Opptak av væske i malt

Mc.

Norbrygg-medlem
De siste 3 bryggene har blitt brygget i en ny kokekjele. Jeg har målt væskenivå før kok, trukket 4% for krymp ved kjøling. Og funnet ut at malten suger i seg fra 1.33 til 1.5 liter pr kg malt. Jeg bruker BIAB og skyller i 2 omganger etter mesk. Små batcher på ca 12 liter til gjæring.
Synes malten stjeler litt mye væske, men det er kanskje innenfor normalen?

Det hørtes litt mye ut. Du kan la vørteren renne fra seg. Jeg bruker riktignok falskbunn men varierer mellom 1L/Kg til 1.15L/Kg alt ettersom hvor stor gristen er. Større grist gir færre L/Kg i opptak.

Jeg kjører en form for BIAB, dvs. jeg bruker meskepose som ekstra filter i meskekjelen, og løfter ut malten etter at jeg har tappet. Lar posen rennes av seg, så jeg gjenvinner vel ca en liter god vørter på den måte. Og da fungerer det greit å komme i mål med beregningene mine når jeg legger til grunn at malten absorberer 1 liter per kilo.

Jeg bruker en vaskepose for BH som meskepose, he he. Lar den renne av seg lenge og løfter den opp og klemmer en del for å få ut det meste.
Synes nærmere 1.5 liter er mye svinn ja. Får se litt på tallene i morgen med friske øyne.

Jeg bruker en vaskepose for BH som meskepose, he he. Lar den renne av seg lenge og løfter den opp og klemmer en del for å få ut det meste.
Synes nærmere 1.5 liter er mye svinn ja. Får se litt på tallene i morgen med friske øyne.

La den henge over noe du kan samle vørter i. Dette kan du så tilsette mens du koker for å øke totale kokevolumet.

Hvis tallene stemmer, er det et annet sted vannet blir borte. Du sitter ikke med halvannen liter malt per kilo vann i den posen der. Alternativet er at det fordamper mer under kok enn du tror, og/eller du hiver ut urimelig mye trub.

edit: Regner med at du gjør det Miguel sier, siden du tar deg bryet med å la posen renne av seg. Jeg heller det opp i et trelitersmål, og lar det stå litt, til grumset har bunnfelt seg. Så har jeg det oppi kokekjelen sammen med resten av vørteren, og hiver grumset.

Sist redigert:
Finn er inne på noe. Hvorfor blander du inn krymp ved kjøling? Denne målingen skal være før kok. Du sier at du har målt før kok,så krymp har ikke noe å si der.

Grunnen til at jeg tar med krymp ved kjøling er at jeg vet jeg bruker 19.5 liter væske fra springen og altså avkjølt. Neste måling er like før kok. Jeg må gjøre det slik da meskeposen står og renner av seg mens mesteparten av vørteren er i kokekjelen til oppkok. Skulle vel forklart meg litt bedre i første post.

Grunnen til at jeg tar med krymp ved kjøling er at jeg vet jeg bruker 19.5 liter væske fra springen og altså avkjølt. Neste måling er like før kok. Jeg må gjøre det slik da meskeposen står og renner av seg mens mesteparten av vørteren er i kokekjelen til oppkok. Skulle vel forklart meg litt bedre i første post.

Det blir vel riktig, det. Må innrømme at jeg ikke bryr meg om å korrigere for volumforskjellen på vørteren ved ulike temperaturer. Poenget er at de målene jeg legger til grunn er konstante fra gang til gang.

Men det kan ikke være dette som gjør at du får så stort svinn:). Du får jo opp til 0,5 liter x kg malt større tap enn du "skulle " fått. Du kan rolig regne med at det er maks 1 liter per kilo i den masken du har i posen når du er ferdig med avrenningen. Antakelig er det mindre. (Men du kan jo for enkelhets skyld veie den.)

Hvis du koker en så liten batch hardt, vil en veldig stor del av den forsvinne som damp - litt avhengig av diameteren på kjelen din. Kan det være det?

