Ølbrygging og "hetebølge"

Nybegynnerspørsmål: Det er jo varmt i været om dagen. Kjelleren min som vanligvis holder stabil temperatur på 16-17 grader har nå en temp oppunder 20. Er ivrig på å få satt et brygg imorgen, men er usikker på om jeg bør vente til det blir kaldere. Det er snakk om en IPA med safale US-05 tørrgjær. I følge oppskriften 18 grader under stormgjæring, deretter 20. Takknemlig for veiledning.
 
Jeg ville ikke gjæret denne på 20 grader, blir vel fort 23 grader inne i gjæringskaret under stormgjæring.
Har sett at noen ikke har opplevd usmaker i tilsvarende situasjon, en IPA er vel også såpass bitter og humledrevet at det overdøver det meste annet, muligens ;)

Hvis du har en beholder/oppbevaringsboks som rommer gjæringskaret og fyller med kaldt vann, kan dette fungere. Særlig hvis det står i et badekar eller dusjkabinett så,det er lett å etterfylle kaldt vann eller ev. fryseelementer/is fra fryseren. Men alt dette er jo forferdelig upraktisk,selv om jeg har gjort dette selv et par ganger i et knipetak.

Kjøpe et kjøleskap :) er jo den lettvinte løsningen.
 
Sist redigert:
Takk for tilbakemeldingen, N.U. Da satser jeg på at brygget utsettes, hvis jeg klarer å holde meg.
Altså folk har gjæret på slike temperaturer og hevder at resultatet ble bra, sier bare at jeg ikke ville ha gjort det. En IPA er vel også god på å overdøve ev. usmaker fra gjæringen
 
He he, noen har fornorsket pitch til lobb. Altså du tilsetter gjæren, i ditt tilfelle ville jeg kjølt ned til 16 grader før lobb/pitch/tilsette gjær. Springvannet holder iallefall hos meg rundt 12 grader, så det lar seg gjøre.

Forøvrig så vil du være innenfor Fermentis anbefalte område for US-05 gjæringstemperatur dersom du velger å gjære med 20 graders omgivelsestemperatur. Men som du skjønner er det utenfor hva oppskriften din tilsier og vanlig praksis hos hjemmebryggere. Og dette har sine grunner.
 
Sist redigert:
Kjør på. Ypperlig mulighet til å skaffe seg egen erfaring... Du kan jo alltids sette en tilsvarende batch om noen uker, når tempen i kjelleren din har sunket noen grader.
 
Han har aldri hevdet at noen av eksperimentene som utfordrer etablerte standarder gir bedre øl ;)
 
Må man brygge, så må man brygge. Hva med en belgisk gjær i ipaen din? Kjempegodt, og liker litt høyere temperatur. Du får da en ipa med en mer spennende og kompleks smak.
 
Er enig med de fleste andre her, brygg og se hva du ender opp med. Har selv laget en ipa som gjæret høyt med us-05 utilsiktet og denne ble meget god. Faktisk en av mine første brygg og kanskje den beste ipaen jeg har laget..


Helgene er jo kosetid for brygging :)

Easybrew
 
Ja, menneskene har jo laget øl i århundrer uten kunnskap om bioteknologi og de kompliserte prosessene som foregår i prosessen. Kun basert på prøving og feiling og hva som erfaringsmessig fungerer.
Sluttproduktet ble konsumert med glede selv om kjøleskap,magnetrører,tørrgjær,beluftningssteiner og alt annet nyere fiksfaks som noen nerder i dag bruker ikke var tilgjengelig.
Betingelsene lokalt ble styrende for hvilket øl som ble brygget med best resultat i regionen,slik som vannkvalitet,gjæringstemperatur osv. Pilsner,Guiness f.eks.
Vi som har tilgang til teknologi kan brygge alle ølstiler med supert resultat.
Det har også gitt oss tilgang til øl med kvaliteter og smak tidligere prosesser ikke kunne oppnå.

Så brygg ivei sier jeg også, det blir helt sikkert et øl som kan drikkes
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp