Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Ikke for å ødelegge for vin&bar, som er en fantastisk butikk, men min favoritt er bryggselv.
Erik har en fantastisk service, og bestiller du i dag er det framme hos deg på onsdag. Det tar som regel kun en dag. :)

Aleksander_B skrev:
Noen spesiell grunn til at du bestiller blomst istedet for pellets?
(Bare lurer, ingenting negativt med blomst) :)

Jeg har ikke peiling i det hele tatt på hva som er hverken det ene eller det andre. Har kun sittet på timevis å prøvd å lest meg fram til hvordan jeg skal kunne få lagd et ølsett på best mulig måte, og har derfor bare fulgt linkene til produkter som er blitt anbefalt her.

Er ikke dette pellets, som Grande linket til? http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/280

De løser seg ikke opp i vannet, men blir en fin grøt. (humlegrøt :) )
Når du tar vørteren ut av gryten, bruk en sil slik at humlerester blir fanget opp.
Det er ikke krise å få humle i gjæringstanken.

Selv bruker jeg alltid en sil :)

Aleksander_B skrev:
De løser seg ikke opp i vannet, men blir en fin grøt. (humlegrøt :) )
Når du tar vørteren ut av gryten, bruk en sil slik at humlerester blir fanget opp.
Det er ikke krise å få humle i gjæringstanken.

Selv bruker jeg alltid en sil :)

Okei. Har også bestilt star san til desinfisering av utstyret :) Har sendt inn bestilling nå:

1 stk Cascade (US) 5,7% 100g
2 stk Safale US-05 11,5g
1 stk Star San 8 oz (2,4dl)
1 stk Flaskekapsler blå 100 stk

...Men det var såklart altfor lenge siden paypalkontoen min var blitt brukt, så må verifisere visa osvosv..
Har mao ikke varene før sannsynligvis neste uke  :nosmile:

Hei !

Jeg er også en fersking ( 2. brygg står og gjærer nå, og tror dette er min første post på forumet ;) )

Jeg ville kjørt på med de ingrediensene du har ! (og plussa på mer ekstrakt og et sett på den bestillinga.)
-Forutsatt at du har noe å desinfisere med (klorin funker visst - se : http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging  -bare husk å skylle med masse kaldt vann)
For jeg tipper du er veldig ivrig på å komme igang :) Tror du blir glad i ølen din, selv om den kanskje blir ørlite søt av malt/litt lite bitter. Eneste måten å finne ut på er å prøve, evt. finne noen som har gjort nøyaktig det samme.

Om det kommer humle i posten etter at du har satt ølet, kan du tørrhumle med den. (Bare putt pellets rett i gjæringskaret etter stormgjæringa, trengs ikke å kokes og grøten vil bunnfelle.)

Gjæra som følger med Coopers Lager-settet er faktisk også en ale-gjær. Coopers er også et bryggeri, og det sies de har ålreit gjær til ølsett å være.
Du kan bruke den, og ha windsor-gjæra i reserve for denne gang (oppbevar gjær i kjøleskap.)

Jeg kjøpte en lekespade i plast som var lang nok til å røre ned i bunnen av gjæringskaret - for å blande "sirupen" som er i boksene litt bedre ut. (uten det vil OG-avlesning bli feil)

Med de to boksene + 500g sukker vil du nok få minst 5% alkohol. Sukkeret må kokes, jeg har ikke kokt flytende ekstrakt. (Men skylte boksåpneren godt under varmeste vannet fra springen.)
La det gjerne gjære i tre uker, men går nok bra med to også. For å få en peikepinn på alkoholstyrken kan du justere sukkermengden her : http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Jeg har brukt coopersbokser på begge bryggene mine, en bitter med spraymalt og tørrhumling,  og en ganske egenkomponert amber ale (som jeg er veldig spent på om får for mye maltsødme.)
Bittern ble i gjæringskaret i over 5 uker,siden jeg ikke hadde tid til flasking -men virker som det gikk bra !
Halvparten er drukket opp allerede :(
Det kan være du får noe ut av å lese kommentarfeltene her, jeg har skrevet noe som ligner logg (som jeg skal oppdatere snart)
Bitter (sett) :  http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=English%20bitter%201&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Amber (ekstrakt) : http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Ikke bli forvirra av motstridende råd, det er flere måter å gjøre det på :)

