Oppskrift på Kristallweizen?

Det ble 30 min på 38 grader etter første steg, litt vanskelig å få jevn temperatur i så liten mesk i stor boks. Det ser ut til at jeg har mulighet til å legge inn et steg på 44 grader også, siden det var plass i kjøleboksen. Det må prøves neste gang, og da med bruk av is for å kjøle ned til 37 grader. WLP 300 er nå satt til jobb i kjelleren på 18 grader.
Spendt på om dette hjelper på å komme nærmere en virkelig god Weiss, med tydelig banan og fylde. De siste har blitt litt tynn og lett syrlig, med lite hint av banan.

Lite hint av banan med 300? Har bare brukt 3068 selv, som skal være samme greia, men den gir flust av banan hos meg.
 
Lite hint av banan med 300? Har bare brukt 3068 selv, som skal være samme greia, men den gir flust av banan hos meg.

Siden det var lenge siden jeg har brygget weiss, så glemte jeg å meske inn på rundt 40 grader de to siste gangene, men gjæret ganske høyt, 21-22 grader mener jeg å huske, for å få tydelig banan. Resultatet ble ikke som forventet, så nå skal det bli interessant å sammenligne de to ulike meskemetodene. Gjæren er den samme, vasket fra de to første.
Litt upresis med tanke på gjæringstemperatur, men alle oppskriftene ble spist av oppdatering til Win 10, selv om Beersmith ble kopiert over til ekstern harddisk...:mad:
 
Dette var en kjekk bryggedag.
Glemte ingenting, ikke engang skyllevannet ble varmet for mye (pleier å begynne å koke før jeg husker at det står til varming).

Mesket inn på 37° C som planlagt, uten å tilsette mineraler og acidulated malt for justering av pH.
Vi bommet litt @Noget Undergjæret .
pH lå på 5,97 fra innmesk, men den sank til 5,82 frem til 65° C. Valgte å ikke justere noe som helst, selv om det skulle lagt mellom 5,7-5,8.

På 65° C tilsatte jeg mineraler og acidulated malt.
pH falt til 5,13 og jeg justerte med 1g CaCO3 for å øke pH litt, samtidig som jeg følte meg litt teit/nerd som drev å finjusterte på tidels pH verdier. pH økte til 5.17 og jeg gav meg da. I løpet av meskesteget på 65 grader/60 minutter steg pH til 5,26, så det var vel OK.

Kokte i 90 minutter, og endte opp med å måtte vanne ut vørteren med 1 liter kokt vann for å ikke få for høy OG. Må jo ikke være utenfor Norbryggs stildefinisjon siden jeg tenker å stille dette ølet i en konkurranse.
Endte da opp med 24 liter vørter i kjelen og 23 liter i gjæringsbøtten.

WLP3333 flokkulerer utrolig bra har ikke sett lignende tidligere, men har ikke allverdens erfaring med forskjellig gjærstammer.
Starteren var i allefall én, fast masse. Nesten som tofu.

:)
 
Da er det på tide med en oppdatering på hvordan dette ølet ble.

Det ble veldig klart øl, så Wyeast 3333 gjæren gjorde absolutt jobben sin utseendemessig.
Det ble veldig mye banan og veldig mye nellik, kanskje litt for mye av begge deler.
Men et veldig godt øl ble det.

Jeg skal brygge dette ølet en gang til med følgende justeringer:
- ikke noe innmesk på 37° C for økt ferulsyre (for å minske nellik preget)
- ingen underpitch av gjær (øker til 1 million cells / ml / degree plato) (for å minske banan preget)
I tillegg skal jeg kanskje la gjæringsforløpet gå en grad lavere.

Jeg sendt dette ølet inn til Bjorleik sin flaskekonkurranse og så har jeg ventet med å legge ut oppdatering på dette ølet, slik at jeg kunne få med gode smaksbeskrivelser og andre tilbakemeldinger fra dommerne.
Men slik gikk det ikke :(

Jeg gjorde en STOR nybegynnertabbe når jeg overførte dette ølet på fat.
Selve overføringen gikk greit og jeg var rask med å ta lokket på, koblet på CO2 og så, av en eller annen idiotisk grunn, ristet jeg bigtime på fatet. Uten å purge ut O2.
Det vil si at alt O2 som var i headspace på fatet ble blandet godt inn i ølet. Faren for oksidering var altså overhengende.
Det ølet som ikke fikk plass på fatet ble flasket og tilsatt sukkerlake med sprøyte. Det var en 5-6 flasker som da ble naturlig karbonert.

Etter at ølet var ferdig karbonert på fatet fylte jeg en del av ølet på flasker med Beergun. Ølet smakte fremdeles godt, med mye nellik og banan.
Når det nærmet seg tiden for å levere inn til Bjorleik, smakte jeg på både øl fra flaske og fra fat, og alt vel fremdeles.
Noen dager før Bjorleik, 5 dager etter at jeg hadde smakt på ølet sist, smakte jeg igjen. KRISE! :eek: Her smakte det helt forferdelig.
Jeg smakte fra flere flasker og fra fatet, men alt var like dårlig. Det er vel oksideringen som da har slått inn og ødelagt?
Målte FG og pH på ølet og det har ikke endret seg noe siden det ble flasket, så infeksjon er jeg temmelig sikker på at det ikke er.

Forventningen var altså at alle dommerne skulle gi beskrive ølet som oksidert.
Til min store overraskelse var det de hadde å utsette at det var tydelig acetaldehyd i ølet mitt. Men altså ingen som nevnte ordet oksidert.

Jeg gav vekk to flasker av de flaskene som ble fylt direkte fra gjæringskaret og nå håper jeg at de ikke er drukket opp, slik at jeg kan "kalle tilbake" en av de flaskene slik at jeg kan få verifisert at det var tabben i forbindelse fatingen som har ødelagt ølet.

Jeg har jo lest nå i etterkant at jeg kanskje kunne ha "vasket" ut O2 fra ølet ved å boble CO2 gjennom ølet via øl-ut koblingen. Men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gjenta den tabben....

Og så har jeg lest en post av @Miguel at etanol kan oksidere til acetaldehyd.
Kan det være det som har skjedd?
 
Prøvde denne, syntes det var "moderat", smakte godt, og merket ingen utpreget oksydering i betydning usmak, men en effekt er jo tap av aroma, og der kan det hende noe forsvant, som du skrev. Men det gjelder jo alt hjemmebrygg, stort sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noe forsvant i alle fall, for det var et helt annet øl til å begynne med.
Kanskje acetaldehyd var der hele tiden, men ble maskert av nellik/banan i starten? Og så har esterne oksidert bort og latt acetaldehyd skinne i all sin prakt.
Jeg må smake fra en flaske i kveld og se om jeg klarer å plukke opp de grønne eplene (acetaldehyd). Mitt helt private usmak kurs.
 
Tilbake
Topp