Ølsett utgått på dato?

Er på andre brygget, og har kjøpt 2stk Muntons Pilsener fra petit agentur på tilbud. Da jeg fikk pakken ble jeg litt overrasket da den var gått ut på dato. Det sto ingenting om at den var utgått på nettsidene deres.

De sendte med ny, fersk gjær, uten at jeg bestilte det, så det er vel fortsatt mulig å brygge.

Noen spørsmål:

1. Er det mulig å bruke dette maltekstraktet?
2. Er dette vanlig når man kjøper fra tilbudssiden til petit?
3. Bør jeg klage, og hvordan?

Takk for svar!
 
Årsaken til at det var på tilbud er nok at det er gått ut på dato. De har pleid å opplyse om dette på sidene, om jeg ikke husker feil.

1) Det er fullt mulig. I utgangspunktet skal hermetisk ekstrakt stå seg ganske godt, men den vil bli dårligere etterhvert, særlig om den oppbevares for varmt. Ferske råvarer vil som regel gi bedre resultat, i brygging som i matlaging, men jeg tror du vil få godt øl om du ellers er nøye på renhold og temperaturer.
2) Ja.
3) Tja, Petit bør opplyse om sånt på tilbudssidene, men jeg vil tippe på at du har fått et greit produkt til prisen.
 
Jeg tenkte at det var på tilbud fordi det SNART går ut på dato. Det står ingenting under akkurat det produktet jeg kjøpte om at det er utgått. Syns de burde si ifra til folk.  :jaha:

Er greit at de gjør det sånn (de sendte jo med ny gjær, så det var jo bra) - men da syns jeg de skal opplyse =)

Sendte dem en mail jeg, om ikke annet for å si at jeg ikke var 100% fornøyd.
 
Utgangsdatoen på settene er satt på grunn av gjæren.
Den vil altså gå ut lenge før resten av settet.
Den hermetiserte ekstrakten holder seg veldig godt.
Et utgått sett med ny gjær er stort sett like godt som et nytt sett.
Men det ville kanskje vært en fordel om det var opplyst om det på sidene.
Bra øl blir det sikkert ;)
 
Tilbake
Topp