Om øl i mediene

De besvarer ikke sitt spørsmål om hvor grensen kommer fra, de bare forklarer utviklingen av den.
Siden man gikk fra maltvekt (kg) til alkoholvekt (abw), finnes det helt sikkert en sammenheng der som gir et mer fornuftig tall i hele kilo malt eller råkorn.
 
Skal ikke se bort fra at DinSide har hentet info fra artikkelen #gustavf refererer til...
DinSide "Øl over 7% så man ikke bort fra kunne lages, men bryggeriene hadde ikke slike produkter, så man satte øvre grense for tillatt øl der"
Anders "Øl over 7% så man ikke bort fra kunne lages, men bryggeriene hadde ikke slike produkter, så man satte øvre grense for tillatt øl der"
Det er flere slike likheter mellom tekstene... Ser derimot ingen henvisning til Anders fra DinSide
Anders beskriver heller ikke hvordan man i 1913 kommer frem til de tre klassene etter omregning fra maltvekt til alkoholvekt
klasse 1: under 2,25% abw
klasse 2: mellom 2,25 og 3,75% abw
klasse 3: fra 3,75 opp til 5,5% abw
 
Sist redigert:
Jeg la inn en melding i diskusjonstråden. Mitt første avisdiskusjonsinnlegg noensinne...
 
Jeg la inn en melding i diskusjonstråden. Mitt første avisdiskusjonsinnlegg noensinne...
Jeg fikk lynkjapt svar fra journalisten, så får vi se hvordan de retter det opp. Ser ut som de har brukt en kilde som ikke har vært klar på hvor informasjonen faktisk kom fra.
 
Tilbake
Topp