Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
Posene dette leveres i er ikke optimal for bruk over tid så hva bruker dere, tips ønskes.
Samme her. Og vi har Martin Brungards ord for at det ikke er så nøye.Jeg er ikke mer nøyaktig med salter enn at jeg bruker ts. Da spiller det ikke så stor rolle om de trekker til seg litt vann. Mest vekta som forandrer seg da
Hvis du fikk godt utbytte, er det noe som påvirkes relativt lite av vannjustering. Hva var det du gjorde som du mener hadde betydning?Jeg synes meskeresultatet på siste brygg, (har såvidt begynt å gjære) var så bra at jeg må gå mere inn for vannjustering og da vil jeg ikke ha disse posene men heller små bokser med tydelig merking.
Ikea har lufttette bokser i både plast og glass i alle størrelser og fasongerJeg synes meskeresultatet på siste brygg, (har såvidt begynt å gjære) var så bra at jeg må gå mere inn for vannjustering og da vil jeg ikke ha disse posene men heller små bokser med tydelig merking.
Og Biltema, Ikea har ingen butikker nord for Trondheim så vidt jeg vet.Ikea har lufttette bokser i både plast og glass i alle størrelser og fasonger
Du brygger oftest batcher på rundt ti liter, ikke sant? Mine største tilsetninger på 70 liter når det er IPA f.eks. er gips, rundt 25 gram. Det blir omtrent tre ts.. Har som nevnt i den andre tråden om Svartekunst prøvd å forstå litt mer rundt dette med nivåer og mengder, hadde ikke helt forestilt meg at man går i teskje mengde på ti liter. :OJeg er ikke mer nøyaktig med salter enn at jeg bruker ts.
Du brygger oftest batcher på rundt ti liter, ikke sant? Mine største tilsetninger på 70 liter når det er IPA f.eks. er gips, rundt 25 gram. Det blir omtrent tre ts.. Har som nevnt i den andre tråden om Svartekunst prøvd å forstå litt mer rundt dette med nivåer og mengder, hadde ikke helt forestilt meg at man går i teskje mengde på ti liter. :O
Ei ts. gips veier 3,7 gram her på Hadeland.Du brygger oftest batcher på rundt ti liter, ikke sant? Mine største tilsetninger på 70 liter når det er IPA f.eks. er gips, rundt 25 gram. Det blir omtrent tre ts.. Har som nevnt i den andre tråden om Svartekunst prøvd å forstå litt mer rundt dette med nivåer og mengder, hadde ikke helt forestilt meg at man går i teskje mengde på ti liter. :O
Stemmer , men kanskje nettbutikk, må altere meg med fruen, men først sjekke Biltema.Og Biltema, Ikea har ingen butikker nord for Trondheim så vidt jeg vet.
Brygget en Bitter som kanskje er noe mørk synes jeg men allikevel innenfor (27 EBC), både PH (5,2) og utbytte ble bra, godt over 80 % på min nye brewtools 40 (Brew Tools sier 95% så skulle vel målt volum nøyaktigere . ) og det på 2 brygg etter hverandre.Hvis du fikk godt utbytte, er det noe som påvirkes relativt lite av vannjustering. Hva var det du gjorde som du mener hadde betydning?
Nå mener jeg jo at vannjustering har mye for seg, men jeg tenker ikke på det som et verktøy for å påvirke utbyttet. pH bør riktignok ligge innafor visse grenser, men det er det flere grunner for.
Hehe, maange år siden jeg handle salter, på Bryggselv.noBrewshop selger jo saltene i boks, hva skal dere da med det? https://brewshop.no/butikk/ravarer/tilsetning/vannjustering
Ellers så har man jo Nora glass f.eks, hvis man spiser syltetøy selvfølgelig
Kommer an på hvor toppa den er. HeheEi ts. gips veier 3,7 gram her på Hadeland.
de er nå litt voldsomme daEllers så har man jo Nora glass f.eks, hvis man spiser syltetøy selvfølgelig
Jeg bruker stort sett Brewshop sine bokser, men har også en slik på 0.2L i bruk.de er nå litt voldsomme da
Jeg tror ikke de boksene er tette, man må nok ha noe med pakning og klemmer på lokket.Brewshop selger jo saltene i boks, hva skal dere da med det? https://brewshop.no/butikk/ravarer/tilsetning/vannjustering
Ellers så har man jo Nora glass f.eks, hvis man spiser syltetøy selvfølgelig
Du må jo kjøpe kvanta som monner.de er nå litt voldsomme da