Om øl i mediene

God artikkel, men greier ikke å trykke tommel opp for det er mye av innholdet som beskriver en trist utvikling :(
 
Mine kjære landsmenn har kommet med noen viktige funn:

tldr;/betalingsmur:
De har funnet noe effekt av innholdsstoffer i humle som virker mot viruset. Men (som vanlig) er mengden i ølet for lav til å ha noe effekt ("som vaksine", skriver de i TU artikkelen).
Hadde vært spennende å se på om medlemmene her i forumet her hadde noe mindre påvirkning av korona-symptomer enn andre grupper, f.eks. medlemmene av fb-gruppa "vi som bare drikker vann uten kullsyre"....
 
Fra funfact til diskusjon da. Ofte finnes medisin i naturen. Og hvis komponenter fra humle kan brukes til symptomdempende eller immunstyrkende formål er jo det mye bedre enn syntetiske greier!
 
Fra funfact til diskusjon da. Ofte finnes medisin i naturen. Og hvis komponenter fra humle kan brukes til symptomdempende eller immunstyrkende formål er jo det mye bedre enn syntetiske greier!
Vi trenger humla til øl:)! Kan vi syntetisere stoffer som finnes i humla, er det jo det samme stoffet. Forestillinga om at molekyler du henter inn fra naturen på et eller annet vis er bedre enn de du produserer ved hjelp av kjemiske prosesser, er feil.

Sjølsagt hender det at en finner noe i naturen som funker bedre enn det en har av medisiner. Det er jo én grunn til å ta vare på biodiversiteten. Men det har ikke noe å gjøre med at de er "naturlige". Og om en så kan lage stoffene på "kunstig" vis, blir de ikke dårligere av det.
What do you call alternative medicine that works? Medicine
Det er jo et stort prosjekt på gang hvor de går gjennom gamle svartebøker og andre kilder til kunnskap om folkemedisinen på jakt etter medisin. Sjøl om mye i folkemedisinen åpenbart er tull, er det en del som ikke er det. Og ja - når man finner at stoffer i planter som har vært brukt i folkemedisinen, faktisk er virksomme, så blir de til "medisin". Men de er altså ikke medisin før man får vitenskapelig belegg for at de virker.

For hva det er verdt, er jeg ubestukket og greit inndrukket. Og har ikke vært skikkelig sjuk sia 2008.
Jeg er både gjennomvaksinert og velhumla, og har heller ikke vært sjuk. At jeg er ganske asosial, trur jeg likevel er det viktigste. Gretne gamle gubber er den friskeste gruppa i befolkninga, vil jeg tru:).
 
Sist redigert:
Forestillinga om at molekyler du henter inn fra naturen på et eller annet vis er bedre enn de du produserer ved hjelp av kjemiske prosesser, er feil.
Man får vel sikkert konsentrert stoffene bedre gjennom de kjemiske prosessene sånn at det holder med milligram heller enn gram for at brukerne skal kunne ta opp like mye. Jeg tror på at en del av "folkesykdommene" er rett og slett grunnet feilernæring og at folk ikke finner individuelt ut hva som kroppen deres håndterer best. Selv har jeg ingen problemer med hvete i øl, men spiser jeg brioche eller en bruschetta så ramler energien rett i gulvet, sover dårlig og fordøyelsen blir dertil... Trasig for kona som er så veldig glad i fint brød og baguetter.

Det er jo et stort prosjekt på gang hvor de går gjennom gamle svartebøker og andre kilder til kunnskap om folkemedisinen på jakt etter medisin. Sjøl om mye i folkemedisinen åpenbart er tull, er det en del som ikke er det. Og ja - når man finner at stoffer i planter som har vært brukt i folkemedisinen, faktisk er virksomme, så blir de til "medisin". Men de er altså ikke medisin før man får vitenskapelig belegg for at de virker.
Mye folkemedisin hjelper ganske bra, og ofte årsak som nevnt over her til at folk går til lege er mangel i kroppen på viktige næringsstoffer. Vi passer på at vørteren har akkurat hva den skal ha for at gjæra skal trives, men for at bakteriene i kroppen vår skal trives er man ikke like nøye med alltid. Her på berget blir man fengslet om man skulle ha brukt cannabis til noe på privaten, mens det helt klart har medisinske bruksområder. Problemet blir jo at da får kanskje ikke legemiddelindustrien skrevet ut like mye kodein/tramadol, oxy og andre laboratoriefremstilte opiumpreparater. Man ser gjennom dokumentaren UXA hvordan det fungerer. Tragisk bransje. Humle og hasj hadde altså løst mange problem det tydelivis. :p

Jeg er både gjennomvaksinert og velhumla, og har heller ikke vært sjuk. At jeg er ganske asosial, trur jeg likevel er det viktigste. Gretne gamle gubber er den friskeste gruppa i befolkninga, vil jeg tru:).
Du spiser sikkert bra også da. Helt ufattelig hvor fraværende fokuset på helse, vekt og næring var i pandemi-tiden. Jeg er servicetekniker og jobba fullt både 2020, 21 og 22. Tror at det ble rundt 2500 kundebesøk i løpet av de tre åra, så var vel ganske sikkert utsatt for det meste. Det som funker for meg, er ikke sikkert funker for andre selvfølgelig, det kommer an på helsetilstand, som nevnt kosthold, blodtype og allergier. Respiratoriske sykdommer og annet. Slår et slag for et kosthold basert på øl, meieriprodukter og animalske råvarer! :cool::beercheers:
 
