Ombygging til RIMS-system

Vi har i alle år brukt vanlig infusjonsmesking, men sliter med dårlig temperaturkontroll og innser at vi må over på en RIMS-løsning. Til meskekar har vi en ombygd varmtvannsbereder som rommer ca 110 liter, isolert med bilmatter og med falsk bunn. Mesketemperaturen er utelukkende basert på meskevannet som tilføres; det er ikke noe varmeelement i meskekaret. Jeg håper jeg får fram det vedlagte bildet av bryggeriet vårt. Meskekaret er i midten.
Det vi trenger for en RIMS-løsning er ei pumpe, et eksternt varmekammer med varmeelement og en termostat eller PID som styrer riktig temperatur til den mesken som tilbakeføres på toppen av meskekaret, og selvsagt de nødvendige slanger og rør. Pumpe får vi kjøpt fra Bryggselv eller andre, men finnes det noe hyllevare for resten av RIMS-systemet? I så fall, hva koster det? Jeg er ikke noen hobbytekniker som bygger slike ting fra bunnen av med loddebolt og multimeter, så ferdige enheter hadde vært fint. Noen tips? Eller noen som har lyst til å bistå? For ordens skyld, bryggeriet er i Asker.
 

Vedlegg

  • DSC00051.JPG
    DSC00051.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.248
Har du sett på dette røret?

http://www.aliexpress.com/store/pro...-stainless-steel-304/1017341_1564101861.html
Sammen med en holder for 1" varmeelement fra f.eks camco: http://www.aliexpress.com/store/pro...er-X-1-NPS-RIMS-Tube/1017341_1564035671.html
Jeg kjøpte mitt fra brewershardware.com, men ser ut til at dette er samme produsent til lavere pris.

Har satt inn et camco 02912/02913 3500w ulwd 1" element og det fungerer veldig bra for batcher fra 50-130l samt for sousvide.

Ikke bli overrasket om kineserne sender det på døren til deg med value $10 og gift/gave uten mva og kontrollavgift , sjappen selger også mye annet snacks som tidligere omtalt her på forumet :)
 
Veldig interessant tips. RIMS-tuben og varmeelement for rundt en tusenlapp inkl. frakt er ganske rimelig. Da trengs først og fremst ei pumpe i tillegg. Du nevner at du har satt inn et varmeelement på 3500w i dette systemet. Da kan du ikke ha mye annet på samme 16A sikringskrets. Er ikke det litt i overkant med et så kraftig element? Jeg vil alltid ha varmet opp meskevannet separat på forhånd. Da trenger jeg bare varmeelementet til å justere temperaturen. Samtidig trenger jeg samme sikringskrets til å varme opp skyllevann (i melkespannet til venstre på bildet, som har et 2000w element). Jeg ser for meg at det burde holde lenge med 1500w i det elementet som skal justere temperaturen i mesken.
 
Jeg har stort sett samme mesketank, men kanskje bedre isolert, den holder tempen greit under mesken,i tillegg er det element i bunnen for oppvarming til mesking og evt økning av mesketemp.
Er det mulig å isolere mere ? hvis det er temperaturfall som er problemet, jeg mener systemet ditt skal holde bra uten store forandringer.
 
Tore B. skrev:
Veldig interessant tips. RIMS-tuben og varmeelement for rundt en tusenlapp inkl. frakt er ganske rimelig. Da trengs først og fremst ei pumpe i tillegg. Du nevner at du har satt inn et varmeelement på 3500w i dette systemet. Da kan du ikke ha mye annet på samme 16A sikringskrets. Er ikke det litt i overkant med et så kraftig element? Jeg vil alltid ha varmet opp meskevannet separat på forhånd. Da trenger jeg bare varmeelementet til å justere temperaturen. Samtidig trenger jeg samme sikringskrets til å varme opp skyllevann (i melkespannet til venstre på bildet, som har et 2000w element). Jeg ser for meg at det burde holde lenge med 1500w i det elementet som skal justere temperaturen i mesken.

Hvis du i tillegg vil stegmeske så er det bedre med et kraftig element for å få raskere respons i temperaturendringene. Hvis du skal ha rims så må det være et LWD element, low watt density, slik at mesken ikke svir seg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det kan hende jeg skal gå for den enkleste løsningen og sette inn et varmeelement nederst i meskekaret. Hovedproblemet mitt er ikke å holde temperaturen gjennom meskingen, men å treffe i starten, og å få jevn temperatur i hele mesken. Dersom starttempen er for høy, er det jo enkelt å helle inn kaldt vann, men jeg sliter mer med å få opp tempen hvis det er for lavt. Og spesielt når jeg skal heve tempen i mesken på slutten av mesketiden. Da må jeg bruke varmere vann enn mesken har godt av.
Hittil har jeg brukt en flat røreplanke når jeg prøver å jevne ut temperaturen i meskekaret (som er på ca 100 liter), men jeg ser at jeg kanskje bør lage meg en rørepinne med en tverrstilt plate i enden, slik at jeg kan "løfte opp" mesk nedenfra. Da får jeg kanskje jevnet ut tempen bedre.
Hvis jeg setter inn et varmeelement nederst i meskekaret, antar jeg at jeg bør sette dette over silplata i bunnen. Hva slags element bør jeg satse på for å unngå å brenne mesken, og hvor kraftig. Jeg har et 2 kW element i vannvarmeren min som går på en 16 A kurs. Tåler kursen 2 X 16 kW? Men neppe mer? Alternativt må jeg bruke skjøteledning fra en annen kurs.
 
