Oppskrift: Ingefærøl!

Lagde en batch i går faktisk. 6 l med 120 g sukker, på 4 store brusflasker. Har skrudd igjen korkene slik at det blir kullsyre. Bør ikke ta lenger tid enn noen dager. Jeg reiser bort for helga, så jeg håper 20 g/l ikke skaper for høyt trykk :)
 
Lagde en batch i går faktisk. 6 l med 120 g sukker, på 4 store brusflasker. Har skrudd igjen korkene slik at det blir kullsyre. Bør ikke ta lenger tid enn noen dager. Jeg reiser bort for helga, så jeg håper 20 g/l ikke skaper for høyt trykk :)
Hvor mye ingefær du bruker da? Satte nettopp 2 liter selv, peiset på med 310 gram, det burde rive greit tror jeg :D 20 g/l, er ikke det drygent mye? 10 g/l skal etter mine beregninger gi kullsyremengde på høyde med vanlig pils, etter mine beregninger(?)
 
Mengde ingefær tilsettes etter smak ja. I går brukte jeg tre sånne klumper som man kjøper i vanlig matbutikk.

Skulle tro at 20 g/L er i overkant, men jeg synes det har blitt litt lite kullsyre de siste gangene mine, så jeg trapper opp. 5-6 g/L som er vanlig med øl tar jo hensyn til at det allerede er løst noe CO2 i ølet etter gjæring.
 
Mengde ingefær tilsettes etter smak ja. I går brukte jeg tre sånne klumper som man kjøper i vanlig matbutikk.

Skulle tro at 20 g/L er i overkant, men jeg synes det har blitt litt lite kullsyre de siste gangene mine, så jeg trapper opp. 5-6 g/L som er vanlig med øl tar jo hensyn til at det allerede er løst noe CO2 i ølet etter gjæring.
Okei, grovt regnet tror jeg at jeg har brukt omtrent 4 ganger så mye ingefær som deg nå, kan bli spennende å smake :p Med 0 nivå av CO2, skal 10 g/l gi 2,6 volum CO2 tror jeg. Går sikkert bra med 20 g/l i og med at du har flasket på brusflasker. Jeg ville vært mer bekymret for mine IKEA-glassflasker, om jeg hadde den mengden.
 
Har prøvd oppskriften, og skulle tappe i dag. Smakte på brygget for å sjekke om jeg måtte justere med søtstoff. Smakte tynt, veldig tynt. Litt som vann med sitrus og ingefær smak. Min kone var heller ikke begeistret. Flaske er uaktuelt. Tappe på fat eller helle ut?
 
Min smakte akkurat som din @Haugis. Jeg endte opp med å vanne min ut til omtrent halvparten, så dvs omtrent 75 gram ingefær pr liter, kokt i 30 minutter. En liten teskje brunsukker og en skive lime i bunnen av 0,5L-glasset, litt kokende vann for å løse det opp og så helle brusen oppi. Fortreffelig! God ingefærsvie med ingefær og limesmak. Sukkeret gjør den en del snillere og mer lettdrikkelig. Dyrker fram ginger bug nå, og la merke til at vannet til den smakte nydelig ingefær. Tester derfor nå med kaldtrekking av ingefær i en uke, for å så karbonere det på flaske.
 
Litt som vann med sitrus og ingefær smak. Min kone var heller ikke begeistret.

Hvilken oppskrift mener du? Poenget med min framgangsmåte var iallfall å lage nettopp en tørr brus med sitrus og ingefær smak.

Min forrige med 20g sukker/L fikk ganske bra kullsyre (fermentert med lukkede flasker). Jeg liker den tørr, men hvis man vil ha den søt så kan man tilsette sukker ved servering. Synes det er lettest å gjøre det på denne måten, så man slipper å risikere flaskebomber.
 
Fulgte oppskriften til Assbrygg. Fant ut at dette ikke kunne gå til spille, så tappet på fat. Regner med den er ferdig karbonert når jeg kommer hjem fra sjøen om halvannen uke.
 
Kan ikke påstå at min er så fyldig at det gjør noe, mer som en rusbrus med ingefær. Frisk og god til varme sommerdager. Er ikke noe jeg drikker så mye av, men min mor er helt hekta, hun synes den til og med er bedre enn Crabbies, men det er vel slikt mødre sier.
 
Hei igjen! Nå som dette har fått stått og modnet en god stund er det på tide å komme med min dom..!

- Ølet har endret litt preg med tiden (til det bedre).

De første flaskene var det litt smak av maltekstrakten, det er nå nesten helt borte.

Ølet har alltid vært veeeeldig uklart, om dette har endret seg med tiden vil jeg ikke påstå. Om det i så fall har klarnet vil jeg si det er av ubetydelig størrelse.

Det var også en litt for tydelig appelsinsmak på ølet til å begynne med, dette føler jeg har gått seg litt til (altså noe mindre appelsinsmak).

- Om jeg brygger dette ølet om igjen vil jeg bruke mer ingefær (omkring 30-50% mer?), bruke et slags form for klarningsmiddel og noe mindre søtning, men samtidig mer sukker for kullsyre i flaka (Litt lite futt). Alt i alt et ok til bra brygg som noen liker, og andre ikke :) :)
 
Tilbake
Topp