Øl blir syrlig og surt på flaske

Har også fått tilbakemeldinger på enkelte øl om at det smaker litt syrlig. Kan være infeksjon med melkesyrebakterier eller gjæringsfeil blir det foreslått.

Har du målt pH i ølet, så du vet at det faktisk er surere? Det ene utelater vanligvis ikke det andre, så sjekk også om SG i ølet er lavere enn målt FG. Lar du det renne gjennom et kaffefilter f.eks så får du en nøyaktig måling.

Godt lys er viktig når flaska vaskes, så du får se om der er helt reint i bunn og om der er sedimenter langs flaskehalsen. Det skal mye til før vi bruker flaskebørste. Hvis flasker har smuss som ikke kommer av når flasker senkes i PBW bad og så skylles med flaskeskyller og lunkent vann, så kaster vi dem.

Bør jeg bruke vaskemiddel hver gang?
Vi gjør som du, men vi vasker alle flasker i et mildt PBW bad. Bruker bare litt mer enn at det er glatt på fingrene. Har en stamp fra biltema der det er plass til å senke to hele plastkasser nedi. Dytter kassa med tomflasker under vannflaten med ei anna tom kasse oppå, så står de der og koser seg noen timer eller kanskje dager avhengig av om arbeidslysten er vanskelig å finne. Når de skal ut av stampen, setter jeg tomkassa oppå igjen, så snur jeg begge kasser opp ned slik at flaskene hviler mot bunn av tomkassa og renner tomme. Så er det bare å skylle de utvendig under lunkent springvann og innvendig med flaskeskyller.

Har aldri målt ph i ferdig øl. SG har jeg målt noen ganger når jeg har hatt mistanke om at en Saison gjær har vært blindpassasjer.
Flaskene blir skylt ved åpning. Så vasket med oppvaskmiddel der jeg bruker flaskebørste påsatt en drill. Så skylt 4 ganger med varmt og lunkent vann. Såblir de lagt i en stamp med Starsan den dagen jeg flasker.

Har aldri målt ph i ferdig øl. SG har jeg målt noen ganger når jeg har hatt mistanke om at en Saison gjær har vært blindpassasjer.
Da ville jeg ha gjort det neste gang du oppdager noe syrlig på flaska. Har vanskelig for å tro at ølet blir surt uten at noe anna endrer seg.

Da må ph måles når ølet er ferdig karbonert antar jeg?
Måle vørter etter endt gjæring blir kanskje litt feil?
Eller er det best å måle ph etter gjæring for å fange opp forandringer i verdiene tidligst mulig?
Har mest lyst til å sende inn en flaske til en lab, men det koster vel flere tusen...
For å rengjøre gjæringskar så skal det vel holde med en grundig rengjøring med svamp og oppvaskmiddel etterfulgt av klorbehandling for å bli kvitt uønskede organismer..?
Har ikke lyst til å bytte ut gjæringskar uten at det er nødvendig.

Mål ved tapping for å ha en referanse. pH kan jo være fra 3 til 6 avhengig av gjær og stil. Normalt mellom 4.2-4.7 mener jeg på pils og ales. Jeg vasker mine plastbøtter med myk svamp og varmt vann, så en dusjeflaske med starsan/craftsan blanding umiddelbart før gjæring. Husk å demontere krana og vaske bak pakning og inni..

Ei standard gjæringsbøtte koster "ingenting" i forhold til ødelagte batcher og tiden din.

"Time is the most valuable commodity."

Jeg er ganske nøye med rengjøring, men har jo erfart 2 ganger å dratt med meg Saison gjær videre. Det er da kloren kommer fram. Til vanlig så er det oppvaskmiddel og Starsan som gjelder.
Har faktisk vurdert å bytte ut alle gjæringskar bortsett fra 2 som kunn skal brukes til Saison og belgiske typer.

Jeg bruker gamle korker som klemmes over lasketuten etter rengjøring for å hindre fluer og støv ned i flaskene.
... så er det litt gøy og minnes korkene...

Jeg har drevet og kikket litt på tilbakemeldingene fra dommerne og gjengangeren er lagerøl. Der nevnes det diacetyl/infeksjon p.g.a. en syrlig smak.
Ikke alle lagerøl, men overvekten har dette. Synd da dette trakk ned mye.
Jeg bruker bare forskjellige ferskgjær etter type øl jeg skal brygge og lager starter og pitcher plenty gjær. Det siste året har jeg også tilsatt oksygen.
Forholdene burde ligge til rette for å lage et godt øl.
Kan humlevalg og ev. tidspunkt for tilsetting av humle lage en syrlig smak?
Gjærer på 10 grader og setter dunken på benken (18 grader ca) en 2-3 dager før tapping.

Jeg bruker gamle korker som klemmes over lasketuten etter rengjøring for å hindre fluer og støv ned i flaskene.
... så er det litt gøy og minnes korkene...

Godt tips, har noen ganger brukt alufoile, men gjenbruke koker er selvfølgelig bedre,
men settes de i en eske i et skap kommer det vel uansett ikke så mye støv...
Og starsanes må de jo uansett :rolleyes:

Da er 2 av ølene som var bidrag i NM innsendt til Sintef norlab i Namsos for å sjekke om de inneholder melkesyrebakterier.
Spenningen er spent.
Håper på svar rett over helgen.
Ikke så gær'n pris heller. 251 kr. + moms pr. prøve.

Da har jeg fått svar fra laben.
Ingen tegn til melkesyrebakterier.
Joohoo!
Da får jeg se litt på gjæringsprosessen.
Trodde jeg hadde kontroll der siden jeg laget startere på ferskgjær og tilsetter oksygen på lagerøl. Gjærer på 10 grader i 2-3 uker før jeg lar tempen stige naturlig til rundt 16-18 grader i 2-3 dager.
Jobber turnus så det er vanskelig å få til noe annet.

Jeg hadde litt av dette problemet, inkl et irritasjonsmoment ved at ulike øltyper fikk samme «basis-smak» (i mangel av et bedre ord». Av flere tiltak var det tøff omgang med flaskekost som gjorde susen - det var nok den (lenger oppe i tråden) biofilmen som var årsak til fenomenet.

Tilbake
Topp