Oppsett Speidel i Beersmith2

Putre

Norbrygg-medlem
Sliter med oppsettet i Beersmith kontra Speidel50/20
Ved å regne ut effektiviteten manuelt ligger jeg på ca 80% etter endt brygging. Men når jeg beregner oppskrifter/maltmengder i Beersmith må jeg legge inn en effektivitet på ca 65% for å treffe riktig og etter brygging. Er det noen som vet hva jeg gjør feil eller misforstår i bruken av Beersmith?
 
Beersmith opererer med flere effektiviteter. Det ser ut til at den ene (Tot Efficency) - den en kan legge inn for oppskriften - tar høyde for det som går til spille i bunnen av karet og dermed alltid blir lav.
 
Etter at du har brygget en runde på en oppskrift du har lagt inn i Beersmith, kan du skrive inn "Measured" parametrene, vil den gi deg en "Measured Efficiency". Dette er brewhouse efficiency og vil være lavere enn mash efficiency. Når du har fått oppgitt Measured efficiency går du inn på utstyrsprofilen og bytter ut Brewhouse Efficiency med tallet du fikk utregnet som measured efficiency.

Da skal det (I hvertfall i teorien:confused:) være riktige mål, og oppskriftsformuleringen skal gi deg riktige mål på utbytte fra ingrediensene på ditt utsyr.
 
Tilbake
Topp