Ombygging til RIMS-system

Er det noen som kan gi meg svaret på om denne pumpa er kraftig nok til å løfte væske opp en drøy meter? I så fall bestiller jeg med en gang!
 
Vær oppmerksom på at pumpen det linkes til har maks temperatur på 65 grd.C. Det er andre tilsynelatende like pumper som har maks temperatur 100 grd.C. Jeg tipper at det er kvaliteten på nylonplasten som er forskjellen (PA66 vs PA6).
 
65 grader er jo akkurat i underkant. På slutten av meskingen ønsker jeg jo å heve temperaturen til over 70 grader. Hvilken annen pumpe er det som tåler høyere temperatur? Har du en link?
 
Jens Kristian skrev:
slurvet med linken
det er denne jeg har og viste var oppgitt til 100 grader, jeg skal ikke resirke med den men flytte vørt til gjæringskaret, da må den løfte 2 meter og det tror jeg den gjør (jeg har ikke prøvd ennå)

Når det gjelder resirkulering blir det nødvendigvis ikke noe løftehøyde å snakke om, vannstanden er gjerne like høy som utløpet så det er kunn snakk om sirkulasjon.
 
Hva slags løsning bruker folket for å fôre disse 12V pumpene med strøm? Noen som har linker til OK adaptere e.l.? :)
 
Jeg har nå fått i hus dette 2,5 kW elementet for å montere i bunnen av meskekaret mitt. http://www.ebay.co.uk/itm/HE19-BURCO-WATER-BOILER-HEATING-ELEMENT-240V-2-5-kW-/140413714212. 
Jeg har også anskaffet en passende hulltaker samt jordet ledning med støpsel fra Biltema. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal koble opp strømlederne og jordingsledningen. Det følger ikke med noe  koblingsskjema, og jordingssymbolet på elementet er plassert litt forvirrende. Jeg TROR at jordingsledningen skal klemmes fast med skruen i bakkant og de to strømlederne monteres med flatstifthylse. Håper dette kommer fram på bildet.
For øvrig følger det med en løs ledning med to hunnkjønn flatstifthylser i hver ende. Jeg er usikker på hva den skal brukes til og hvor den eventuelt skal monteres.
 

Vedlegg

  • 20140220_222043-b.jpg
    20140220_222043-b.jpg
    687,2 KB · Sett: 444
Du har nok sjønt riktig. Det er også ein termostat i bildet her. Den er vel kansje på 100 grader eller meir, men om du vil unngå denne koblar du den ledningen  rett til elementet i staden.
 
Slik bør det kobles, brukte en "sukkerbit" til kobling der en leder er kuttet av, hittil beste koblings metode.
 

Vedlegg

  • burco.jpg
    1,6 MB · Sett: 415
Jeg forstår det slik at den gule plata i midten er en termostat, og at jeg ikke trenger å gå via den, men rett på elementet til høyre. Men jeg forsto ikke helt hvor sukkerbiten kommer inn i bildet her. Mener du at jeg skal smette sukkerbiten over den avkappa lederen og skru fast, og så feste ledningen i andre enden?

Disse elektriske koblingene på 220 volt blir jo i utgangspunktet liggende helt åpent og ubeskyttet på undersiden av meskekaret mitt. Noen tips til hvordan man kan få en beskyttende boks rundt dette? Jeg kan vel kanskje bare lime et deksel på med Tec7?

Hilsen amatørelektriker Tore
 
"Sukkerbit" slang for lysterklemme/rekkeklemme, håper bildet kommer med og viser hva det er.
Jeg brukte klemhylse/skjøtehylse først men den brandt opp.
Aller først prøvde jeg med termostaten/klxson innkoblet men da kokte det ikke.
 

Vedlegg

  • Sukkerbit.jpg
    Sukkerbit.jpg
    10,1 KB · Sett: 364
Men du holder vel på med en mesketank, da trenger du ikke koking og kan med fordel la termostaten være i drift, koble da som det siste bildet viser.
Angående deksel på koblinger er jeg ikke opptatt av det som elektriker :) , men hos meg er de vanskelig og komme til så de er ikke noen fare, men liming av en høvelig solid koblingsboks med Tec7 er best/enklest synes jeg, hvis du vil dekke koblingene.
 

Vedlegg

  • Burco1.jpg
    793 KB · Sett: 374
Takker så mye! Da beholder jeg termostaten foreløpig og lar være å kutte lederen.
Jeg vet hva en sukkerbit er i elektrisk sammenheng. Men jeg er fortsatt litt forvirret, for jeg ser ikke helt hvordan jeg kan koble en slik sukkerbit til de to kontaktpunktene på elementet. De ser jo ut til å være lagt opp for å passe til klemhylser.
 
For å tre på "sukkerbiten" klipte jeg bort så mye som det var mulig av lederen som gikk til termostaten, "sukkerniten" ( bare en del) går da rett på pinnen fra elementet. den andre koblingen med flatstift beholder jeg orginalt.
Nå har jeg kokt bare 3 ganger med siste modifikasjon men med første rakk eg ingen kokinger og måtte til med dyppelementer.

Hadde jeg vert i nærheten av bryggeriet skulle jeg tatt bilder.
 
Se på electricbrewery hvordan de har gjort for å beskytte polene. Jeg har gjort det samme med koblingen okser og strekkavlaster fra Biltema.  Funker flott.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Får du tatt et bilde av din montering, hadde det vært fint, Oddvar! jeg er fortsatt litt i stuss... Det har ingen bråhast - jeg monterer ikke før om noen dager.
 
Tilbake
Topp