Oppbevaring av desinfiserte flasker

Jeg har hørt/lest at flybårne mikrofiender daler ned i "fallskjerm" og
ikke klatrer opp i flaskehalsen
i så måte burde man være safe med alu-folie

Jeg har hørt/lest at flybårne mikrofiender daler ned i "fallskjerm" og
ikke klatrer opp i flaskehalsen
i så måte burde man være safe med alu-folie

Hvis alt ("alt") er drept på forhånd ja. Som jeg mente tidligere så er varme det eneste som tar knekken på alt som kan gjemme seg i kriker og kroker. Starsan klarer ikke nødvendigvis å nå inn i små porer effektivt nok. Hvis man setter noe til lagring uten at alt er drept, og tetter med alufoile så sperrer man også inne evt fuktighet.. noe som kan gi grobunn for oppblomstring av det som ikke ble drept.

Dette er vel ekstremiteten av hvordan det kan foregå, men det kan skje.

"The proof of the pudding is in the eating", som de sier.

Din måte for renhold og desinfisering fungerer hvis du sjelden eller aldri får infiserte flasker. Det er ikke vanskeligere enn det. :)

Meg og en kompis skal prøve å desinfisere i dag og flaske i morgen, det bør vel gå bra?

Planlegger å desinfisere halvparten av flaskene på mandag også desinfiserer jeg resten på normal måte
når jeg tapper tripelen min på tirsdag
Så får vi se om noen av flaskene får mer geyser om et år en de andre

Gjorde også det samme i forskningens navn med Imperial Rye Porteren min
der halvparten av flaskene var nyinnkjøpte NØ flasker fra BS som jeg ikke desinfiserte
har ikke merka no ennå

......
der halvparten av flaskene var nyinnkjøpte NØ flasker fra BS som jeg ikke desinfiserte
har ikke merka no ennå

..Det hadde jeg ikke tort å prøve selv engang,
(selv om jeg tror det er mye ''overkill'' i hjemmebryggermiljøet)
- men det viser vel at 'rent' faktisk er rent nok :)

Ulempen med å redusere på 'overdrevent' renhold, er at mer blir overlatt til tilfeldighetene. Klart det kan gå bra...
Tilfeldighetene har en lei tendens til å bite deg i baken før eller siden :)

Det er nok mindre overdrevent renhold (og prosesskontroll forøvrig) enn man skulle tro, og langt flere underutviklede ganer ;)

Sier ikke det for å snobbe, men jeg mistenker at mange hjemmebryggere er ganske blinde for mange typiske problemer, lett infeksjon inkludert. Ihvertfall er jeg det selv, men heldigvis mindre nå enn i fjor, enn året før osv. Man lærer så lenge man lever.

Det tristeste som finst er når ein har gitt vekk noen flasker og ein får bilde av eit stuebord etter ein geysir .... Så ein ekstra runde med starsan er aldri feigt med oss.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Enig.
Og når man ikke vet hvem som har fått hva og må begynne å ringe rundt med advarsler.
Har tidligere brukt noen uker gamle starsanerte flasker men er sluttet med det.
Tror ikke det har forårsaket infeksjon men vet ikke sikkert.

Tilbake
Topp