Oppskriftskurs med Gustav tirsdag 4. mai kl. 20.00 - 21.30

Knut Halvorsen

Fylkesstyre
Heisann!

For mange kan det virke uoverkommelig å gå fra sett eller ferdige oppskrifter til å komponere egne oppskrifter.
I dette webinaret går Gustav Foseid igjennom hvordan du enkelt kan tilpasse oppskrifter eller lage nye helt fra bunnen av.

Kurset er gratis og kun for Norbrygg-medlemmer, men medlemmer fra hele landet kan delta. Kurset vil foregå på Zoom, og du får lenke til arrangementet ved påmelding i Hoopla.


Mvh Knut
 
Dersom noen har spørsmål de vil at jeg skal ta opp, så kom gjerne med forslag.

Hva lurer du på om å lage oppskrifter?
Hva er uklart når du leser oppskrifter?
Er du mest interessert i å lage oppskrifter fra bunnen eller tilpasse oppskrifter?
Sliter du med å tilpasse oppskrifter til ditt utstyr?
 
Hvis jeg har et ølsett, hvordan kan jeg øke OG og/eller bitterhet? Forskjell på allgrain og ekstrakt? Må det gjøres noen beregninger? Ser frem til webinaret!
 
Hvis jeg har et ølsett, hvordan kan jeg øke OG og/eller bitterhet? Forskjell på allgrain og ekstrakt? Må det gjøres noen beregninger? Ser frem til webinaret!
Hvis du har et ølsett, har du ingredienser, ikke oppskrift :oops:

Det er mulig jeg burde snakke litt om ekstrakt, men skal man snakke om oppskrifter og ekstrakt, så blir det jo gjerne minimesk, og det tror jeg er lite utbredt og heller ikke noe jeg har erfaring med.
 
Et ønske er å lære hva som skal til for å juster seg inn på en ønsket stil.

Hva de forskjellige ABV/OG/FG/EBC/IBU er og hvordan styre disse for å komme til et ønsket resultat.

Har laget noen oppskrifter og fått et godt resultat. Og gleder meg til å lære mer om dette.
 
Ut over konkrete måltall (OG, IBU, etc), hva bruker du, og hvordan tenker du for å treffe godt på en ølstil?

Jeg er absolutt interessert i hva du tenker rundt tilpasning av oppskrifter til eget utstyr, både med tanke på volum, utbytte og prosess.

Jeg har for vane å tilpasse og skru på eksisterende oppskrifter mer enn å starte fra bunnen av, men jeg synes innsikt i hvordan gjøre begge deler bedre er interessant.
 
  • Hvordan gjøre iterasjoner på en systematisk måte - hvor mange ting bør man skru på fra gang til gang, finnes det noen smart rekkefølge
  • Splitting av batcher for testformål
 
Oppskrifter fra bunnen av. Bidrag fra de forskjellige (mest brukte) malttilsetningene, f.eks melanoidin, cara-xxxx osv og hvilke mengder gir hvilke effekter. Balansere IBU mot FG, abv og forskjellige malt- og humlesmak.
 
  • Hvordan gjøre iterasjoner på en systematisk måte - hvor mange ting bør man skru på fra gang til gang, finnes det noen smart rekkefølge

Jeg skal si en del om å tilpasse oppskrifter, ja. Ingen oppskrifter er perfekte på første forsøk (eller femte, som er en av grunnene til at jeg alltid er litt skeptisk til one-off-øl).

  • Splitting av batcher for testformål
Litt usikker på om jeg kommer inn på det. Men et godt utgangspunkt er å dele batchen i to, gjør noe forskjellig og sjekke hva som skjer :p
 
Oppskrifter fra bunnen av. Bidrag fra de forskjellige (mest brukte) malttilsetningene, f.eks melanoidin, cara-xxxx osv og hvilke mengder gir hvilke effekter. Balansere IBU mot FG, abv og forskjellige malt- og humlesmak.
Det skal jeg komme inn på. Mye av dette er jo et helt studium i seg selv, så det blir nok litt med harelabb.
 
Tilbake
Topp