Man får vel sikkert konsentrert stoffene bedre gjennom de kjemiske prosessene sånn at det holder med milligram heller enn gram for at brukerne skal kunne ta opp like mye. Jeg tror på at en del av "folkesykdommene" er rett og slett grunnet feilernæring og at folk ikke finner individuelt ut hva som kroppen deres håndterer best. Selv har jeg ingen problemer med hvete i øl, men spiser jeg brioche eller en bruschetta så ramler energien rett i gulvet, sover dårlig og fordøyelsen blir dertil... Trasig for kona som er så veldig glad i fint brød og baguetter.


Mye folkemedisin hjelper ganske bra, og ofte årsak som nevnt over her til at folk går til lege er mangel i kroppen på viktige næringsstoffer. Vi passer på at vørteren har akkurat hva den skal ha for at gjæra skal trives, men for at bakteriene i kroppen vår skal trives er man ikke like nøye med alltid. Her på berget blir man fengslet om man skulle ha brukt cannabis til noe på privaten, mens det helt klart har medisinske bruksområder. Problemet blir jo at da får kanskje ikke legemiddelindustrien skrevet ut like mye kodein/tramadol, oxy og andre laboratoriefremstilte opiumpreparater. Man ser gjennom dokumentaren UXA hvordan det fungerer. Tragisk bransje. Humle og hasj hadde altså løst mange problem det tydelivis. :p


Du spiser sikkert bra også da. Helt ufattelig hvor fraværende fokuset på helse, vekt og næring var i pandemi-tiden. Jeg er servicetekniker og jobba fullt både 2020, 21 og 22. Tror at det ble rundt 2500 kundebesøk i løpet av de tre åra, så var vel ganske sikkert utsatt for det meste. Det som funker for meg, er ikke sikkert funker for andre selvfølgelig, det kommer an på helsetilstand, som nevnt kosthold, blodtype og allergier. Respiratoriske sykdommer og annet. Slår et slag for et kosthold basert på øl, meieriprodukter og animalske råvarer! :cool::beercheers:
Om jeg ikke husker feil, er noen faktisk genetisk beskytta mot covid. Så kanskje du er blant de heldige der:)?

Sunt kosthold og sunt vett hjelper mot det meste - eller rettere sagt; det forebygger det meste. Samfunnet kunne spart enorme summer om alle bare åt sunn mat og gjorde de smarte tinga. At vi ikke gjør det, tjener den farmasøytiske industrien grovt på, og det er en bransje som har gjort og gjør mye tvilsomt. På den annen side ønsker jeg meg ikke en verden uten de produktene den framstiller - i en sånn verden hadde jeg ikke vært her lenger.

Nå er den farmasøytiske industrien ikke den eneste som tjener på kostvanene våre, og ikke den eneste som kynisk pusher produkter som ikke er bra for oss. Men jeg ser ikke for meg en verden uten en matvareindustri, heller.

Spørsmålet er jo hvordan vi skal få til en verden der alle oppfører seg anstendig - og det spørsmålet finner neppe sin løsning på et norsk ølforum:).
 
Kjenner jeg blir litt mistenksom når jeg leser ‘salgsfremmende slagord’ som dette
«Vi håper alltid at folk velger norsk produsert øl som bidrar til norske arbeidsplasser, og gjerne lokalt i tillegg. Øl er ofte knyttet til identitet og tilhørighet, sier han.»

Det er synd om noen må legge ned, men det skyldes ikke at jeg ikke velger norsk, eller mangler lokal identitet og tilhørighet.
Det skyldes at de ikke har et tilstrekkelig godt produkt vs. pris for å konkurrere.

Jeg finner det litt provoserende at jeg ‘må velge norsk’, som om det er min oppgave å sikre norske arbeidsplasser. Det føles som ‘shaming’.

Dersom jeg vil ha et høyt priset produkt, velger jeg tidvis ikke norsk.
Skal jeg ha en nydelig Hveteøl, holder det ikke å plukke den beste i Oslo. Da velger jeg en fra Tyskland nesten hver gang.

Dersom pris og kvalitet er lik, velger jeg naturligvis norsk. Jeg er jo nordmann
 
Dersom pris og kvalitet er lik, velger jeg naturligvis norsk. Jeg er jo nordmann
Jeg har ingen problemer med å betale 10-20% mer for et godt norsk produkt. F.eks. har polet en lang rekke med importerte IPA og stouts til 100-120 kr. Disse er uaktuelle når jeg får norske alternativer som er like gode til samme pris.
Forøvrig har jeg kuttet kraftig i ølkjøp, blir heller hjemmebrygget. Enten eget eller ølbytter.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp