Har dere gjort noe med pH i denne? Bare pilsnermalt borger for en temmelig høy verdi. I en tysk pilsner er det spesielt viktig med sur vørter. Humlekarakteren skal være skarp i denne øltypen.@Robert Som sagt, jeg har mer eller mindre kopiert den der, men jeg dropper FWH (Jeg er ikke troende), og jeg bruker mest Tettnang (som er det jeg har mest av), men Mittelfrüh ved siste tilsetning. Skal ha i store mengder 34/70 ved 9 grader, og ellers gjære/gjøre som deg.
Regner med at den blir dritgod!
Har dere gjort noe med pH i denne? Bare pilsnermalt borger for en temmelig høy verdi. I en tysk pilsner er det spesielt viktig med sur vørter. Humlekarakteren skal være skarp i denne øltypen.
Jepp - bare jeg som er oversensitiv på melkesyre (syremalt er sprayet med melkesyre). Synes veldig fort det bikker over på feil smakHøres veldig bra ut Holder meg til syremalt fordi det er den tyske måten – men resultatet blir jo det samme.
Hehe, hold deg langt unna Berliner Weisse. Det er en friskus.Jepp - bare jeg som er oversensitiv på melkesyre (syremalt er sprayet med melkesyre). Synes veldig fort det bikker over på feil smak
Hei,Kult! Bare si fra om du trenger noe mer info
Hei,
Jeg har lyst til å prøve denne.
Men når jeg legger inn dine råvarer i Brewersfriend så ender jeg opp med en ABV på 5.23% som forsåvidt er greit, men den blir jo ikke helt typeriktig da.
Noe du kan tenke deg at jeg har bommet på ?
Vil forsøke BIAB for første gang på denne.
Har brukt samme effektivitet som den opprinnelige oppskriften, men det jeg så tullete overså var jo utgjæringen ;-)Hva slags effektivitet og utgjæring legger du inn? Du må jo justere ut fra hva du forventer på ditt system - og ser det ut som om det blir for sterkt, bruker du bare mindre av basismalten.
Det er vel samme gjæren, egentlig - bare at den ene er fersk og den andre tørrgjær? Ser at Holmentoppen regner 76%, som er midt i det Whitelabs oppgir. Fermentis oppgir bare 83%. Jeg aner ikke i hvilken grad disse dataene er sammenlignbare, men her er det såpass store forskjeller at det er viktig å vite noe mer om hva du kan regne med av denne gjæren. Sjøl la jeg inn 77% med 34/70 - men jeg har ingen erfaring å gå ut fra. Ser at Zainasheff legger inn 80% på en 5,1% pils med 100% pilsnermalt og 830.Har brukt samme effektivitet som den opprinnelige oppskriften, men det jeg så tullete overså var jo utgjæringen ;-)
Jeg har tenkt og bruke 3 pakker rehydrert W34/70 og følgelig så får jeg en annen utgjæring enn med den gjæren som er i oppskriften