Elementet jeg bruker er at Turnamat vaskemaskin element, det er ikke akkurat et low densitet element, men sviing har ikke vert et problem, jeg kjører da en March pumpe på fult mens elementet er på for sirkulering.
Elementet står under silbunnen og er da ikke i kontakt med malten.
Hvis du bruker formelen for temperatur på meske vannet og litt erfaring tror jeg det er mulig å treffe bra på rett mesketemp.
 
En 16A kurs greier 16A x 230 V = 3680 W,  litt varierende etter hvor høy nettspenningen egentlig er og noe mere i kortere tid.
 
Jeg har ingen sirkuleringspumpe i min mesketank, så det er en hovedgrunn til at jeg får veldig ujevn temperatur i mesken (når jeg flytter rundt på sonden til mitt elektroniske termometer). Jeg antar at skal du ha varmeelementet under silbunnen, MÅ du sirkulere med pumpe. Jeg tenkte kanskje jeg kunne ha et varmeelement over bunnen, og prøve å få tilstrekkelig sirkulasjon med røring. Dersom jeg skaffer meg ei pumpe og monterer et varmeelement under silbunnen, må det trolig være et lavtbyggende sirkelelement, ettersom silbunnen min ligger ganske lavt, med bare ca 7 cm klaring. I kokekaret mitt har jeg tre slike runde elementer, hver på 2 kW. De er beregnet på trefasstrøm, som i sin tid ble spesialbestilt fra en leverandør på Sinsen.. Jeg vet ikke hvor jeg får tak i tilsvarende for vanlig tofas, men det bør vel være greiere.
 
Jeg bør vel se meg om etter et 1,5 kW element, da, for å kunne varme skyllevann og mesk på samme kurs. Vannvarmeren har et 2 kW element, som riktig nok er oppdelt i tre sløyfer som kan slås av og på separat.
 
Et element i malten hadde jeg ikke turt ha og det ville stresset meg veldi for å unngå sviing.
7 cm. klaring til silbunn synes jeg høres bra ut og billige pumper finnes.
Varmer du skyllevann på forhånd trenges ikke store kuraer.
Jeg kjører 3x2,5 Kw på koker, 2 Kw i mesketank og 3x2 Kw i vannvarmer på en 3x16 A kurs, evig nok strøm.
 
Jeg oppdaget nettopp at det er lagt opp en egen 16A kurs til tørketrommel (som jeg ikke har!) på vaskerommet/bryggeriet, så da har jeg også strøm i massevis. Jeg får dermed satse på å skaffe meg et sirkelformet low density 2 kW element som jeg kan montere rundt tappehullet i bunnen av meskekaret. Hvor får man tak i slikt?
 
Tore B. skrev:
Jeg oppdaget nettopp at det er lagt opp en egen 16A kurs til tørketrommel (som jeg ikke har!) på vaskerommet/bryggeriet, så da har jeg også strøm i massevis. Jeg får dermed satse på å skaffe meg et sirkelformet low density 2 kW element som jeg kan montere rundt tappehullet i bunnen av meskekaret. Hvor får man tak i slikt?

Ebay og Amazon f.eks

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Vi er noen som bruker disse i kokekjelen, det blir noe belegg på dem men vil ikke uttale meg om hvordan de vil fungere i en mesketank annet ann at det IKKE går rett til dundas :)
 
Elementet skal jo brukes i ganske begrenset omfang til temperaturøkning, så det går vel bra.
Jeg får vel skaffe meg en egnet sirkulasjonspumpe som er i stand til å løfte vørter en drøy meter opp. Er March pumpe (koster kr. 1895 hos bryggselv.no, ca 1000 ++ på Ebay) det eneste saliggjørende, eller finnes det andre greie alternativer som ikke koster fletta? Jeg har selv liggende en liten magnetpumpe som er alt for svak til å løfte en så høy væskesøyle.
 
Denne pumpa koster jo bare en drøy hundrelapp, og burde være et røverkjøp. Men er den kraftig nok til å løfte mesken/vørteren minst 1,10 meter opp? Jeg har liggende en annen liten billigpumpe som etter spesifikasjonene skulle klare 20 liter i minuttet en meter. Den var ikke i nærheten til å klare jobben.
Jeg forstår at denne pumpa ikke har magnetisk kobling. De kan vel bety at man risikerer å brenne motoren hvis væskeflyten strypes, eller den ikke klarer å løfte. Hvordan er det?
 
Tore B. skrev:
Denne pumpa koster jo bare en drøy hundrelapp, og burde være et røverkjøp. Men er den kraftig nok til å løfte mesken/vørteren minst 1,10 meter opp? Jeg har liggende en annen liten billigpumpe som etter spesifikasjonene skulle klare 20 liter i minuttet en meter. Den var ikke i nærheten til å klare jobben.
Jeg forstår at denne pumpa ikke har magnetisk kobling. De kan vel bety at man risikerer å brenne motoren hvis væskeflyten strypes, eller den ikke klarer å løfte. Hvordan er det?

Den pumpa der har faktisk magnetisk kobling. Jeg nektet først å tro det da noen her på forumet sa det, men det stemmer. Dermed ble den pumpa enda mer genial :)
 
Tilbake
Topp