Prisen er nok veldig utslagsgivende for hvor mye øl man stapper i handlevognen på en butikk. De som vil ha øl, fordi de vil ha øl som er noe ekstra går gjerne på polet. Det er jo priskonkurranse der og, men jeg tenker at pengene sitter kanskje litt løsere i en faghandel, hvor kunden er ute for å kjøpe øl, enn i en butikk hvor kunden kanskje bare skal ha en eller to for å kose seg ved siden av de vanlige innkjøpene.
Dette er min tanke, men på en måte så kan det kanskje ikke være usannsynlig at de ville prise seg lavere, med da mindre volum pr kjøpt enhet som et resultat av dette, for å konkurrere mot 0.5L-pilsneren, prismessig? Så fra at en kunde tenker at "den halvliteren var dyr", så priset de seg lavere, men da tenker kunden kanskje "den lille flaska der var dyr, får mer øl pr krone hvis jeg kjøper en halvliter". Uansett så har de en høyere kostpris pr liter øl de lager enn f.eks Ringnes, Så jeg tenker at det kanskje er lettere å selge en halvliter, enn omtrent 1,5x 0,33, for da må kunden kjøpe to flasker. Og da ryker volumet. Jeg bare drodler, hadde vært interessant hvis vedkommendre fra NØ kunne kommet med noe info om hvorfor de gikk over.