Bruk denne artikkelen jeg fant på Ølportalen, så komme du langt.
Selv bruker jeg denne metoden når jeg brygger på ølsett, med gode resultater, jeg bruker gjærtype Wyeast 2042 Danish Lager undergjær. Temperature Range: 9-13C

(Denne artikkelen ble også publisert på facebook hvor mange av mine venner ikke er ølbryggere, derfor er enkelte setninger nærmere forklart)

Alle gjerrigpeiser som har vært på Europris har sikkert sett ølsettene som selges i vin-essens hyllen på Europris. Intill nylig var utvalget begrenset til Geordie-serien, Mexican lager, og noe annet sirup-juggel jeg ikke husker navnet på. De fleste som har prøvd slike ølsett vet at hvis du følger instruksene, smaker det ferdige produktet dassvann med "noko attåt". Grunnen til det er dårlig maltekstrakt, null fokus på renhold, dårlig gjær, og villendende instrukser som sier du skal tilsette en kilo sukker. Sukker har sin plass i enkelte belgiske øl, men aldri i en pilsner eller en engelsk bitter. Og aldri i de sinnsyke mengdene som gjerne oppgis.

I det siste har Europris fått inn et nytt produkt som heter Muntons Gold. Dette er et ølsett med 3 kilo ekstrakt i stedet for 1.5 som er vanlig. Muntons er en stor og anerkjent produsent av malt og maltekstrakt, så kvaliteten skal ikke være noe å si på. Gold-serien er ferdig humlet, så humle trenger man ikke tenke på. Koking skal også være unødvendig. Jeg kjørte et eksperiment her forleden for å se om det i det hele tatt var mulig å lage et ølsett-øl som kan konkurrere med butikkøl.

En vanlig bryggedag tar ca. 5-7 timer når man brygger med korn, humle, og vann. Et ølsett kan du få i gjæringskaret på under en time. Eneste utstyret du trenger er et gjæringskar med vannlås, en kjele på ca 8 liter, temp.måler, oechselvekt, og noe å desinfisere med. Hvis tid er penger, vet du hvor jeg vil hen.

Det første jeg gjorde var å kjøpe et slikt 3 kilos Muntons Gold Continental Lager sett på Europris til 180 spenn. Deretter kastet jeg den medfølgende gjæren. Og instruksene rev jeg i filler og tente på. Den oppgitte bitterheten på settet var 35-40 IBU på 21 liter. Litt høyt for en lager-øl, så jeg korrigerte dette ved å øke volumet til 25 liter. Jeg regnet ut vha www.beertools.com at sukkerinnholdet ville bli litt lavt til 25 liter dersom jeg ikke tilsatte noe ekstra maltekstrakt. Så jeg tok med en halvkilo Muntons Tørket lys uhumlet maltekstrakt fra www.petit-agentur.no til 50 spenn. En ny gjær måtte jeg også ha. Gjærstammen du bruker kan bety himmel eller helvete på det ferdige produktet. Siden settet var beregnet til å være en lager-øl valgte jeg Wyeast 2565 Kølsch. Kølsch er ikke en ekte lagerøl, men har lager-karakteristikker. Kølsch gjæres som regel varmt i forhold til vanlig pils, ca. 16 grader. Jeg laget en starter-kultur på 2 liter, lot denne gjære helt ut i 2 dager, og dekanterte før jeg tok gjæren i bruk. Vil du gjøre det enklere kan du bruke tørrgjær: 2 pakker Saflager s23 eller 1 pakke Safale S05. Men flytende gjær holder jevnt over en høyere kvalitet.

