Oppbevaring av Malt

aakvik

Norbrygg-medlem
Siden vi nå har fått oss mølle så ønsker vi å etablere et lite lager av basismalt.
Jeg har forsøkt å regne ut volumet og kommet til ca 70 l pr 25 kg sekk, fint om noen kan bekrefte det  ;)
Noen tips til rimelige oppbevaringsbokser? Passe mål for vår hylle er noe sånt som bxdxh 40x45x45
Hva bør man sitte på av basismalt, ser for oss 6-10 typer?
Vi vil ettervert brygge både lager og ale.

Jeg bruker 60liters fôrdunker fra Felleskjøpet til basemalt. Èn 25kg sekk med maris otter fyller ca 50liter.
Til spesialmalt bruker jeg oppbevaringsbokser fra IKEA.

Og kan man oppbevare malten direkte i oppbevaringsdunkene fra Ikea eller bør man ha de i plast? Tenker at kanskje plasten vil gi "smak" til malten om den ligger løs oppi?

Oppbevare i sekken malten kommer i er ikke anbefalt eller?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Tim skrev:

såfremt sekken lagres tørt, og kjølig(kjellertemperatur) ser jeg egentlig ikke noe problem.
Jeg bruker 35 liters plastdunker med lokk som er helt lufttette, fordi malten oppbevares i garasjen, og ved lagring i sekk ville malten muligens blitt for fuktig, og man kan også få problemer med skadedyr....

Tim skrev:

Ikke noe feil med det vil jeg tro, men liker å ha et system, fant noen bokser på Bauhaus som passet ypperlig, 50 liter viser seg å passe bra, samt at de passer godt inn i hyllene :)
Kosta vel en drøy hundrings inkl. lokk.

Vedlegg

• 079.jpg
    079.jpg
    1,9 MB · Sett: 1.324
Kjekt :) Kjøpte noen bokser på Ikea i dag i forskjellige størrelser, ser de har fler størrelser på Biltema og.

Anders_1979 skrev:
Hvor lenge kan man oppbevare malten i slike bokser før man evt. må kaste det?
Lenge nok til å ikke kaste den...
1 år eller mer ved riktig lagring er uproblematisk... :)

aakvik skrev:
Hva bør man sitte på av basismalt, ser for oss 6-10 typer?
Vi vil ettervert brygge både lager og ale.

Tilbake til post #1 Vi skal også handle inn litt basismalt, og for en som ikke er så bevandret skulle jeg hatt litt tips.

Noen som kan tipse om fornuftige kjøp om man ønsker å ha basismalt til Hveteøl(Wit ol), Lager(Pils), Pale Ale og Stout?

Pilsner, Wienna, pale ale, Münchener? - Men er det andre ting å ta hensyn til... farge ol?

En sekk pils, pale og hvete er et godt utgangspunkt, muligens også munich. Så er det lurt å ha et greit utvalg av spesialtmalt, caramalt fra lys til mørk, sjokolade, roasted barley osv. Alt ettersom hva oppskriftene du vil lage trenger.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Marius.H.Steen skrev:
En sekk pils, pale og hvete er et godt utgangspunkt, muligens også munich. Så er det lurt å ha et greit utvalg av spesialtmalt, caramalt fra lys til mørk, sjokolade, roasted barley osv. Alt ettersom hva oppskriftene du vil lage trenger.

Takker, da har vi et godt utgangspunkt!

aakvik skrev:
Tim skrev:

Ikke noe feil med det vil jeg tro, men liker å ha et system, fant noen bokser på Bauhaus som passet ypperlig, 50 liter viser seg å passe bra, samt at de passer godt inn i hyllene :)

Er 50 liters oppbevaringsboks  nok til 25 kg malt?

janvad skrev:
aakvik skrev:
Tim skrev:

Er 50 liters oppbevaringsboks  nok til 25 kg malt?
Ja

Tilbake
Topp