1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oppgradering av BB30

En tråd i 'Beer Brew' startet av mlindboe, 23 Apr 2013.

1. mlindboe

mlindboe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja det gjør ting lettere? :) Hvordan styrer dere temperaturen?

-M-

2. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Styrer mesketemperatur kun ved hjelp av elementene på BB30 og hyppige målinger med termometer (manuelt, på forskjellige steder i mesken). Resirkulerer kontinuerlig under meskeparten av mesketida. Funker veldig greit egentlig. Vi kommer til å bygge nytt bryggeoppsett (60-70 liter) i løpet av sommeren, og derfor blir det nok ikke mer modding på BB30 foreløpig. Når vi får opp det nye oppsettet vil nok BB30 kun bli brukt til å brygge med vinterstid, når vi ikke kan brygge i garasjen.

3. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hur fick du köpt Adapter 3/8" NPT - 1/2" NPT från marinsupply?

4. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ringte og bestilte per telefon. Da sender de deg et skjema som du fyller ut (digitalt), og når det blir returnert sender de pakken.
    Siden de kun hadde mulighet til å sende det som bedriftspakke ble det ganske dyrt for den lille delen. Men da hadde jeg den jo allerede neste dag :)
    Fant selgere som hadde den i rustfritt stål på ebay også, men siden jeg hadde fått endel av det andre utstyret og var klar for å teste orket jeg ikke vente 2-3 uker på varer fra Hong Kong.

5. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

vad fick du betala, kommer du ihåg det?

6. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det husker jeg nok ikke, men jeg har jo kvitteringen liggende i innboksen fortsatt så tok ikke lang tid å søke det opp :)

Adapter 3/8" NPT - 1/2" NPT          53,00
    Frakt                                          148,50
    MVA                                            50,38
    Totalt                                          251,90

7. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ser på den, och tänker lägga in en beställning. Men har du fått bekräftat att det är rostfritt stål, 304,316? Ser inte på produktblandet att det är rostfritt stål...

8. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble veldig usikker selv og måtte ringe de for å sjekke. Etter en stund fant de ut at den er laget av messing med nikkellegering, slik jeg skjønner skal ikke det være noe stort problem. Men jeg vil helst ha rustfritt for å være sikker. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan ha blingset på dette når jeg bestilte, men tror det kom av at jeg fikk tips om at maritim butikker selger alt i rustfritt.

Jeg har nå søkt litt rundt og funnet en maritimbutikk som selger masse vvs-koblinger i 316 rustfritt.
    http://www.maritim.no/vvs/rordeler/syrefast_2/ansatsnippel-3-8-aisi316 Med denne på innsiden av BB30

http://www.maritim.no/vvs/rordeler/syrefast_2/reduksjonsnippel-1-2-3-8-aisi316 Og denne på utsiden, så tror jeg man vil ha en fungerende kobling.

Så med mindre noen her inne med gode metallkunnskaper kan berolige meg med at min gamle kobling er mer en god nok for foodgrade vil jeg nok bytte før neste brygg.

Fra Wiki:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel The most widely used austenite steel is the 304, also known as 18/8 for its composition of 18% chromium and 8% nickel.
    The second most common austenite steel is the 316 grade, also called marine grade stainless, used primarily for its increased resistance to corrosion. A typical composition of 18% chromium and 10% nickel, commonly known as 18/10 stainless, is often used in cutlery and high quality cookware.

Så det er jo forsåvidt nikkel i SS også.

*Edit* De kunne forreste bekrefte at messingen skulle være blyfri da dette var et krav til metaller som skylle benyttes på båt.

9. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nåja, fela är mänskligt. Är också väldigt bestämd på rostfritt, och tar inte risken på att ha bly i ölet alltså....

10. Eirik Furenes

Eirik Furenes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sitter å vurderer å oppgradere bb30. Har bygd opp silkaret 2cm. Tenker å bytte kranen til til 1/2" kuleventil med pumpe for sirkulering under mesking. Har vurdert en speidel pumpe til 1200,-  Er kuleventilene og rørutstyret( t-rør, red. Nippler o.l) fra Biltema trygt til  dette. Tenker messing eller rustfritt stål. Vil helst ikke ha noe bismak i ølet.  Tenker spesielt etter nedkjøling. Sparer jo endel kontra å bestille food-grade fra  nettet.

