Oppbevaring av salter/tilsetningsstoffer, hva bruker dere ?

Oppbevarer det i posene i en eske, men tar ut mindre porsjoner ved behov og har over i beholdere på 1 til 2 dl som har tette lokk. Det kan egentlig være hva som helst. De samler jeg i en mindre plasteske, sammen med flasker med syre, en pipette i ei plastflaske og pH-meteret. Dermed har jeg et greit sett med alt jeg trenger av sånt i løpet av bryggedagen. (Måler alltid opp salter + eventuelt Antioxin i et gammelt gjærnæringsrør kvelden før jeg skal brygge.)

Posene er jo tette. Jeg bare taper dem igjen, og det ser ut til å ha fungert fint gjennom en del år, det. Men det hadde kanskje vært mer praktisk å ha dem over i halvliters syltetøyglass, f.eks. type Lerums. (Jeg har en haug av dem, som jeg bruker til gjær.)

Jeg synes meskeresultatet på siste brygg, (har såvidt begynt å gjære) var så bra at jeg må gå mere inn for vannjustering og da vil jeg ikke ha disse posene men heller små bokser med tydelig merking.

Jeg synes meskeresultatet på siste brygg, (har såvidt begynt å gjære) var så bra at jeg må gå mere inn for vannjustering og da vil jeg ikke ha disse posene men heller små bokser med tydelig merking.
Hvis du fikk godt utbytte, er det noe som påvirkes relativt lite av vannjustering. Hva var det du gjorde som du mener hadde betydning?

Nå mener jeg jo at vannjustering har mye for seg, men jeg tenker ikke på det som et verktøy for å påvirke utbyttet. pH bør riktignok ligge innafor visse grenser, men det er det flere grunner for.

Sist redigert:
Jeg er ikke mer nøyaktig med salter enn at jeg bruker ts.
Du brygger oftest batcher på rundt ti liter, ikke sant? Mine største tilsetninger på 70 liter når det er IPA f.eks. er gips, rundt 25 gram. Det blir omtrent tre ts.. Har som nevnt i den andre tråden om Svartekunst prøvd å forstå litt mer rundt dette med nivåer og mengder, hadde ikke helt forestilt meg at man går i teskje mengde på ti liter. :O

Du brygger oftest batcher på rundt ti liter, ikke sant? Mine største tilsetninger på 70 liter når det er IPA f.eks. er gips, rundt 25 gram. Det blir omtrent tre ts.. Har som nevnt i den andre tråden om Svartekunst prøvd å forstå litt mer rundt dette med nivåer og mengder, hadde ikke helt forestilt meg at man går i teskje mengde på ti liter. :O

16 liter er standard på IPA nå, bruker da aldri mer enn 1 ts av hver sulfat/ klorid

Ei ts. gips veier 3,7 gram her på Hadeland.

Hvis du fikk godt utbytte, er det noe som påvirkes relativt lite av vannjustering. Hva var det du gjorde som du mener hadde betydning?

Nå mener jeg jo at vannjustering har mye for seg, men jeg tenker ikke på det som et verktøy for å påvirke utbyttet. pH bør riktignok ligge innafor visse grenser, men det er det flere grunner for.
Brygget en Bitter som kanskje er noe mørk synes jeg men allikevel innenfor (27 EBC), både PH (5,2) og utbytte ble bra, godt over 80 % på min nye brewtools 40 (Brew Tools sier 95% så skulle vel målt volum nøyaktigere :). ) og det på 2 brygg etter hverandre.
Jeg er ikke så nerd som deg men gøy når det meste stemmer.
Har brygget 25 år på DIY utstyr men ikke vert så opptatt av annet enn at ølet kunne drikkes.
Bruker Ghars Tabell.
Jeg er litt ustrukturert men husker for noen år side at en Bock med vannjustering også endte med høyt utbytte
Høyt utbytte på DIY utstyret med lyse øl var vanlig.

de er nå litt voldsomme da :)
Du må jo kjøpe kvanta som monner:).

Her er kjemisettet mitt. Har ikke fått magnesiumkloridet på plass ennå, men da blir det nokså komplett, med antioxin, fosforsyre, mjølkesyre, magesiumsulfat, magnesiumklorid, kalsiumsulfat, kalsiumklorid, natron, kalk, batterivann, pipette, pHmeter og oppbevaringsvæske til pHmeteret. I tillegg har jeg gjærnæringer, sinkoppløsning og klaringsmidler andre steder. Og kalibreringsoppløsninger til pHmeteret:
kjemikassa.jpg

Tilbake
Topp