der var det står ingenting i yeast at ølet blir bedre med 2ppm mer O2. Det står du får er O2, det står det betyr noe for formering av gjær.

Har du nok gjæ
Nå er jo Yeast noen år gammel, men ut ifra slik jeg tolker boken så ville jeg tolket at det gir bedre øl, da det står at gjæren "trenger" så og så mye oksygen. Og for å oppnå de mengdene så skulle man helst hatt ren oksygen og luftestein. Men det er det som står Yeast. Hvis praksis viser at det har lite for seg så er jo det greit.

Du trenger O2 for at gjæren skal formere seg. Har du nok gjær trenger du ikke O2 og får raskere start. Men nok om det, lag stor nok starter så er problemet løst. At boblene er så store eller så store betyr svært lite i den virkelige verden. En kan virkelig studere seg ihjel, frykte usmaker og ha det veldig vanskelig i denne morsomme enkle prosessen det er å lage god øl. Noen elsker å nerde og det er bra for dem, jeg liker å brygge, eksperimentere, ha det gøy og smake. Forskjellig tilnærming av byggingen bare.

Har tømt ut massevis av øl oppover fordi jeg ikke likte utfallet av å prøve noe nytt, men det har aldri stammet fra risting, luft, ren O2, boblestørrelse e.l
 
Tilbake
Topp