Jeg begynte bryggingen med å løse opp maltekstrakten i 8 liter vann på ca. 80 grader. Jeg løste opp 500g tørket maltekstrakt i kokende vann, i en egen kjele på 3 liter. Alt utstyr ble vasket med kaustisk soda på forhånd. Mens maltekstrakten løste seg opp i kjelene desinfiserte jeg alt utstyret som kom i kontakt med ølet (gjæringskar, røresleiv, temperaturmåler, osv). Jeg bruker en spesiell desinfeksjons-spray (Star-San) som man sprayer på å slipper å tørke av. Alternativt kan du bruke klor, og skylle av med kokende vann. Jeg tilsatte den oppløste ekstrakten i gjæringskaret, og blandet ut med kaldt vann fra springen til jeg hadde 25 liter. Rørte kontinuerlig. Vannet i springen er på ingen måte sterilt, men rent nok til at gjærstammen utkonkurrerer evt. ulumskheter.

Jeg brukte til slutt oechselvekten for å måle original gravity (sukkerinnholdet). Den lå da på 1.050. Spot on. Dette vil gi et øl på ca. 5.2%ABV avhengig av utgjæringsgrad. Jeg kan ikke kommunisere sterkt nok hvor viktig renhold er. Villgjær og bakterier kan sette en plastisk, sur, eller smøraktig smak på ølet.

Før man tilsetter gjæren er det viktig å oksygenere vørteren. Jeg gjorde dette ved hjelp av god gammeldags "elbow-grease". Jeg ristet gjæringskaret i et par minutt. Jeg sjekket at temperaturen var godt under 20 grader, og tilsatte gjærkulturen. Gjæringen begynte på 16 grader de første 5 dagene, og fikk stå 2 uker mens jeg langsomt økte temperaturen til 18 grader. Gjærer du varmere enn dette vil du få fruktig smak, og kanskje også fusel-alkoholer som gir mer tømmermenn enn nødvendig! Så pass godt på gjæringstemperaturen!! Reglene er å begynne kaldt og avslutte noen grader varmere. Da vil du få en god utgjæring.

Når ølet er ferdig gjæret er det viktig å ikke sprute eller plaske med ølet. Oksygenering av ferdig utgjæret øl fører til en papp-aktig smak som ikke er behagelig.

Jeg hadde ingen ledige fat, så det ble flasker denne gangen. Før jeg tappet på flasker målte jeg FG. (Final gravity, eller sukkerinnhold) Den var nede på 1.010. Perfekt. For å få kullsyre må du tilsette noen gram sukker før tapping. Jeg tilsatte 6.5g pr liter, dvs. 163 gram til hele batchen. For å desinfisere sukkeret kokte jeg det i litt vann i 5 minutt. Jeg rørte dette forsiktig inn i ølet for å unngå oksidering.

Før man fyller på flasker må man sørge for at alt er sterilt. Flaskene ble først vasket i kaustisk soda, skyllet, og satt i stekeovnen på 150 grader en stund. Heverten/flaskefylleren ble kokt i en kjele i 10 min og deretter desinfisert med den sprayen jeg snakket om. Når flaskene var fylt og korket fikk de stå til ettergjæring på 20 grader i 1 uke, og 4 uker i kjøleskap for "conditioning".

RESULTATER/DISKUSJON

Knertet en flaske. Overrasket over kvaliteten. Fint skum og ren aroma. Klar som en sommerdag. Minner om en litt fyldigere versjon av sør-europeisk lager-øl som San Miguel eller Superbock. Merker en anelse fruktig ettersmak som trolig skyldes kølsch-gjæren. Humle-karakteren er fraværende, men bitterheten er tilstede. En helt grei øl som slår enkelte butikkøl ned i støvlene. Mangler imidlertid dimensjon og kompleksitet til en all-grain øl hvor man bruker ordentlig humle og flere maltsorter. En grei øl å brygge hvis man har dårlig tid, men kommer ikke til å kaste det ordentlige bryggeriet mitt på Heggstadmoen helt enda!  

