Ølbrygging og "hetebølge"

Jeg hadde min APA på et rom som sikkert holdt over 20 grader flere ganger under gjæringsprosessen. Det ble et skikkelig godt øl! Kjør på.

Tusen takk for responsen og gode innspill. Saison, IPA med belgisk gjær, brygge i badekaret osv er alle gode ideer. Som mange virker å være enige om, så kan man jo bare kjøre på og se hva som skjer, og kanskje kan det til og med bli et overraskende godt resultat. Så jeg kommer til å gjøre det. Tror uansett at tempen i kjelleren ligger mellom 18,5 og 19 grader nå. Hvis ikke får jeg lage en ny APA med navn "Apen Kjell".

Nyt en badekargjæret stale ale, slik som Rocky og tilsett gjæren på 16 grader, gjærer du på 18.5 er det jo ingen bekymringer. Så nøye er det ikke,ølbrygging er en tilgivende hobby.image.jpg

Det kalles hjemmebrygg og hjemme har jeg sjelden under 19 grader. Hvis ølbrygging krevde konstate temeraturer under det tviler jeg på det vile blitt så populært. Så til dere som synes det er helt crazy å gjære US05 over 18 grader : Dere skremmer nye hjemmebryggere bort-slutt m det. Det blir bra øl,kanskje ikke fantastisk, men kanskje dritbra. RDWHAHB

Dere skremmer nye hjemmebryggere bort-slutt m det.
I denne tråden er det vel ingen som har skremt noen,eller er du særs lettskremt :eek:
Bryggeriet eller forfatter til oppskriften/ølsettet har spesifisert hva de har opplevd å gi best resultat, så er det opp til hver enkelt å justere dette for sin gane eller miljø.

Som den mest profilerte tidligere hjemmebrygger og nå bryggerimester på 7fjell bryggeri, Gahr Smith-Gahrsen,sier så bra

"Ideell gjæring" er når du har brukt en tilstrekkelig mengde gjær, oksygenert tilstrekkelig og brukt rett gjæringstemperatur, slik at du får et øl med den smaksprofilen du ønsker (fritt for usmak) og har stabil utgjæring. Hva som faktisk vil være det ideelle blir da naturligvis avhengig av gjærtype og ønsket smaksprofil. Med andre ord er det få absolutte fasitsvar her...

https://forum.norbrygg.no/threads/nar-er-ipan-best.12285/#post-117394

Sist redigert:
Tilbake
Topp