Ombygging av brannslukningsapparat til multibruk?

JohnR

 
hei

Jeg vurderer å få bygget om et brannslukningsapprat, f.eks. hos Aktiv brannvern, hvilket innebærer at de fjerner stigerøret og setter på en ny ventil. Jeg har ingen erfaring med gassflasker, men spekulerer på om det ville være mulig å bruke det til karbonering av øl,  hjemmelaget selters på Pet-flasker (se youtube) samt at jeg holder muligheten til å bruke flasken til MIG-sveising en gang i fremtiden. Ville det være mulig å få laget seg en slik flaske til multibruk, eller utelukker det ene bruken det andre? Hva slags ventil og regulator er det i så fall som må settes på en slik flaske?
 
FHjermstad skrev:
det er rart de fleste ulykker skjer i hjemmet :ilike:
for ordens skyld bør jeg si at jeg ikke har tenkt å gjøre dette selv. Jeg forsøker bare å orientere meg om hva som teknisk mulig og hva jeg eventuelt skal be om å få installert.
 
Gjengene på co2 flaskene er standard. Om du bruker flaska til øl eller sveising er likegjyldig.
Karbonering av petflasker er også mulig med riktig utstyr. Flaska er uansett standard.
 
magne1972 skrev:
Gjengene på CO₂ flaskene er standard. Om du bruker flaska til øl eller sveising er likegjyldig.
Karbonering av petflasker er også mulig med riktig utstyr. Flaska er uansett standard.

supert, det var noe av det jeg lure på. Bare for å prøve meg frem her, så betyr det kanskje at jeg kan sette på en regulator fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-tilbehor/Reduksjonsventil-174578/ og deretter en kobling på denne, avhengig av om gassen skal føres til til karbonering (øl/pet) eller sveiseapparat...
 
Biltemas regulator er beregnet for engangsflasker og har en  mindre tilkobling enn den som er standard for co2 flasker.
 
nordtvedt skrev:
Biltemas regulator er beregnet for engangsflasker og har en  mindre tilkobling enn den som er standard for CO₂ flasker.

Ok, takk for info. Et raskt søk på ebay viser imidlertid at man kan få en til samme pris som antakelig er til vanlige flasker:

http://www.ebay.co.uk/itm/ARGON-CO2-WELDING-GAS-REGULATOR-2-GAUGE-INDUSTRIAL-MIG-AND-TIG-WELDING-/170692854908?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27be16447c#ht_500wt_889
 
Regulatoren på ebay har også feil tilkobling, slik.det ser ut for meg. Jeg ville heller sett på muligheten for å bytte mutteren på biltemaregulatoren. Mutteren får du for en tier hos din lokale brasnnsluknings-mann.
 
Regulatoren må være for CO2 gass. Den argon gass regulatoren har en annen kopling. Regulatoren fra Biltema mener jeg har standard CO2 gjenger.  Næringsmiddel gassflasker, sveise gass for MIG og brannslukningsapparat har samme type gjenger.  Men det som er problemet med en sveise regulator er at den angir liter pr minutt på utgangen. Dette er bra når en sveiser men ikke så bra når en karbonerer eller skal trykksette ølfatet. De som en kan gjøre er at en bytter ut trykk klokka på utgangen med en som angir trykk eller at en har 2 regulatorer. En for sveising og en for øl.
 
Livar skrev:
Regulatoren må være for CO₂ gass. Den argon gass regulatoren har en annen kopling. Regulatoren fra Biltema mener jeg har standard CO₂ gjenger.  Næringsmiddel gassflasker, sveise gass for MIG og brannslukningsapparat har samme type gjenger.  Men det som er problemet med en sveise regulator er at den angir liter pr minutt på utgangen. Dette er bra når en sveiser men ikke så bra når en karbonerer eller skal trykksette ølfatet. De som en kan gjøre er at en bytter ut trykk klokka på utgangen med en som angir trykk eller at en har 2 regulatorer. En for sveising og en for øl.

Ja, jeg ser nå at tilkobling har en kuleform. Jeg ser på en annen som kanskje har to trykkmålere her:
http://www.ebay.co.uk/itm/Bottom-En...ultDomain_3&hash=item20c3bce5ac#ht_500wt_889
Det ser ut som det står bar og lb/inch3 på begge målere.

Den angir at "5/8 BSP nut which fits Pub style CO2 cylinder"  "3/8 BSP outlet". Blir dette riktig til for bruk for brannapparat på den ene siden og karboneringsutstyr på den andre siden?
 
Etter mitt skjønn ser den brillefin ut. 0-4 bar er vel passelig, og god oppløsning på skalaen på manometeret for presis trykksetting. Litt lang stem på innfestingen. Selv ville jeg ønsket meg den noe kortere. Men det er kanskje bare meg.
 
Hei
Kjøpte denne på Jula ca:600,- kr. og denne passet på co2 flaska.
/Users/oddvarska/Pictures/iPhoto Library/Previews/2012/03/22/20120322-132806/IMG_0218.jpg[img]
 
Runeska skrev:
Hei
Kjøpte denne på Jula ca:600,- kr. og denne passet på CO₂ flaska.
/Users/oddvarska/Pictures/iPhoto Library/Previews/2012/03/22/20120322-132806/IMG_0218.jpg[img]
[/quote]

Du må trykke på "velg fil" og laste opp bildet hvis det ligger på maskinen din :)
 
Var og så på den på biltema i dag. Det ser ut for meg som at den passer fint til våre co2 tanker. Det finner omregningstabeller for l/m til BAR, men et nytt manometer som måler BAR koster vel 50-60 kr, og er vel verdt pengene.

den billigste regulatoren fra Kegkits vil vel koste omtrent det samme hjem i postkassa som en biltemaregulator med nytt manometer. Da er det bare opptl enhver hva de vil..
 
Ser sånn ut på bildet. I såfall vil jeg mene at det viser seg er en del rimelige alternativer til dyre regulatorer.
Skulle gjerne likt å vite hva som er forskjellen på de dyre vi får i bryggerbutikkene og disse her. En ting er jo at de dyre som oftes har en ventil før slangenippelen, og kanskje et manometer med en skala som er bedre tilpasset for avlesing innenfor vårt bruksområde (0-4 bar).

Men hva mer? går det på holdbarhet og byggekvalitet, eller er det bare jåleri?
 
Bård skrev:
Men hva mer? går det på holdbarhet og byggekvalitet, eller er det bare jåleri?

Bryggebutikker er, stort sett, små butikker med god service og høye kostnader. Derfor er det meste du kjøper der dyrt.
 
Tilbake
Topp