Litt av moroa er å lage så billig øl som mulig - med grei kvalitet, mens man ler av pris-settingen på en halvliter Grans!

Pris pr halvliter:

Muntons Gold Continental Lager Ølsett: 180.-

Tørket maltekstrakt: 50.-

Wyeast 2565 "kølsch" gjær: 70.-

Totalt: 300.-

300/25=12/2= 6 kroner halvliteren

* Gjær kan brukes om igjen flere ganger. Ved neste brygging er du da nede i 4.6 kroner halvliteren

Utstyr

Gjærings-spann med lås
Oechselvekt
Desinfeksjonsmiddel
Flaskefyller/hevert
Et par store kjøkken-kjeler
Temperaturmåler (helst digital)
Flasker
Korker
Korkeapparat

Hos meg tok det tok to ekstraktbrygg før jeg hoppet over til all-grain.
Men, for gøy kjøpte jeg ett slikt ferdig humlet ølsett fra bryggselv.

Det ble en american pale ale. (Med morsomt motiv på boksen "I want YOU to BREW!".
Nå skal stasen tappes på fat på torsdag. Tørrhumlet med 30g amarillo, da jeg var tom for cascade.
Den lukter knall nå! Og gleder meg til å smake på den.
Dette settet tok meg akkurat 40 min å lage. (30 min gikk til oppvarming av ekstrakt. Iløpet av disse 30 min så jeg på tv)
Og vips. 20 liter øl i dunken. Svært enkelt. Men man får ikke den fornøyde følelsen av å brygget, men dog :)

Har mottatt pakken nå fra "Vin og Bar"  ;D
Nå venter jeg bare på "star san", Cascade, og safalegjæren fra bryggselv  :skitbra:

Har lest litt sånn smått på instruksene som fulgte med cooperssettet, og her står det at det skal tilsettes sukker i vørteren før gjæring. Det jeg har lest rundtomkring (bl.a. i artikkelen fra Ølportalen som s-ove har kopiert inn, og i "bedre instrukser for brygging fra ølsett") er at det er fyfy å ha sukker i brygget.
Samtidig er jeg litt forvirret, mtp om det skal være maltekstrakt i brygget, og hva "ølsettet" omtales som.

-Så, her kommer spørsmålene mine, igjen som perler på en snor  :angel:

1: Skal jeg bruke sukker sammen med ølsettet, altså koke det sammen med ølsettet, for så å helle det i gjæringskanna? evt hvor mye sukker skal brukes? (1kg sukker står i instruksene)
2: ...Eller bør jeg heller bruke maltekstrakten jeg kjøpte? Evt hvor mye?
3: Er litt usikker på begreper rundt ølsettet (ved f.eks: "tøm inn boksens innhold, og rør om til maltekstrakten har løst seg opp"). Inneholder altså cooperssettet "maltekstrakt"?

Her er uansett de to boksene jeg bestilte fra Vin og Bar. Merk at jeg bestilte disse to separat.

Maltekstraktboksen inneholder 1,5kg , og Coopersboksen inneholder 1,7kg.

Vedlegg

• IMAG0079.jpg
    52 KB · Sett: 2.004
lager boksen inneholder humlet maltextrakt

Tror det er ca 1,4 kilo maltextrakt som tilsvarer 1 kg sukker

Bruker du extrakt i stedet for sukker blir det vanligvis bedre resultat

1.  Som Jan Ivar skriver, Ølsettet + Maltekstrakten blir bedre enn Ølsettet + Sukker.
Men om du bruker 500g sukker kokt i litt vann i tillegg til begge boksene får du alkoholprosenten du ønska i første post.
Jeg tror det blir bra, det er når det er stor andel sukker det blir dårlig.

2.  Ja bruk den :)

3.  Ja.

Flytende maltekstrakt trenger ikke å kokes. Sukker trenger å kokes. Men desinfiser boksåpneren og vær forsiktig så det ikke kommer "skittent" vann i ekstrakten eller gjæringskaret.

