Øl/cider hybrid

Ny rapport. Brukte 200 gr Sukrin, og karbonerte med vørteren, og CBC killergjær. Begynner å bli skikkelig karbonert, så jeg har testet.

Dette tegner bra. Har akkurat nok sukrin til at det balanserer syra - uten at det på noen måte er søtt. Smaker av eik og bittermandel ved siden av eplearomaen. Smaker ikke av øl. Ligner faktisk litt på en ordentlig sider. Og fargen er flott! Jeg tror denne blir en skikkelig sommerhit. Den er fullt drikkelig nå, men jeg regner med at den blir enda bedre av litt lagring. Jeg tenker at en måned blir bra.


Vis vedlegget 40688

Så 200g sukrin på 25L? Har stående en batch som jeg tenker er ferdig like over helga.
Blir fatkarbonering for min del :)
 
Så 200g sukrin på 25L? Har stående en batch som jeg tenker er ferdig like over helga.
Blir fatkarbonering for min del :)

Som sagt, de 200 grammene har ikke laget hverken søt eller halvtørr sider av dette; det har bare balansert ut syrligheten nok til at flere vil kunne like brygget. Tenk på det som et startpunkt.
 
Som sagt, de 200 grammene har ikke laget hverken søt eller halvtørr sider av dette; det har bare balansert ut syrligheten nok til at flere vil kunne like brygget. Tenk på det som et startpunkt.
200g? Høres sykt mye ut :eek: Hvor mange gram i en boks?

Edit: Glem det, tenkte på Splenda... :)
 
200g? Høres sykt mye ut :eek: Hvor mange gram i en boks?

Edit: Glem det, tenkte på Splenda... :)

hehe - 200 gr Splenda ville vel tilsvart 6 ganger så mye i søthet. Sukrin brukes/veies akkurat som sukker. Men det har nok noe mindre søtningseffekt her, fordi det inneholder noe maltekstrakt, faktisk. Men jeg veit ikke hvor mye.
 
Fra Diabeteslinjen....
Svar fra Diabeteslinjen:
Det er riktig at Splenda, som består av sukralose og maltodextrin, er laget av sukker. Sukralose blir fremstilt gjennom en kjemisk bearbeiding av vanlig sukker. Denne kjemiske endringen fører til at sukralose ikke blir gjenkjent av enzymer (de som bryter ned maten i tarmen), slik at kroppen vår ikke vil kunne bruke dette som energikilde. Det vil si at det går ufordøyd gjennom tarmen.

Maltodextrin er 100 % karbohydrat, og bidrar til det høye karbohydratinnholdet i Splenda. Maltodextrin brukes som et fyllstoff til søtningen sukralose. Grunnen til at maltodextrin ikke påvirker blodsukkeret, er at egenvekten til malodextrin er så lav.

Eksempel:
1 ts strøken sukker veier ca. 6 g og inneholder 6 g karbohydrat.
1 ts Splenda veier ca. 0,5 g og inneholder ca. 0,4 g karbohydrat.

I tillegg er Splenda 600 ganger søtere enn sukker, og det vil derfor kun brukes i små mengder. 1 ts Splenda gir like mye søtsmak som vanlig sukker (6 g sukker mot 0,5 g Splenda). Men siden mengdene er så lave, vil du få i deg minimalt med karbohydrat, og derfor påvirkes også blodsukkeret minimalt.
 

Det var sukrin gold jeg brukte.

Jeg hadde tenkt å bruke Splenda, etter å ha lest meg opp litt, men så var det det der med hva de kjedebutikkene som har etablert seg på Hadeland, har i hyllene sine, da.

Vel, det ser ut til å ha fungert greit. Men jeg har jo ikke brukt mye. Om jeg skulle lage en søt sider hadde jeg nok både gravd litt dypere, og anstrengt meg litt mer for å få tak i det jeg mente var det beste. (Men kanskje er Sukrin Gold det beste:)?)
 
Tilbake
Topp