Orval-klon

Har tenkt på å gjøre dette et par ganger men aldri helt tatt spranget. Det er jo åpenbar risiko for å få bomber her. Jeg ville uansett brukt sterke flasker. Jeg tror champagne-flaskene mine tåler 12 bar, mens korkene tåler 4 bar - så det høres jo ut som en vinnerkombo.

Mike Tonsmeire har en blogpost om det (http://www.themadfermentationist.com/2012/08/bottle-conditioning-with-brett-belgian.html). Kort oppsummert så mesker han rimelig kaldt (63), gjærer ned til 1.011 og tilsetter brett sammen med 5-6 gram/liter med sukker og smaker etter fire måneder. Ingen bomber eller overkarbonering. Kanskje dette ikke er så skummelt som jeg trodde?
Litt sent kanskje men hvordan korker er det du mener tåler 4 bar? Kork eller kapsel?
 
Min utgave av denne ølen har faktisk ganske mye funk. Det kan være pga måten jeg beregnet gjær på.
White Labs sine rør er visst forurenset med sacc, så jeg har mest sannsynligvis brukt altfor lite gjær til batchen min. Gjæra har sikkert blitt stressa og produsert masse hest/lær/jord, kjært barn har mange navn.
Jeg likte den ikke helt etter de første mnd på flaske, men nå har det tatt helt av oppi der. Det smaker sykt digg!
Brukte en neve Carafa 3, så den har en rødaktig farge. Ser ekstra bra ut nå som den har klarnet helt.
 
Min utgave av denne ølen har faktisk ganske mye funk. Det kan være pga måten jeg beregnet gjær på.
White Labs sine rør er visst forurenset med sacc, så jeg har mest sannsynligvis brukt altfor lite gjær til batchen min. Gjæra har sikkert blitt stressa og produsert masse hest/lær/jord, kjært barn har mange navn.
Jeg likte den ikke helt etter de første mnd på flaske, men nå har det tatt helt av oppi der. Det smaker sykt digg!
Brukte en neve Carafa 3, så den har en rødaktig farge. Ser ekstra bra ut nå som den har klarnet helt.
Hvilken brett var det? Og gjæret du kun med brett?
 
Tilbake
Topp