Oppskrift på tysk pils?

Er ute etter en oppskrift på en god tysk pils. Ønsker å bruke mittelfruh humle (den jeg har liggende)..

Noen tips?
 
Prisbelønnet tysk pils må jo være midt i blinken:) Takker og bukker! Skal handle inn og brygge, blir perfekt til påske:)
 
Brygget denne på søndag.. regner med den blir dritgod

7c3ba5bc9f6fd8610ddfc3c6b935058f.jpg
 
@Robert Som sagt, jeg har mer eller mindre kopiert den der, men jeg dropper FWH (Jeg er ikke troende;)), og jeg bruker mest Tettnang (som er det jeg har mest av), men Mittelfrüh ved siste tilsetning. Skal ha i store mengder 34/70 ved 9 grader, og ellers gjære/gjøre som deg.

Regner med at den blir dritgod:)!
 
@Robert Som sagt, jeg har mer eller mindre kopiert den der, men jeg dropper FWH (Jeg er ikke troende;)), og jeg bruker mest Tettnang (som er det jeg har mest av), men Mittelfrüh ved siste tilsetning. Skal ha i store mengder 34/70 ved 9 grader, og ellers gjære/gjøre som deg.

Regner med at den blir dritgod:)!
Har dere gjort noe med pH i denne? Bare pilsnermalt borger for en temmelig høy verdi. I en tysk pilsner er det spesielt viktig med sur vørter. Humlekarakteren skal være skarp i denne øltypen.
 
Har dere gjort noe med pH i denne? Bare pilsnermalt borger for en temmelig høy verdi. I en tysk pilsner er det spesielt viktig med sur vørter. Humlekarakteren skal være skarp i denne øltypen.

Styrer ph med fosforsyre, og så tenker jeg å ha i en halv teskje hver av kalsiumsulfat og kalsiumklorid. Har dårlig erfaring med mer sulfat med vannet mitt (som jeg ikke har data på). Jeg vil ha tydelig humlekarakter - men ikke "skarp" (sikkert bare semantisk uengighet). Tenker at ph til kok bør være 5,2 (romtemp).

Jeg behandler vannet på forhånd med fosforsyre. Erfaring sier meg at jeg bør ha det godt ned mot 5 når jeg bruker bare pilsnermalt.
 
Min er nesten som Holmentoppen sin men jeg bruker litt mer humle og dropper CaraPils:

Batch: 21 liter
OG: 1.050
FG: 1.009
IBU: 30

98% Tysk pilsnermalt
2% Melanoidin

De siste gangene har jeg kjørt ett steg på 66C i 90min. Alt 64C i 40 min og 70C i 20 min. Utmesk på 76C i 10min

10g Magnum FWH
33g Mittelfrüh på 30min
33g Mittelfrüh på 15min
34g Mittelfrüh på 5min

Jeg justerer pH med fosforsyre til ca 5.3 i Bru'n'water ca 6ml. Syremalt kan også brukes så klart.
0,1g pr liter meske- og skyllevann av både kalsiumsulfat og kalsiumklorid.
1 tablett Servomyces
2g Irish moss
10 dråper Brewers Clarex
 
Høres veldig bra ut:) Holder meg til syremalt fordi det er den tyske måten – men resultatet blir jo det samme.
 
Mesken skal ikke være spesielt sur i en tysk pilsner. Det tilsettes acidulated malt for å få ned pH, fordi ren pilsnermalt ikke senker pH nok. Du vil optimalt sett ha en meske-pH på 5.2, som på de fleste andre typer øl.
Dette kan justeres på flere måter. Når jeg brygger med ren pilsnermalt tilsetter jeg en liten dært melkesyre så går det som regel bra.
 
Absolutt. 5,2 er supert. Men det er mange som synder med pH i mesk generelt – og når man kun bruker pilsnermalt spesielt.
 
Kjørte denne sist, og det ble nok min beste pilsner så langt. Veldig likt de oppskriftene som nevnes. Her dunket jeg også i 100g Mittelfrüh 2.5% etter 7 dager :)

Dette skal gjentas!

(Justerte PH med fosforsyre 75%, 8.5 ml)

--

Schlager XIII (German Pilsner)

Vol: 25 l OG: 1.048 FG: 1.010 IBU: 36
Mash: 64°C 60 min
PB: 1.043 Boil: 90 min.

95.2 % Pilsner
4.8 % CaraMunich III

15 g Magnum 13 % AA 60 min. 20.7 IBU
33 g Mittelfrüh 4.3 % AA FWH 8.6 IBU
33 g Mittelfrüh 4.3 % AA 15 min. 7.0 IBU
33 g Mittelfrüh 4.3 % AA 0 min. 0.0 IBU

WLP-830
 
Kult! Bare si fra om du trenger noe mer info ;)
Hei,
Jeg har lyst til å prøve denne.
Men når jeg legger inn dine råvarer i Brewersfriend så ender jeg opp med en ABV på 5.23% som forsåvidt er greit, men den blir jo ikke helt typeriktig da.
Noe du kan tenke deg at jeg har bommet på ?
Vil forsøke BIAB for første gang på denne.
 
Hei,
Jeg har lyst til å prøve denne.
Men når jeg legger inn dine råvarer i Brewersfriend så ender jeg opp med en ABV på 5.23% som forsåvidt er greit, men den blir jo ikke helt typeriktig da.
Noe du kan tenke deg at jeg har bommet på ?
Vil forsøke BIAB for første gang på denne.

Hva slags effektivitet og utgjæring legger du inn? Du må jo justere ut fra hva du forventer på ditt system - og ser det ut som om det blir for sterkt, bruker du bare mindre av basismalten.
 
Hva slags effektivitet og utgjæring legger du inn? Du må jo justere ut fra hva du forventer på ditt system - og ser det ut som om det blir for sterkt, bruker du bare mindre av basismalten.
Har brukt samme effektivitet som den opprinnelige oppskriften, men det jeg så tullete overså var jo utgjæringen ;-)
Jeg har tenkt og bruke 3 pakker rehydrert W34/70 og følgelig så får jeg en annen utgjæring enn med den gjæren som er i oppskriften
 
Har brukt samme effektivitet som den opprinnelige oppskriften, men det jeg så tullete overså var jo utgjæringen ;-)
Jeg har tenkt og bruke 3 pakker rehydrert W34/70 og følgelig så får jeg en annen utgjæring enn med den gjæren som er i oppskriften
Det er vel samme gjæren, egentlig - bare at den ene er fersk og den andre tørrgjær? Ser at Holmentoppen regner 76%, som er midt i det Whitelabs oppgir. Fermentis oppgir bare 83%. Jeg aner ikke i hvilken grad disse dataene er sammenlignbare, men her er det såpass store forskjeller at det er viktig å vite noe mer om hva du kan regne med av denne gjæren. Sjøl la jeg inn 77% med 34/70 - men jeg har ingen erfaring å gå ut fra. Ser at Zainasheff legger inn 80% på en 5,1% pils med 100% pilsnermalt og 830.
 
Tilbake
Topp