Ombygging/destruering av fryser

Er det noen her som har erfaring med hva som befinner seg inni veggene på en fryser? er kjøleelementene kun i bunn, eller også i veggene? jeg har nemlig en fryser som er 90x48 cm innvendig, som skal få plass til en tank på 50 cm i diameter. jeg står mellom å sage ut en del av fremveggen og bygge den ut en tanke, eller å skave ut akkurat nok av hva-som-enn-befinner-seg-i-veggene til å greie å lirke tanken nedi.

This is prosjekt gjæringsskap!

Hans_K_S skrev:
Er det noen her som har erfaring med hva som befinner seg inni veggene på en fryser? er kjøleelementene kun i bunn, eller også i veggene? jeg har nemlig en fryser som er 90x48 cm innvendig, som skal få plass til en tank på 50 cm i diameter. jeg står mellom å sage ut en del av fremveggen og bygge den ut en tanke, eller å skave ut akkurat nok av hva-som-enn-befinner-seg-i-veggene til å greie å lirke tanken nedi.

Jeg bruker fryser selv til dette formålet, med stc-1000 som ekstern termostat.
Jeg svarer ikke på det du spør om, men er det ikke eklere å bytte til et gjæringskar som passer?

bulleland skrev:
Hans_K_S skrev:

Jeg bruker fryser selv til dette formålet, med stc-1000 som ekstern termostat.
Jeg svarer ikke på det du spør om, men er det ikke eklere å bytte til et gjæringskar som passer?
nja, sånn sett, jo.. men med de kvanta jeg brygger og det karet jeg har så er det en unødvendig stor kostnad synes jeg. Rustfrie tanker på 100 liter pluss er ikke billig, og heller sjeldent å finne med en omkrets mindre enn 50 cm.

Tror det er gjengs for de fleste frysere med rør i alle vegger - unntatt lokk. Dvs frysebokser/chest freezer.
Kjøleskap derimot, har stort sett bare rør i bakveggen.

En indikasjon får du ved å starte opp fryseren og la den gå en stund med lokket åpent. Fuktig luft vil kondensere/fryse på de stedene rørene ligger.

Vil du vite 100% må du finne frem saga :)

Sent from my C6603 using Tapatalk

da tenker jeg at det blir the hard way... det er jo ikke snakk om mye tøying, så mest sannsynlig greier jeg å "massere" tanken nedi bare med å fjerne lista øverst. 1 cm på hver side burde gå ganske greit på et eller annet vis...

Vi har bygd om en defekt  fryseboks til gjæring og kjøling. hadde et kjøleskap som var ok, tok vekk motor og tettet rør på fryseboks, skar ut vegg i kjøleskapet, og tok ut kjøleelement og veggen med motor. skar så et like stort hull i bunnen på fryseboksen, reiste så opp fryseboks på høykant, og puttet inn element og vegg fra kjøleskap,satte motor fra kjøleskap der motor til fryser sto, Tettet så med silikon rundt hullet i fryseboksen. Vi bruker gamle  varmvasstanker på 100l og 150 l, til gjæring og lagring, de går akkurat inn i fryseboksen.  Til koking og mesking bruker vi  200l tanker. Som styring av temperatur har vi brukt en fra Clas Olson, men den er ikke helt oppdimal.

Jeg skal legge ut bilde av vidunderet når jeg kommer så langt :) Tempcontrolleren jeg skal bruke er bestilt fra Kina, og har kanskje den mest latterlig dårlige "engelske" bruksanvisning jeg har sett... men det går sikkert bra.

Tilbake
Topp