Aleksander_B skrev:
Ikke for å ødelegge for vin&bar, som er en fantastisk butikk, men min favoritt er bryggselv.
Erik har en fantastisk service, og bestiller du i dag er det framme hos deg på onsdag. Det tar som regel kun en dag. :)

WOW! Utrolig overrasket over levéringstiden fra bryggselv!  :skitbra:
På grunn av verifiséring av visakort, fikk jeg ikke bestilt varene før på Tirsdag.
Sendte inn bestilling til www.bryggselv.no på tirsdags kveld. Regner med ordren ble behandlet på onsdags morgen når gutta på bryggselv kom på jobb, og i dag Én dag etter, lå varene i postkassen når jeg kom hjem  :eek: Merk at jeg bor langt nord i landet! Utrolig bra at de kan levére så kjapt! Kommer heretter til å kjøre mine bestillinger fra bryggselv, anbefales på det sterkeste!!  :yes:

Tilbake til topic:
Skal sette igang nå med ølsettingen. For å være helt klar over hva jeg driver med, må jeg stille etpar spørsmål.

I bruksanvisningen som fulgte med ølsettet står det at det skal være étt kilo sukker. Har lest at man generelt skal bruke samme mengde maltekstrakt istedetfor sukker. På tidligere spørsmål i denne tråden, har jeg fått til svar at jeg skal koke innholdet fra begge boksene (maltekstrakten og cooperssettet), og evt koke 500g sukker sammen med dette. Boksen med maltekstrakt inneholder 1,5kg maltekstrakt, og cooperssettet inneholder 1,7kg. Har også lest at mye sukker = dårlig resultat. Forvirret :( Hvor mye sukker skal jeg koke sammen med cooperssettet, og hvor mye maltekstrakt skal jeg bruke?

Hei hei.

Jeg brygget ett brygg tidligere i vår som jeg var veldig fornøyd med. Dette var Coopers real ale og coopers amber maltextract.
Jeg tenkte kanskje jeg skulle eksperimentere litt mer på neste brygget sp lurte på om noen hadde ett tips til humle som kan passe godt med dette?

Mins at settene med 3kg extrakt lover noe rundt 4,7% så ekstra sukker trenger du bare hvis du skal ha sterkøl

Har fått satt brygget nå.

Brukte boksen med maltekstrakt, cooperssettet, og ca 30g Cascade.

Maltekstrakten blir kokt:
DSC00170.jpg

Med humlen tilsatt:
IMAG0081.jpg

Til gjæring, ved ca 21°C:
IMAG0082.jpg

Er ikke begynt å boble i gjærlåset, men regner så absolutt med at det tar noen dager (?) :)

Fikk litt problemer med at vørteren var altfor varm, og den ble dermed stående i vasken til kjøling i omtrent 2,5timer med rennende kaldvann i vasken :noway: Har en dårlig følelse på akkurat det, mtp at jeg måtte opp med lokket etpar ganger for å sjekke temp osv.
Jeg rehydrerte gjæren (i avkjølt, kokt vann) v/ca 37°C ca 25min, før jeg tilsatte den i brygget, som da holdt ca 23°C. Tror gjæren og brygget holdt omtrent samme temp ved pitching.

Var så nøye jeg kunne med renhold, til tross for at jeg var oppe med lokket etpar ganger for å røre i brygget for å ta temp (se: klokka var 0300 i natt  :nosmile:)
Men: Jeg brukte cooperssettet og hele maltekstraktboksen. Synes det luktet veldig søtt av vørteren, og fargen på det var veldig mørk. Er dette noe som vil endre seg iløpet av gjæringsprosessen?

OG målte jeg ved 29°C, og viste 1.042 . korrigerte dette vha en kalkulator jeg fant, og der ble det estimert til at ved 15°C skulle det da bli OG 1.045 . kan det stemme, og hva mener dere om den verdien?

Tilbake
Topp