Oppbevaring av desinfiserte flasker

Kan man oppbevare ferdig vaskede og desinfiserte flasker og bruke dem ved flaskedag (uten å da gjøre noe) ?

Tenker om man vasker godt og starsinerer flaskene sine, så kan de vel lagres med desinfisert alufolie oppå ganske lenge?

Har litt tidsklemma med lite barn hjemme så tenker at det kunne vært greit å komme kjapt igang på flaskedagen

Det har jeg også fundert over lenge frem og tilbake
har gjort det i en periode uten uhell

Min umiddelbare logikk er at så lenge flasken er luft-tørket og holdes fri for luft-bårne bakterier (alu-folie) så er det jo ikke noe som klarer å krype inn der som ikke var der fra før og som uansett ville blitt med om du flasket samme dag du desinfiserte flaskene..

Star san trenger 30sek kontakttid. Jeg bruker en trakt og fyller så mange flasker som jeg kan fra mitt 4 litersmål, tømmer flaskene og henger dem på flasketreet. Gjentar til alle flaskene er klare. Tar toppen 10 minutter. Personlig ville jeg ha vasket dem, og oppbevart dem med kork eller folie for å unngå flyvende partikler, og så tatt de 10 minuttene det tar på flaskedagen for å desinfisere, virker for meg som en liten investering for ekstra trygghet.

Jeg skyller flasker etter bruk, og kjører dem på 72-graders program i vaskemskin. Deretter pakkes de i esker. På flaskedag får alle noen minutter i Starsan-bad. Jeg fyller vasken og lar for eksempel 8 flasker ligge der mens jeg tapper på de 8 jeg nettopp tok ut.

Bank i bordet, 15 brygg uten noen problemer som kan tilskrives dårlig flaskehygiene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skjønner at folk velger å gjøre dette på flaskedagen for å få "roen" men kan ikke se at noen har argumentert "faglig" mot at løsningen jeg forespeiler ikke er god? Om flasken er dønn tørr innvendig + starsinert så kan jo ikke noe få utvikle seg der inne?

I gode gamle "How to Brew" står følgende
Some homebrewers bake their bottles using this method and thus always have a supply of clean sterile bottles. The opening of the bottle can be covered with a piece of aluminum foil prior to heating to prevent contamination after cooling and during storage. They will remain sterile indefinitely if kept wrapped.

Skjønner at folk velger å gjøre dette på flaskedagen for å få "roen" men kan ikke se at noen har argumentert "faglig" mot at løsningen jeg forespeiler ikke er god? Om flasken er dønn tørr innvendig + starsinert så kan jo ikke noe få utvikle seg der inne?

Dette er ikke nok en tråd om hvordan du vasker flaskene dine
det TS lurer på er om man kan oppbevare ferdig vaskede og desinfiserte flasker og bruke dem ved flaskedag
uten å desinfisere på nytt
Det har vel blitt nevt før men ikke så grundig diskutert
Jeg tar gjerne den diskusjonen på nytt

Star san trenger 30sek kontakttid. Jeg bruker en trakt og fyller så mange flasker som jeg kan fra mitt 4 litersmål, tømmer flaskene og henger dem på flasketreet. Gjentar til alle flaskene er klare. Tar toppen 10 minutter. Personlig ville jeg ha vasket dem, og oppbevart dem med kork eller folie for å unngå flyvende partikler, og så tatt de 10 minuttene det tar på flaskedagen for å desinfisere, virker for meg som en liten investering for ekstra trygghet.
Hvis man spyler flaskene med starsan og henger de rett på treet som vil man jo også få minst 30 sek kontakttid? De er jo fuktige inni av starsan. De trenger vel ikke være fylt av det for å virke?

