Om øl i mediene

Det burde de ha vært kapable til å forstå før de gjorde det.
De skal ikke leve av særinteressegrupper som dette forumet her, men hvermannsen. Og det er begrenset hvor mange flasker de putter i handlekurven sammen med grandiosaen og Toro posene...

Artig tanke. Og på en måte en "enkel og obvious" tanke, hvis den stemmer. Hadde vært interessant å hørt hvordan/hvorfor de kom frem til at de skulle gå ned til 0.33. Er det ikke en NØ-representant som frekventerer her inne?
 
Redusere sortimentet, er det en god ide? Norges beste bryggeri gjør vel det motsatte og kommer med nyheter oftere enn de fleste.
Jeg håper norske konsumenter(sic) gjør som amerikanerne og øker fra 4,5% til over 12% markedsandel fra mikrobryggeri.
 
Prisen er nok veldig utslagsgivende for hvor mye øl man stapper i handlevognen på en butikk. De som vil ha øl, fordi de vil ha øl som er noe ekstra går gjerne på polet. Det er jo priskonkurranse der og, men jeg tenker at pengene sitter kanskje litt løsere i en faghandel, hvor kunden er ute for å kjøpe øl, enn i en butikk hvor kunden kanskje bare skal ha en eller to for å kose seg ved siden av de vanlige innkjøpene.

Dette er min tanke, men på en måte så kan det kanskje ikke være usannsynlig at de ville prise seg lavere, med da mindre volum pr kjøpt enhet som et resultat av dette, for å konkurrere mot 0.5L-pilsneren, prismessig? Så fra at en kunde tenker at "den halvliteren var dyr", så priset de seg lavere, men da tenker kunden kanskje "den lille flaska der var dyr, får mer øl pr krone hvis jeg kjøper en halvliter". Uansett så har de en høyere kostpris pr liter øl de lager enn f.eks Ringnes, Så jeg tenker at det kanskje er lettere å selge en halvliter, enn omtrent 1,5x 0,33, for da må kunden kjøpe to flasker. Og da ryker volumet. Jeg bare drodler, hadde vært interessant hvis vedkommendre fra NØ kunne kommet med noe info om hvorfor de gikk over.
 
Jeg må si at jeg liker mye bedre konseptet 0,33 vs. 0,5. Stort sett har jeg ikke behov for å drikke en halvliter, og liker at det nå, spesielt på polet, er kommet mye mer 0,33 boks/flasker sammenlignet med tidligere.
 
Prisen er nok veldig utslagsgivende for hvor mye øl man stapper i handlevognen på en butikk. De som vil ha øl, fordi de vil ha øl som er noe ekstra går gjerne på polet. Det er jo priskonkurranse der og, men jeg tenker at pengene sitter kanskje litt løsere i en faghandel, hvor kunden er ute for å kjøpe øl, enn i en butikk hvor kunden kanskje bare skal ha en eller to for å kose seg ved siden av de vanlige innkjøpene.

Dette er min tanke, men på en måte så kan det kanskje ikke være usannsynlig at de ville prise seg lavere, med da mindre volum pr kjøpt enhet som et resultat av dette, for å konkurrere mot 0.5L-pilsneren, prismessig? Så fra at en kunde tenker at "den halvliteren var dyr", så priset de seg lavere, men da tenker kunden kanskje "den lille flaska der var dyr, får mer øl pr krone hvis jeg kjøper en halvliter". Uansett så har de en høyere kostpris pr liter øl de lager enn f.eks Ringnes, Så jeg tenker at det kanskje er lettere å selge en halvliter, enn omtrent 1,5x 0,33, for da må kunden kjøpe to flasker. Og da ryker volumet. Jeg bare drodler, hadde vært interessant hvis vedkommendre fra NØ kunne kommet med noe info om hvorfor de gikk over.
Var ikke nicket @Kjempetorsken eller noe sant?
 
Jeg må si at jeg liker mye bedre konseptet 0,33 vs. 0,5. Stort sett har jeg ikke behov for å drikke en halvliter, og liker at det nå, spesielt på polet, er kommet mye mer 0,33 boks/flasker sammenlignet med tidligere.

Enig. Men siden vi her i heimen er to som drikker øl, og siden vi stort sett liker det samme - bortsett fra surøl:p - så har jeg gått over til tappe en del på 0,5 og 0,75. Å dele en 0,33 er litt ...nja, man kjenner seg litt snytt:).
 
Enig. Men siden vi her i heimen er to som drikker øl, og siden vi stort sett liker det samme - bortsett fra surøl:p - så har jeg gått over til tappe en del på 0,5 og 0,75. Å dele en 0,33 er litt ...nja, man kjenner seg litt snytt:).

Når det kommer til deling, er jeg helt enig. Fruen er ikke glad i øl, slik at de flaskene jeg har på kjøl i 0,75 formatet blir ofte stående nokså lenge. I hvert fall om innholdet er av den sterke sorten. Skal man nyte en øl uten delingsaspektet er jeg stor tilhenger av 0,33 :D
 
Var ikke nicket @Kjempetorsken eller noe sant?

Stemmer!
Vi registrerte synkende salg og synkende volumer over tid, og tilbakemeldingene vi fikk fra Horeca, Vinmonopolet og (ikke minst!) eksportmarkedet var at 0,33 var et bedre format. Eksportmarkedet var spesielt interessert i dette, da de fikk en lavere prislapp pr flaske. Alle undersøkelser vi gjorde viste at vi kunne selge flere enheter av 0,33 enn av 0,5. Feilen vi gjorde var at vi ikke tok nok hensyn til sluttkundenes synspunkter på dette.
Det viste seg nemlig fort at vi fikk massiv kritikk for å ha forlatt de ikoniske halvlitersflaskene til fordel for "standard"-flaskene på 0,33 L. Enda raskere registrerte vi at kundene fremdeles bare kjøpte én flaske av gangen, så volumet sank som et blysøkke de første månedene. I nesten hele 2018 ventet vi på at dette skulle snu, men tvert i mot tapte vi markedsandeler på alle fronter. Mye av dette har selvfølgelig sammenheng med at det nå finnes over 200 bryggerier i Norge, og at disse produserer 3 ganger så mye øl som nordmenn drikker. Noen må da tape, og vi hadde allerede satt oss selv i en skikkelig knipe ved å redusere emballasjestørrelsen over hele linja. På høsten i fjor fant vi ut at det ikke var noen vei tilbake. Rettere sagt; det var bare én vei tilbake, og den gikk tilbake til 0,5-flasker og bokser.

Fra februar 2019 var 0,5 L-flasker tilbake på Vinmonopolet og 0,5-boksene var tilbake i dagligvarehyllene. Vi produserer fremdeles 0,33 L-flasker til eksportmarkedet, men det går uansett mest keykegs til eksport. Så får tiden vise om vi har gjort det riktige valget denne gangen.

Lesson learned: hør på kundene dine!

Tom Young
Markedssjef, Nøgne Ø
 
Tilbake
Topp