Det blir vel riktig, det. Må innrømme at jeg ikke bryr meg om å korrigere for volumforskjellen på vørteren ved ulike temperaturer. Poenget er at de målene jeg legger til grunn er konstante fra gang til gang.

Men det kan ikke være dette som gjør at du får så stort svinn:). Du får jo opp til 0,5 liter x kg malt større tap enn du "skulle " fått. Du kan rolig regne med at det er maks 1 liter per kilo i den masken du har i posen når du er ferdig med avrenningen. Antakelig er det mindre. (Men du kan jo for enkelhets skyld veie den.)

Hvis du koker en så liten batch hardt, vil en veldig stor del av den forsvinne som damp - litt avhengig av diameteren på kjelen din. Kan det være det?
Jeg måler antall liter før kok så det er ikke det. Har rundt 15 % avdamping på 90 minutter.
Men det spiller ingen rolle her sa.

Jeg måler antall liter før kok så det er ikke det. Har rundt 15 % avdamping på 90 minutter.
Men det spiller ingen rolle her sa.

Kan du sette opp: total vannmengde - volum til kok - volum etter kok - volum til gjæring - volum ferdig øl?

Hmmmm, skal vi se her da.
2.8 kg malt
18.5 liter total væske.
15 liter til kok. (varm vørter) Sg 1034
12.3 liter etter kok(varm vørter)
Ca 12 liter til gjæring.
30 stk 0.33 flasker.

En annen batch
3.53 kg malt
Total væske 19.5 liter
16.65 liter til kok. (varm vørter)g 1056
14.45 liter etter kok.(varm vørter)
12.5 liter til gjæring.
1.6 liter trub målt i kokekjelen
Tappet 21 stk 0.5 liters flasker.
Denne hadde en del humle.
Tror denne fikk lavere kok.

Har bare en kokeplate som jeg kjører på maks (1200watt).

Vel, i den siste har du mistet ca. 0.8 L/kg uten å ta hensyn til temperatur-volum, og ca. 1.0 L/kg om man gjør det. Tommelfingerregel er 1.0, så det er vel bra innafor. Alt etter kok spiller ingen rolle for maskens opptak av væske...

Hmmmm, skal vi se her da.
2.8 kg malt
18.5 liter total væske.
15 liter til kok. (varm vørter) Sg 1034
12.3 liter etter kok(varm vørter)
Ca 12 liter til gjæring.
30 stk 0.33 flasker.

En annen batch
3.53 kg malt
Total væske 19.5 liter
16.65 liter til kok. (varm vørter)g 1056
14.45 liter etter kok.(varm vørter)
12.5 liter til gjæring.
1.6 liter trub målt i kokekjelen
Tappet 21 stk 0.5 liters flasker.
Denne hadde en del humle.
Tror denne fikk lavere kok.

Har bare en kokeplate som jeg kjører på maks (1200watt).

På den første har du jo 1,25 og den andre 0,8 liter pr kg malt. Ikke tatt hensyn til utvidelse. Hvis begge er brygget på samme system så må du ha noe målefeil. Det kan jo ikke være så stor variasjon fra batch til batch.

På den første har du jo 1,25 og den andre 0,8 liter pr kg malt. Ikke tatt hensyn til utvidelse. Hvis begge er brygget på samme system så må du ha noe målefeil. Det kan jo ikke være så stor variasjon fra batch til batch.
Ja ser nå at den siste er innafor. Den første er det mye hvetemalt i. Jeg mistenker hvetemalt for å stjele mer væske en annen malt. Bestilte hvete Munich istedet for Munich og måtte etterfylle over 2 liter for å oppnå ønsket volum. På en 12 liters batch.

Ja ser nå at den siste er innafor. Den første er det mye hvetemalt i. Jeg mistenker hvetemalt for å stjele mer væske en annen malt. Bestilte hvete Munich istedet for Munich og måtte etterfylle over 2 liter for å oppnå ønsket volum. På en 12 liters batch.

Hos meg er det generelt at små grister stjeler mer vann pr kg. Trodde det først var hveten selv.

Tilbake
Topp