Hvis man spyler flaskene med starsan og henger de rett på treet som vil man jo også få minst 30 sek kontakttid? De er jo fuktige inni av starsan. De trenger vel ikke være fylt av det for å virke?
Nei, en spyling skal holde. Med noen infeksjoner på ryggen har jeg blitt litt paranoid, og tar i litt hardt :)

Jeg brygger ganske små batcher (24-40 flasker, avhengig av størrelse). Flaskedag: Først finner jeg fram de rengjorte flaskene jeg skal bruke. Så løfter jeg fram gjæringskaret og setter høyt. Så lager jeg sukkerlake på kokende vann. Den setter jeg klar (det er ikke så farlig om den kjøler seg litt). Så fyller jeg 3 flasker med StarSan gjennom en trakt og bruker så samme metode for å fylle fra den første av flaskene som jeg har fylt over i neste osv. Når en flaske er tømt for StarSan settes den opp ned til avrenning, og slik fortsetter jeg til alle flasker har vært fylt med StarSan. Da er jeg sikker på at alle deler av flaskens innside har vært i kontakt med StarSan. Når flaskene er desinfisert, så stikker jeg om fra gjæringskar til flaskingskar og blander inn sukkerlaken under omstikkingen. Så er det bare å flaske og korke.

Dette er ikke nok en tråd om hvordan du vasker flaskene dine
det TS lurer på er om man kan oppbevare ferdig vaskede og desinfiserte flasker og bruke dem ved flaskedag
uten å desinfisere på nytt
Det har vel blitt nevt før men ikke så grundig diskutert
Jeg tar gjerne den diskusjonen på nytt

Du har rett, sånn går det når man har poste-på-forum-tourettes og ikke leser spørsmålet :)

Det vil jeg tro man kan, og sitatet fra boka tidligere her tyder jo også på det.

Ville selv ikke tatt sjansen, men det er en følelsesmessig greie.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg slutta med det, ikke fordi jeg fikk infeksjon
men fordi jeg fikk en dårlig følelse av å holde på slik

Jeg tilhører nok de paranoide og kommer nok til å begynne med begge deler: Både forsegle dem med folie for å slippe insekter ved lagring OG star san ved tapping. Jeg synes det er for enkelt å starsanere ved tapping til at det er verdt eventuell risiko med å ikke gjøre det.

Vasker flasker og oppbevare(1-2år)dem opp ned i kasser i garasjen,bruker min beste venn flaskeskyller-med-pumpe + flaske-tre på tappedag. Det går mest i fat her nå,har 25 kasser(er litt usikker på hvor lenge det er til de er borte for gått)med bjørneunger på lager som jeg av og til bruker.
Ville ikke flasket før en omgang med starsan,2 trykk med flaskeskyller og eventuell støv er ute og flasken er sanitert. Spyler igjennom 80-85 flasker på 5-10 minutter.
En annen ting med flaskeskylleren er at den har lite forbruk av starsan.

Hvis man desinfiserer med starsan eller lignende kan man teknisk sett ikke være sikker over lang tid ettersom det "bare" er desinfisering. Ved desinfisering kan man ikke være sikker på at alt av sporer er nøytralisert. Ved baking av flaskene blir de sterilisert og vil da være klare for langtidslagring. Steikes i en times tid på 170 grader skal gjøre susen. Så ja TS, hvis du baker flaskene så ser jeg ikke noe problem, men det gjør jeg egentlig ikke med star san heller :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Som sundbØl skriver. Starsan så tett opp til bruk av utstyr som mulig. Lagring over tid bør gjøres etter varmebehandling da varme trenger inn overalt, noe starsan ikke gjør.

Akkurat den forstår jeg.

Baking er bedre enn desinfisering.

Det er uansett ikke kjernen.

Om noe er desinfisert så har man da x-antall mikro-organismer som har overlevd dette. Mitt poeng er at så lenge flaskene er luft tørket og lagres tette så kan ingenting formere seg til man skal bruke flaskene, så tiden det tar fra desinfsering til bruk bør ikke spille noen rolle.

Man vil antageligvis ha ett lite antall mikro-org. der ved flasking som vil få ett svært ugunstig miljø over seg (alkohol+ ph). Med mindre man skal lagre flaskene i evigheter så tror jeg ikke dette har noe å si.

Men jeg er ingen kjemiker,så sikker kan jeg ikke være, kun en magefølelse dette.

Det er større grunn til å være bekymret for gjæringskaret sitt enn flaskene man har.

Tilbake
Topp