Oppgradering - vi vil ha større batcher

Hei dere.
Vi har brygget i to år og har utstyr som tilsier at vi ender opp med omtrent 35 liter øl i gjæringsdunken vår. Ettersom vi er tre mann, så vurderer vi nå å oppgradere for å brygge en del mer når vi først brygger.

Idag har vi en igloo som vi mesker i og vi bruker en varmtvannsbereder for oppvarming av vannet til mesken. Koking foregår på en krabbekoker i en 70 liters kjele.

Vi har såvidt snakket om Brew in a bag i den 200 liters varmtvannsberederen, men ikke landet på hva vi ønsker å gjøre.

Noen som har innspill og som har vært i samme situasjon?

Jeg tror kanskje at dere kommer til å savne kjøleboksen dersom dere begynner med posebrygging. Hva med å kjøpe en større kjøleboks eller en eller annen beholder til å meske i og beholder krabbegryta. Eventuelt bytter den ut med en 98L?

Ja, det kan være alternativet. Må vel i tilfelle ha ny kjøleboks, med passende manifold, kraftigere krabbekoker og kjele. Tanken var at vi kunne få utnyttet den varmtvannstanken som idag "kun" brukes til det den er laget for, å varme opp vann.

Jeg mesker i en vvb. Har laget en silplate som passer. Slik jeg har laget det kan jeg brygge 75 liter hvis jeg vil.
Jeg synes det fungerer riktig så greit. Men så vet jeg da heller ikke bedre...

Jeg mesker i en vvb. Har laget en silplate som passer. Slik jeg har laget det kan jeg brygge 75 liter hvis jeg vil.
Jeg synes det fungerer riktig så greit. Men så vet jeg da heller ikke bedre...

Det kan være aktuelt. Lest litt om en slik mulighet, og forstår at det da er en del modifikasjoner som må til. Hvordan er resten av utstyret ditt når du kan brygge 75 liter?

Kokekaret er også en vvb. Hlt er en stor gryte.
Ønsker meg en diger gryte til kok. Synes det er litt styrete å drasse på min når den skal vaskes og slikt.
Men det funker veldig bra.

Jeg brygger nesten alltid 25 liter. Synes det er greit og hånterlig. Har prøvd å brygge 50 liter bare for å prøve og det fungerte bra det.

Tilbake
Topp