Orval-klon

Jeg har tenkt å brygge en Orval-klon, og lurer på om noen av dere har prøvd på det samme?
Lurer på flere ting:

- Hvilken brettanomyces i sekundær? Brux?
- I stedet for brett ser jeg at noen bruker bunnfallet i orvalflasker og har oppi i stedet.. noen erfaringer rundt dette?
- Noen har i brett, og så tapper med en gang uten sekundær. Er det å anbefale? Ikke tilsette noe sukker da eller?
- hvor lenge i sekundær?
- skal primærgjæringen gjære fullt ut, eller skal det være noen enkle sukkerarter igjen til bretten?
- tørrhumle på slutten av sekundær?
- karbonering.. 8-9 g/l eller være litt safe og ta 6 g/l i tilfelle bretten enda er litt sulten etter sekundær?
- hvor mye trykk tåler en "vanlig lervig flaske" 0.33l ?
- dere som har prøvd dere på orval eller noe lignende, hva er erfaringene? vellykket? noen tips til meg som skal prøve meg på brett for første gang?

eheheh!!

Takk!
 
Brett trenger ikke sukker for å lage smak. Vanlig brux er vel den som er nærmest orval, om det ikke er den samme (vet ikke). Bunnfallet i orvalflasker inneholder brett, i tillegg til en karboneringsgjær (tror eg). Har fått gode resultater ved å helle orvalbunnfall i flaskebøtten, men starter laget på orvalbunnfall har smakt og luktet dårlig for meg.
 
Har tenkt på å gjøre dette et par ganger men aldri helt tatt spranget. Det er jo åpenbar risiko for å få bomber her. Jeg ville uansett brukt sterke flasker. Jeg tror champagne-flaskene mine tåler 12 bar, mens korkene tåler 4 bar - så det høres jo ut som en vinnerkombo.

Mike Tonsmeire har en blogpost om det (http://www.themadfermentationist.com/2012/08/bottle-conditioning-with-brett-belgian.html). Kort oppsummert så mesker han rimelig kaldt (63), gjærer ned til 1.011 og tilsetter brett sammen med 5-6 gram/liter med sukker og smaker etter fire måneder. Ingen bomber eller overkarbonering. Kanskje dette ikke er så skummelt som jeg trodde?
 
Jeg har også gjort dette et par ganger. Noen flasker har vært relativt hissig karbonert, men ingen bomber så langt. Jeg kan ikke si at jeg har lykkes å lage spesielt vellykket øl med denne teknikken enda, men jeg mistenker at jeg har startet med for dårlig øl...
 
Har lest mange blogger/foruminnlegg om hvordan man gjør dette, og alle er forskjellige :p Tror jeg går for den mest "safe" metoden siden jeg ikke har brukt brett før. Gjærer først med WLP510, og så stikker jeg om og tilsetter brett brux i sekundær. Lar den stå og putre i noen måneder, har ingen hastverk. Beersmith sier est. FG er 1.004. Så tilsetter jeg sukker (9 g/l ca?) og karbonerer på orval-flasker, champagne-flasker og kinn sine 0.75l flasker. Blir sikkert ikke tapping før nærmere høsten/vinteren, men det får bare være. Så skal det jo tørrhumles da.. kanskje siste uke i sekundær før tapping? Det å flaske med brett og sukker rett etter primær tror jeg blir skummelt, spesielt hvis fg etter primær er 1.011.. brett tar jo denne ned til 1.002-1.005 ish, og med sukker i tillegg kan det bli litt mye volumer CO2.
 
Har pleid å bruke rundt 5g/L karboneringssukker i bjørnunger og diverse med brett i flaskebøtten. Mesket kaldt og tatt hovedgjæringen et stykke opp i temp mot slutten. Har gått fryktelig fint. Men hvis man vil vite hva man får er det greiere å la det stå en stund.
 
Hei,

Jeg er ny på dette forumet, men har brygget på en Speidel i ca. ett år nå og satt ca. 10 "idiotsikre" (oppskrifter i boka Ølbrygging:hånd til munn)
Lenge har jeg ønsket å ta steget til å lage noe mer avansert i form av en Orval-clone, men som flere har erfart er det veldig mange forskjellige versjoner av denne.

I den forbindelse har jeg fire spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Hvor mye vann skal man starte med i kjelen ved meskingen? 25 L?
2. Hvor mye vann burde man skylle med her hvis målet er 20 L ferdig vørter (standard 1 liter pr. kg malt + 1 liter?)
3. Ved re-racking (omstikking) til nytt rent gjærkar, bør dette skje etter 1 eller 2 uker?
4. Når det kommer til sekundærgjæring, så har jeg sett alt fra 1 - 6 måneder på fat med brett. Hva anbefales og hvilke smaksforskjeller kan man påregne ved kort eller lang tid i sekundærkaret?

Jeg er takknemlig for all hjelp selv om disse spørsmålene kanskje er "dumme".
 
ang 3. og 4: Hvor lang tid det tar varierer veldig. Mesketempen er nok den viktigste faktoren. Mesker du kaldt så vil jeg brett blir ferdig i løpet av en måned eller to. Da hadde ikke orket å stikke om (oksygeneksponering er kjedelig). Lengste jeg har latt øl stå på gjærkake var 6 måneder - uten at jeg smakte tegn til autolyse. Så lenge det er brett i karet så ser dette ut til å holde autolysen i sjakk.

Så jeg ville tappet ølet på PET eller Glass, pitchet brett sammen med hovedgjæren og latt det stå i et par måneder før jeg sjekket status. Du vil få en del ekstra funk i sekundær - men den store forskjellen kommer på flasken. Lar du flasken ligge et år blir det knall.
 
Hei.
Jeg vurderer å prøve meg på en Orval. Jeg har fått tak i Wyeast 3789 PC. Denne gjæren inneholder brett,så her kan jeg ikke stikke om til sekundær,og så tilsette brett. Noen som tror den vil få riktig smak? Og noen som har tips til gjæringsforløp? Tid,temperatur,mengde (25 liter,har tre ferske pakker) og når jeg kan flaske (har bare vanlige bjørnunger)?
 
Brett Lambicus er kongen av funk. White Labs sin er mest hest og lær. Wyest har mer kirsebær, plaster og medisin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp