Finn Berger
Moderator
I denne artikkelen - http://byo.com/malt/item/1574-weissbier - sies det at 37 grader er den mest effektive temperaturen for å produsere ferulsyre. Jeg skal ikke mene noe om det - artikkelen er gammel, og jeg har ikke prøvd, men skal gjøre det nå snart. Det er jo uansett greitt å meske inn nede rundt 40 grader; jeg mener å ha erfaring for at det Palmer sier om dette steget - at det gir en liten økning i effektiviteten - stemmer. Og med et 1:2-forhold mellom malt og vann unngår du problemet med å måtte røre ut tørre maltballer i mesken.Og så kan du gå opp i temperatur ved å tilsette (nesten) kokende vann til den mesketykkelsen du vil ha.
Til oppskriften: Er det ikke mye smaks- og aromahumle der? Mange oppskrifter har ikke annet enn bitterhumle. Men kanskje blir det litt annerledes i en kristall? Vondt blir det sikkert ikke.
Det er mulig at det er fordi guruen Zainasheff sier det, men det er veldig vanlig å gå ut fra 17 grader som ideell gjæringstemperatur for weissbier.
Til oppskriften: Er det ikke mye smaks- og aromahumle der? Mange oppskrifter har ikke annet enn bitterhumle. Men kanskje blir det litt annerledes i en kristall? Vondt blir det sikkert ikke.
Det er mulig at det er fordi guruen Zainasheff sier det, men det er veldig vanlig å gå ut fra 17 grader som ideell gjæringstemperatur for weissbier.