Omvendt bruk av Kjøle-spiral -> KokeSpiral

Treig

Norbrygg-medlem
Hallaisen
For å korte ned tiden det tar å koke opp f.eks 50 liter vann før brygge-start, hadde det vært mulig å brukt kobber-spiralen (aka kjøle-spiralen) til dette, ved å ha den over gass-flammen for så å kjøre vann gjennom og ned i koke-karet?

Jeg vil anta funksjonen blir reversert slik at vannet som kommer ut, vil være opp mot 100c?

-Vil kobber avgi smak når den er varm?
-Smeltepunktet for Kobber er 1084c.. -hvor varm blir en gassflamme fra krabbekoker?

mvh
Treig
 
Hvis du leser amerikanske bryggesider, er det mange der som har bygget en egen spiral til akuratt dette, så fungerer gjør det. Hvor pen kobberkjøleren din blir etter en tur med krabbekokeren er en annen ting :)
Men prinsippet er godt beskrevet bl.a. På sidene til homebrewtalk.
 
Da har du noe å gjøre mens du venter på mesken... Gnikke bort all soten før du skal bruke den som kjøler.

Jeg har en del plastdeler i min kjølespiral (typisk slanger og gardena koblinger). Kobber leder veldig godt varme, så vær obs på at hvis du har plastdeler i kontakt med kobberen så kan disse smelte.
 
Et enkelt tiltak for å effektivisere koking med gass er å ha en skjerm rundt kjelen. Da vil det bli mindre tapsvarme fra sidene. Skjerm bør også nyttes i tilfelle spiral, når det er effektivitet som er hensikten. Jeg antar det kunne være et bra prinsipp, men ikke kombinert bruk av en spriral til både varming og kjøling, ref. bemerkingene ovenfor. Temperaturen på ut-vannet kan enkelt reguleres med gjennomstrømningen. Men noe geberder for å lage det, blir det.
 
Tilbake
Topp