11. Øldal

Øldal
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal du bruke messing / kobber ville jeg forsikre meg at den er sinkfri.

12. Eirik Furenes

Eirik Furenes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Leste nettopp at de fleste vvs-rørdeler består av messing som er forkrommet, dette skal visstnok være food-grade. Litt usikker, men...
    Jeg tar sjansen.

13. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har nå bestilt nye deler fra https://www.maritim.no, satser på at de er på plass til jeg skal brygge igjen neste helg :)
    Da får jeg faktisk byttet ut låse mutteren av forkrommet messing (som vvs-sjappa garanterte at var blyfri) på innsiden av BB30 også. Da finnes det ikke endel i mitt systemt som ikke er av rustfrittstål og kan gjøre meg paranoid :) Denne siden har også t-ledd og kulekraner i rustfritt.

14. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

höres toppen ut detta fredda! Men du fann alltså låsemutter i stål? Köpte kran 3/8, ansatsnippel 3/8 på båtbutiken bestmarine i trondheim, men verkar bara finnas låsemutter i mässing...?

15. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tilbake etter en lang pinse i Køben :) Deilig mat og deilig øl hele turen  :biersmile:
    Rett før jeg dro så rakk jeg å avbestille fra maritim.no (men de delene vil jo reduksjonsnippelen fungere som låsemutter), klarte etter noen timer på ebay og finner bedre deler.
    http://www.ebay.com/itm/LOCKNUT-3-8-NPT-304-STAINLESS-LOCK-NUT-BREWING-LN102-/200625556913 www.ebay.com/itm/Reducing-Nipple-1-2-x-3-8-Male-NPT-Fitting-Stainless-Steel-Pipe-Biodiesel-/281076053264

Så på ebay får du låsemutter i annet enn messing, men min lokale vvs kunne heller ikke oppdrive annet enn messing. Denne garanterte de dog at var blyfri.

*Edit* Oppdatert en av ebay-linkene som gikk til feil produkt.

16. Firefighterkristian

Firefighterkristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så ut som om det var mange lure løsninger her... Den ideen med å lage en "sirkel" av slange på toppen, som fordeler mesken så meget bra ut! Kanskje jeg skal dra frem de gamle rørlegger kunnskapene og mekke til noe av det samme :yes:

Virket for meg som om det var ganske hissig dim på den slangen?! Er det for at man ikke ønsker stort trykk, men bare free flow?

Skal se litt på denne løsningen hvis det virker!!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

17. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har ikke fått med meg at det har kommet en ny post her, så beklager for sent svar.
    Grunn til at jeg brukte den dimensjonen er at den passet rett på hurtigkoblinger og nipler, så det var rester av denne jeg hadde liggende etter resten av modde prosjektet.
    Men jeg ville ikke gått ned mye på dimensjonen, i videoen du ser så har jeg nesten strupet kranen helg igjen (for å unngå at det renner over i maltrøret). Hvis jeg åpner kranen helt vil strålen ut av hullene stå 5cm eller mer rett opp og det blir mye søl.

18. steingrd

steingrd
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi vurderer å utvide vår BB30 med PID, men for å være helt ærlig så går jeg i surr på ebay når jeg ser på de forskjellige delene. Tror det blir lettere å få oversikt når jeg har alt foran meg :)

Vil denne termometer-sensoren http://www.ebay.com/itm/220998241338
    fungere med denne: http://www.ebay.com/itm/220888955443
    Og hva er forskjellen på den siste der og denne, som er billigere (og under 200NOK...): http://www.ebay.com/itm/330778021402

19. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den PID'en og sensoren blir et godt par :)
    Piden skal settes til sensor-nummer 21, den står på 0 default.

20. steingrd

steingrd
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for raskt svar :) Den øverste sensoren du tenker på? Hva med den andre, som er under den magiske 200-grensen? :)

Del denne siden